Permanentna edukacja
19.06.2006 10:09, aktual.: 28.05.2010 14:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Choć powiedzenie, iż "uczymy się przez całe życie" niektórym działa na nerwy, to jednak nie sposób mu zaprzeczyć. Raz zdobyta wiedza, choć stanowi gruntowne podstawy naszego wykształcenia, nie zwalnia nas od stałego samokształcenia.
Choć powiedzenie, iż "uczymy się przez całe życie" niektórym - szczególnie tym, którzy do prymusów nie należeli- działa zapewne na nerwy, to jednak nie sposób mu zaprzeczyć. Raz zdobyta wiedza, choć stanowi gruntowne podstawy naszego wykształcenia, nie zwalnia nas od stałego samokształcenia.
Twoi pracownicy, mimo ich wysokich kwalifikacji, bogatej wiedzy merytorycznej i intelektu, również nie powinni spocząć na laurach. Ty możesz i powinnaś im w tym pomóc. Nie bój się zainwestować w ludzi, którzy razem z tobą pracują na wasz wspólny sukces. Aby się rozwijać, warto nie tylko posiąść konkretne "niezbędne zawodowo" umiejętności, ale i pewne zdolności interpersonalne, które, tak w pracy, jak i w pozostałych dziedzinach naszego życia, mogą okazać się wielce pożądane.
Umiejętności "w cenie"
Zanim jednak zdecydujesz się zadbać o typowo psychologiczne przygotowanie swoich kadr, rozejrzyj się uważnie po firmie i zastanów, jakie umiejętności powinnaś "podarować" pracownikom. Podejmując taką decyzję, weź pod uwagę nie tylko obecne kwalifikacje współpracowników, ale i swoje plany inwestycyjne względem twojego przedsiębiorstwa. To, jak będzie ono wyglądało za kilka lat, zależy między innymi od tego, czego dziś nauczysz swoje kadry. Na pewno jedną z ważniejszych "inwestycji kadrowych", szczególnie, jeśli planujesz rozwój firmy i wyjście na rynki zagraniczne, będą kursy językowe. Obecnie znajomość obcych języków nie jest tylko "paszportem" pozwalającym z jako taką śmiałością kupić bułkę w sklepie na drugim końcu Europy. Większość firm prowadzi rozległe interesy z zagranicznymi kontrahentami - w takich sytuacjach nie może być mowy o korzystaniu z rozmówek.
Aby prowadzić poważne dyskusje o interesach, jeździć na istotne dla naszego biznesu spotkania, czy choćby swobodnie rozmawiać przez telefon, bądź napisać list do zagranicznego partnera, trzeba biegle poznać języki obce. Zadbaj zatem o to, by ci pracownicy, którzy w ramach swoich zawodowych obowiązków mogą znaleźć się w podobnej do wymienionych sytuacji, odbyli odpowiednie przeszkolenie i mogli pochwalić się płynną znajomością języków.
W wielu firmach wprost trudno wyobrazić sobie pracowników niepotrafiących obsługiwać podstawowych programów komputerowych czy korzystać z przeglądarek internetowych. Jeżeli profil twojej firmy wymaga od zatrudnionych w niej osób posiadania takich umiejętności i wiesz, że możesz sobie na to pozwolić, pomóż pracownikom je zdobyć. Skieruj odpowiednie osoby na wyspecjalizowane szkolenia, w trakcie których poznają tajniki obsługi właściwych programów graficznych, systemów informatycznych oraz języków programowania.
Płacąc za edukację swoich kadr, tak naprawdę oszczędzasz! Nie musisz bowiem stwarzać kolejnych stanowisk pracy, nowe obowiązki możesz podzielić między już zatrudnionych, zaufanych pracowników. Znając ich potencjał, wiesz, jak wykorzystają wiedzę, którą im "podarujesz". Szkoła psychologii
Oprócz konkretnych umiejętności zawodowych, twoi pracownicy powinni również doskonalić swoje predyspozycje osobowościowe, równie cenne na zajmowanych przez nich stanowiskach. Te kursy są szczególnie ważne dla osób mających bezpośredni kontakt z klientem, bądź w jakikolwiek sposób zarządzających zasobami ludzkimi.
Odpowiednie ośrodki doskonalenia kadr, bądź doradztwa personalnego, które zazwyczaj podejmują się przeprowadzenia takich szkoleń, potrafią potencjalnego pracownika nauczyć niemal wszystkiego - od właściwego sposobu podawania dłoni, po twórcze rozwiązywanie konfliktów. Tego typu "nauki" pobiera się najczęściej w kilkuosobowych grupach, w których szkoleni nawzajem siebie obserwują i oceniają. Wyspecjalizowani psychologowie uczą twoich pracowników odpowiednich metod wykorzystywania własnego potencjału. Ludzi mających do czynienia z klientem uczą sztuki negocjacji, technik sprzedaży czy sposobów wywierania wpływu na rozmówcę.
Osoby na kierowniczych stanowiskach poznają metody motywacji pracowników, uczą się zarządzać czasem i poznają kompetencje menedżerskie. Wszystkie te szkolenia wzbogacają psychologiczne zaplecze osobowościowe pracownika, rozwijają jego zdolności interpersonalne oraz wpływają na jego autoprezentację.
Nowością wśród kursów stawiających na rozwój psycho-socjologiczny pracownika są szkolenia wyjazdowe czyli tzw. outdoor. Są to imprezy plenerowe, często kilkudniowe, w trakcie których czysto integracyjny aspekt takiego wyjazdu związany jest również z pozyskiwaniem nowych umiejętności. Podczas owego "wypadu" twoi pracownicy oderwani od biurek i dzwoniących telefonów, poddawani są seriom zabaw, minikursów i burz mózgu. Imprezy te mogą być zorganizowane w taki sposób, iż ich w pełni zrelaksowani uczestnicy, nie mają nawet świadomości "wchłaniania" nowych umiejętności. Dopiero po powrocie do biura, przekonują się, że np. nauczyli się wykorzystywać mowę ciała albo przełamali w sobie strach przed publicznymi wystąpieniami.
Inwestowanie w pracowników to jak złożenie pieniędzy na wysokooprocentowanej lokacie. Ich potencjał rośnie, a wraz z nim wasze wspólne możliwości. Nie obawiaj się więc poniesionych kosztów, nauka musi się opłacać!