WP

Słynna sukienka została wykorzystana w kampanii społecznej

Armia Zbawienia postanowiła wykorzystać internetowy fenomen do poruszenia ważnej kwestii. Na plakacie widać modelkę ubraną w złoto-białą sukienkę, której ciało pokryte jest sińcami. Popis brzmi: "Dlaczego tak trudno jest dostrzec czerń i błękit? Jedyna iluzja to poczucie, że wybór należał do niej. Jedna na sześć kobiet doświadcza przemocy. Stop maltretowaniu kobiet."
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Słynna sukienka została wykorzystana w kampanii społecznej
(Salvation Army South Africa)
WP

Armia Zbawienia postanowiła wykorzystać internetowy fenomen do poruszenia ważnej kwestii. Na plakacie widać modelkę, która ma na sobie złoto-białą sukienkę. Jej ciało pokryte jest sińcami. Popis brzmi: "Dlaczego tak trudno jest dostrzec czerń i błękit? Jedyna iluzja to twoje przekonanie, że to był jej wybór. Jedna na sześć kobiet doświadcza przemocy. Stop maltretowaniu kobiet."

Chodzi oczywiście o "#TheDress" - sukienkę, której zdjęcie na swoim tumblrze umieściła szkocka piosenkarka, Caitlin McNeill. – Hej ludzie, jakiego koloru jest ta sukienka – czarna i niebieska czy biała i złota? – podpisała zdjęcie McNeill. Dodała, że razem z przyjaciółmi nie może ustalić jednej wersji i prosi o pomoc.

(fot. swiked.tumblr.com)
Podziel się
WP

Zaangażowanie przerosło jej oczekiwania. Sukienkę zobaczyło ponad 21 milionów użytkowników. Publikacja McNeill rozpoczęła publiczną debatę, w której wzięli udział celebryci, na czele z Taylor Swift, Kim Kardashian, Julianne Moore i znanymi sportowcami.

- Dwie moje bliskie przyjaciółki niebawem wychodzą za mąż, matka jednej z nich zrobiła zdjęcie owej sukienki i wysłała swojej córce. W momencie, kiedy przyszła panna młoda pokazała ją narzeczonemu, rozpoczęła się żarliwa dyskusja na temat koloru – tłumaczy dla "Business Insider" McNeill. Następnie panna młoda opublikowała zdjęcie na swoim Facebooku, prosząc znajomych o komentarz. I tak to się wszystko zaczęło. Co ciekawe, aż trzy czwarte komentujących jest zdania, że sukienka jest biało-złota.

Opublikowane zdjęcie było prześwietlone, stąd taka różnorodność w ocenie koloru sukni. Na weselu mama panny młodej wystąpiła w tej sukni i nikt już nie miał wątpliwości, że jest czarno-niebieska.

Podziel się
WP

<td" id="podpis" align="center"> (fot. swiked.tumblr.com)

Temat można jednak sprowadzić na bardzo naukowy tor. Zrobił tak serwis Wired.com, tłumacząc na czym polega widzenie kolorów. Chodzi tu o biologię, podstawowe procesy, jakim podlega ludzki mózg. Ludzkie oko rozróżnia kolory, bo jest wrażliwe na różne długości fal światła – odbitego, emitowanego albo przepuszczanego przez obiekty, na które spoglądamy. - Nasz układ wzrokowy jest tak skonstruowany, że odrzuca informacje niepotrzebne, a wydobywa tylko te kluczowe – tłumaczy neurolog Jay Neitz z Uniwersytetu w Waszyngtonie. – Ludzie różnią się jednak znacznie pod tym względem. Co oznacza, że proces rejestrowania kolorów wygląda u każdego nieco inaczej. Nic nas bardziej nie różni – przyznał Neitz.

Za odmienną percepcję koloru sukienki odpowiadają, jego zdaniem, właśnie drobne, niepozorne różnice indywidualne. Decyzję o tym, jaki odcień dostrzegamy, mózg podejmuje szybko – w przypadku różnych osób koncentruje się na innych przesłankach, kolorach, inną wagę przywiązuje do natężenia światła, intensywności, odcieni. Jeśli nasze oko nie rejestruje w pełni koloru niebieskiego – sukienka wyda się biało-złota. Jeśli nie absorbuje złotego – wtedy patrzący zobaczą raczej niebieski i czerń.

Kampania społeczna użyła sukienki jako kontekstu do nagłośnienia problemu nadal istniejącej przemocy wobec kobiet. Przedstawicielka Armii Zbawienia w Afryce Południowej, Carin Holmes, mówi, że drastyczny plakat ma na celu wywołać wstrząs w odbiorcach.

WP

"Rzecz jasna mamy nadzieję, że szokujące zdjęcie wpłynie na społeczeństwo, które często udaje, że nie dostrzega problemu" - skomentowała akcję.

Po raz pierwszy plakat opublikowano w magazynie "Cape Times". Twórcami kampanii jest agencja Ireland Davenport. Jej kontynuacja i ponowne nawiązanie do kolorów białego i złotego widać na drugim plakacie.

(fot. The Salvation Army)
Podziel się

"Ponieważ przykrywają to bielą i złotem" - głosi napis komentujący piękną, elegancką kobietę, która próbuje ukryć sińce za pomocą makijażu. "Większość kobiet, które doświadczyły przemocy, nigdy nie zgłasza tego faktu".

WP

(mtr), WP Kobieta

POLECAMY:

* Drugorzędna aktorka podszywała się pod gwiazdy*

WP

* Trudno uwierzyć, że te dziewczyny to bliźniaczki*

Polub WP Kobieta
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP