Po zdrowie z mojeIKP! Wystarczy jedno logowanie
Łatwy i szybki dostęp do informacji medycznych całej rodziny i – co najważniejsze – zawsze pod ręką w Twoim telefonie. Takie możliwości daje nam bezpłatna aplikacja mobilna – mojeIKP.
14.10.2021 12:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
mojeIKP umożliwia korzystanie z wybranych funkcjonalności, które są nam dobrze znane z Internetowego Konta Pacjenta, dostępnego na pacjent.gov.pl. Aplikację można pobrać z Google Play (dla urządzeń z systemem Android) lub App Store (z systemem iOS).
Instalacja? Prosta
Po pobraniu aplikacji mojeIKP, pierwszy raz logujemy się do niej tak, jak do Internetowego Konta Pacjenta, czyli profilem zaufanym, kontem bankowym w PKO BP, Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas czy banku spółdzielczym lub e-dowodem.
Następnie nadajemy kod PIN, który będziemy wykorzystywać przy kolejnych logowaniach. Możemy także ustawić logowanie za pomocą biometrii, czyli odciskiem palca lub identyfikacją twarzy. Dzięki temu zabezpieczeniu, nikt poza nami nie będzie mógł dostać się do naszych informacji medycznych.
Co daje nam mojeIKP?
Po zainstalowaniu aplikacji wszystkie ważne informacje medyczne mamy w jednym miejscu: e-receptę z kodem QR, dzięki czemu nie trzeba w aptece podawać kodu e-recepty oraz numeru PESEL, informacje o dawkowaniu przepisanych leków oraz e-skierowania, wraz z możliwością sprawdzenia, kiedy i gdzie odbędzie się wizyta zarejestrowana na ich podstawie.
Za pośrednictwem aplikacji możemy umówić się na szczepienie przeciw COVID-19, a zaszczepieni, ozdrowieńcy lub osoby posiadające negatywny wynik testu pobiorą swój Unijny Certyfikat COVID.
mojeIKP zdaje także egzamin u lekarza. Podczas wizyty możemy sprawdzić i od razu przekazać informacje o przyjmowanych lekach w przeszłości lub obecnie – wystarczy jedno logowanie w naszym telefonie lub tablecie i już wiemy, jak długo przyjmujemy dany lek, w jakiej dawce i jak często. Dotychczas, zalecenia dotyczące dawkowania, lekarz przekazywał nam zwykle na karteczkach, które, niestety, często się gubiły. Z aplikacją takiego problemu nie ma. Nic w niej nie zginie.
Bez certyfikatu coraz trudniej
Pandemia koronawirusa postawiła przed nami wiele nowych obostrzeń, ale również wyzwań. Obecnie, chcąc podróżować za granicę, poza dokumentami tożsamości należy mieć przy sobie również wspomniany certyfikat COVID-19. Dokument jest niezbędny w przypadku podróżowania samolotem. Dzięki aplikacji mojeIKP certyfikat mamy zawsze przy sobie. Nie musimy niczego wcześniej drukować.
W niektórych krajach zaświadczenie o szczepieniu należy okazać meldując się w hotelu czy wchodząc do restauracji. Bez niego coraz trudniej także wejść do teatru, opery, filharmonii i innych instytucji kultury.
Aplikacja jest pomocna także wtedy, gdy dopiero mamy zamiar się zaszczepić przeciw COVID-19 – umożliwia nam szybką rejestrację. Wystarczy w mojeIKP otworzyć e-skierowanie na szczepienie i kliknąć przycisk "Umów szczepienie".
Łatwiejsza profilaktyka
Raport udostępniony w 2019 przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) dotyczący stanu zdrowia Polaków wykazał, że w stosunku do poprzedniej edycji badania wzrosła liczba osób wykonujących badania profilaktyczne, takie jak badanie prostaty u mężczyzn czy cytologia i mammografia u kobiet. To cieszy.
Z aplikacją mojeIKP profilaktyka będzie jeszcze łatwiejsza. Dzięki niej mamy możliwość odbierania e-skierowań na wybrane badania czy wizyty u specjalisty bezpośrednio na telefonie.
Od razu też możemy sprawdzić, gdzie i kiedy zaplanowana jest nasza wizyta, umówiona na podstawie takiego e-skierowania.
Zdrowie rodziny pod kontrolą
Z mojeIKP możemy mieć dostęp do informacji medycznych najbliższych nam osób – małżonka, partnera, dzieci, rodziców, dziadków czy innych bliskim nam osób, które nas upoważniły do swojego Internetowego Konta Pacjenta.
W przypadku dzieci – dostęp do ich kont ma ten rodzic lub opiekun, który zgłosił je wcześniej do ubezpieczenia społecznego w ZUS, ale w łatwy sposób może upoważnić także drugiego rodzica. Wystarczy, że na Internetowym Koncie Pacjenta, w zakładce "uprawnienia" – "konta twoich dzieci" doda dane współmałżonka do listy opiekunów.
Gdzie dokładnie znajduje się znajduje się konto dziecka w aplikacji mojeIKP?
Po wejściu w "Menu" (trzy kropki w prawym górnym rogu) pojawia się napis "Moje konto". Po kliknięciu w nie, widzimy imię i nazwisko dziecka lub dzieci, a także naszych bliskich. Teraz wystarczy już tylko wybrać odpowiednią osobę z listy i już mamy dostęp do jej danych medycznych.
My także możemy udostępnić swoje konto wspomnianym osobom, jak również wybranemu lekarzowi. Aby przekazać upoważnienie do swoich danych medycznych, należy wejść na Internetowe Konto Pacjenta w zakładkę "Uprawnienia" a następnie wybrać jedną z dwóch opcji: "upoważnij bliską osobę do twoich danych" lub "udostępnij dane lekarzowi".
Istnieje możliwość przydzielenia czasowego lub bezterminowego dostępu do naszych danych. Co istotne, możemy też wybrać zakres informacji, do których będzie miała wgląd wybrana przez nas osoba. W dowolnej chwili możemy też edytować lub anulować upoważnienie.
Czy warto? Oczywiście. Jesień i początek roku szkolnego to czas wzmożonych zachorowań. A każda choroba to duży stres zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. I choć aplikacja nie wyleczy nas ani naszej pociechy, to z pewnością mojeIKP uporządkuje czas chorobowych zawirowań.