Słynna sukienka została wykorzystana w kampanii społecznej
Armia Zbawienia postanowiła wykorzystać internetowy fenomen do poruszenia ważnej kwestii. Na plakacie widać modelkę ubraną w złoto-białą sukienkę, której ciało pokryte jest sińcami. Popis brzmi: "Dlaczego tak trudno jest dostrzec czerń i błękit? Jedyna iluzja to poczucie, że wybór należał do niej. Jedna na sześć kobiet doświadcza przemocy. Stop maltretowaniu kobiet."
Armia Zbawienia postanowiła wykorzystać internetowy fenomen do poruszenia ważnej kwestii. Na plakacie widać modelkę, która ma na sobie złoto-białą sukienkę. Jej ciało pokryte jest sińcami. Popis brzmi: "Dlaczego tak trudno jest dostrzec czerń i błękit? Jedyna iluzja to twoje przekonanie, że to był jej wybór. Jedna na sześć kobiet doświadcza przemocy. Stop maltretowaniu kobiet."
Chodzi oczywiście o "#TheDress" - sukienkę, której zdjęcie na swoim tumblrze umieściła szkocka piosenkarka, Caitlin McNeill. – Hej ludzie, jakiego koloru jest ta sukienka – czarna i niebieska czy biała i złota? – podpisała zdjęcie McNeill. Dodała, że razem z przyjaciółmi nie może ustalić jednej wersji i prosi o pomoc.
Zaangażowanie przerosło jej oczekiwania. Sukienkę zobaczyło ponad 21 milionów użytkowników. Publikacja McNeill rozpoczęła publiczną debatę, w której wzięli udział celebryci, na czele z Taylor Swift, Kim Kardashian, Julianne Moore i znanymi sportowcami.
- Dwie moje bliskie przyjaciółki niebawem wychodzą za mąż, matka jednej z nich zrobiła zdjęcie owej sukienki i wysłała swojej córce. W momencie, kiedy przyszła panna młoda pokazała ją narzeczonemu, rozpoczęła się żarliwa dyskusja na temat koloru – tłumaczy dla "Business Insider" McNeill. Następnie panna młoda opublikowała zdjęcie na swoim Facebooku, prosząc znajomych o komentarz. I tak to się wszystko zaczęło. Co ciekawe, aż trzy czwarte komentujących jest zdania, że sukienka jest biało-złota.
Opublikowane zdjęcie było prześwietlone, stąd taka różnorodność w ocenie koloru sukni. Na weselu mama panny młodej wystąpiła w tej sukni i nikt już nie miał wątpliwości, że jest czarno-niebieska.
Temat można jednak sprowadzić na bardzo naukowy tor. Zrobił tak serwis Wired.com, tłumacząc na czym polega widzenie kolorów. Chodzi tu o biologię, podstawowe procesy, jakim podlega ludzki mózg. Ludzkie oko rozróżnia kolory, bo jest wrażliwe na różne długości fal światła – odbitego, emitowanego albo przepuszczanego przez obiekty, na które spoglądamy. - Nasz układ wzrokowy jest tak skonstruowany, że odrzuca informacje niepotrzebne, a wydobywa tylko te kluczowe – tłumaczy neurolog Jay Neitz z Uniwersytetu w Waszyngtonie. – Ludzie różnią się jednak znacznie pod tym względem. Co oznacza, że proces rejestrowania kolorów wygląda u każdego nieco inaczej. Nic nas bardziej nie różni – przyznał Neitz.
Za odmienną percepcję koloru sukienki odpowiadają, jego zdaniem, właśnie drobne, niepozorne różnice indywidualne. Decyzję o tym, jaki odcień dostrzegamy, mózg podejmuje szybko – w przypadku różnych osób koncentruje się na innych przesłankach, kolorach, inną wagę przywiązuje do natężenia światła, intensywności, odcieni. Jeśli nasze oko nie rejestruje w pełni koloru niebieskiego – sukienka wyda się biało-złota. Jeśli nie absorbuje złotego – wtedy patrzący zobaczą raczej niebieski i czerń.
Kampania społeczna użyła sukienki jako kontekstu do nagłośnienia problemu nadal istniejącej przemocy wobec kobiet. Przedstawicielka Armii Zbawienia w Afryce Południowej, Carin Holmes, mówi, że drastyczny plakat ma na celu wywołać wstrząs w odbiorcach.
"Rzecz jasna mamy nadzieję, że szokujące zdjęcie wpłynie na społeczeństwo, które często udaje, że nie dostrzega problemu" - skomentowała akcję.
Po raz pierwszy plakat opublikowano w magazynie "Cape Times". Twórcami kampanii jest agencja Ireland Davenport. Jej kontynuacja i ponowne nawiązanie do kolorów białego i złotego widać na drugim plakacie.
"Ponieważ przykrywają to bielą i złotem" - głosi napis komentujący piękną, elegancką kobietę, która próbuje ukryć sińce za pomocą makijażu. "Większość kobiet, które doświadczyły przemocy, nigdy nie zgłasza tego faktu".
(mtr), WP Kobieta
POLECAMY: