WP

Pozytywne myślenie - możesz to wypracować!

Gdy okoliczności życia dostarczają nam trudności, gdy ludzie wokół narzekają i wzmacniają w sobie negatywne stany, a na nas, gdy mimo problemów jesteśmy radośni, patrzą jak na przybyszów z innej planety, pamiętajmy, że w każdej chwili mamy wybór i sami decydujemy o tym, na czym koncentrujemy naszą uwagę.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Pozytywne myślenie - możesz to wypracować!
(123RF)
WP

Gdy okoliczności życia dostarczają nam trudności, gdy ludzie wokół narzekają i wzmacniają w sobie negatywne stany, a na nas, gdy mimo problemów jesteśmy radośni, patrzą jak na przybyszów z innej planety, pamiętajmy, że w każdej chwili mamy wybór i sami decydujemy o tym, na czym koncentrujemy naszą uwagę.

Nasz wewnętrzny dobrostan zależy w dużej mierze od tego, co zauważamy jako ważne, inspirujące, na czym się skupiamy w naszych myślach i działaniach. Warto świadomie szukać tego, co daje nam radość, szczęście, i odnajdywać w sobie przestrzeń, w której oddzielamy się od tego, co nam nie odpowiada, rezygnujemy z tych myśli, które obniżają poziom naszej życiowej energii.

Pozytywność w życiu nie jest zrządzeniem losu, ani dziełem przypadku. Możemy sprawić, że będzie pojawiała się na co dzień i uczynić nasze życie szczęśliwszym, a otoczenie wokół siebie lepszym, przyjaznym, sprzyjającym nam. I wbrew pozorom nie musimy dokonywać wielkich zmian i podejmować skomplikowanych zadań. Wystarczą bardzo proste działania, aby taki stan coraz częściej był naszym doświadczeniem.

WP

Można skierować większą uważność na naszych bliskich - z troską zrobić każdego dnia coś miłego dla tych, których kochamy. Jak też częściej zwracać się w kierunku lokalnej społeczności - przyjaciół, znajomych, sąsiadów, współpracowników, a także nieznajomych, którzy nas otaczają.

Uśmiech, słowa, gesty, zachowania dające innym ludziom możliwość odczucia radości, wywołują w nas przyjemne emocje, spokojne i dobre myśli, a ponadto budują kontakt i wzajemne zrozumienie. I nie wymaga to od nas ogromnego wysiłku, ani nie potrzebujemy na to rezerwować dodatkowego wolnego czasu. Wystarczą drobiazgi: ustąpienie miejsca komuś bardziej od nas zmęczonemu w tramwaju, zatrzymanie na chwilę swojego auta, aby samochód, który chce zawrócić przed nami, mógł spokojnie wykonać manewr, czy pomoc starszej osobie w wypełnieniu druku na poczcie.

Mimo, iż to my dajemy coś komuś i pozornie nic nie dostajemy w zamian, to już wystarcza, aby pozytywność była stanem, który osiągamy coraz częściej. Bowiem, gdy dajemy coś innym, bez oczekiwań, że coś dostaniemy w zamian, nasz poziom własnej energii życiowej wyraźnie wzrasta. Efekty okazują się budujące i mają bardzo korzystny wpływ na jakość naszego życia, nasze zdrowie, poziom satysfakcji, sukcesy.

Odczuwanie pozytywnych emocji w związku z tym, jak myślimy o życiu, o nas samych, o innych, o interakcjach i jak się zachowujemy, jak działamy, jest siłą napędową do podejmowania zadań życiowych. Zaobserwujmy, co dzieje się w naszym ciele, w emocjach, w myślach, gdy zaoferujemy posiłek komuś kto jest głodny, gdy spędzimy godzinę z sąsiadką, która poczuła się źle i bała się być sama, gdy pobawimy się ze swoimi dziećmi czy zwierzętami, skupiając w pełni na tym uwagę.

WP

Naszą energię życiową możemy podnosić także poprzez świadome przeżywanie wdzięczności. Warto pielęgnować w sobie te stany, czyli zauważać i doceniać to, co nas cieszy, wprawia w zachwyt, pozwala osiągnąć dobrostan. Ważne jest też, by dzielić się tym z innymi ludźmi. Wyrażając wdzięczność, wzbudzamy ich motywację do tego, aby zauważali i doceniali pozytywne strony każdej sekundy, minuty, godziny życia. Codziennie jest nieskończenie dużo możliwości aby w pozytywny sposób wpłynąć na swój stan emocjonalny i otaczający nas świat, odczuwać zadowolenie, radość, spokój, szczęście itd.

Wówczas z pewnością też zauważymy, że nie jesteśmy wyizolowani, osamotnieni - stanowimy część społeczności i poprzez nasze działania mamy wpływ też na to, aby inni mieli więcej szans na pozytywność w swoim życiu.

Stan psychicznego dobrostanu nie jest wynikiem i nie zależy wyłącznie od pomyślności życiowej, która ma źródło w zewnętrznych, sprzyjających okolicznościach. Prof. Barbara L. Fredrickson - psycholog społeczny - od ponad dwudziestu lat zajmuje się badaniami na ten temat. W książce Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia (Zysk i S-ka, Poznań 2011), pokazuje, jak poczucie szczęścia wpływa i buduje powodzenie w życiu. Pozytywność jest czymś więcej niż tylko odkryciem, że warto być szczęśliwym i mieć pozytywne nastawienie do życia.

To świadoma postawa, dzięki której człowiek każdego dnia stara się budować, wykorzystywać i prezentować światu najlepszą wersję samego siebie. Dzięki temu może korzystać z całego wachlarza pozytywnych stanów emocjonalnych – od aprobaty do miłości, od zadowolenia do radości, od nadziei do wdzięczności i wielu innych. „Łagodne i przelotne stany przyjemności mają o wiele większe znaczenie niż myślisz. Wiadomo już, że mogą one zmienić twój umysł i twoje ciało w sposób, który pomoże ci stworzyć sobie lepsze życie” – zachęca Barbara L. Fredrickson.

Alicja Krata – mediator; trener, coach i superwizor; Prezes Zarządu Fundacji MEDIARE: Dialog-Mediacja-Prawo; założycielka Szkoły Miłości – w ramach projektu realizuje spotkania, seminaria, debaty, warsztaty, których celem jest doskonalenie miłości w relacjach międzyludzkich, budowanie dialogu i pokoju w rodzinach i grupach społecznych.

(akr/bb), kobieta.wp.pl

Więcej na temat psychologii:

* Nawyki z dzieciństwa – czy je jeszcze masz?*

* Czy jesteś stabilna emocjonalnie?*

* Jak walczyć ze stresem?*

* Kiedy zazdrość niszczy związek?*

SpecBabka. Obudź w sobie kobiecą moc!

Polub WP Kobieta
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP