ycipk-1qu0b9

Tabata, czyli wszystko co warto wiedzieć o interwale wysiłkowym. Przykładowe ćwiczenia

Tabata zdobywa coraz więcej zwolenników zarówno wśród początkujących, jak i zaawansowanych osób, które często trenują. Większość osób przekonuje czas — trening trwa tylko cztery minuty. Jednak warto wiedzieć, jak często ćwiczyć. Podpowiadamy, dla kogo tabata będzie najlepsza oraz podajemy szczegółowy opis przykładowego treningu.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Jednym z ćwiczeń, które możemy robić podczas treningu, są brzuszki
Jednym z ćwiczeń, które możemy robić podczas treningu, są brzuszki (Materiały prasowe)
ycipk-1qu0b9

Tabata — na czym polega trening?

Tabata to rodzaj planu treningowego, który angażuje jak najwięcej mięśni. Z tego względu nazywana jest również wysiłkiem interwałowym. Podczas ćwiczeń wykorzystujemy mięśnie całego ciała. Wysiłek przekłada się również na czas — trening interwałowy trwa cztery minuty.

Podstawowe założenie tabaty określa poprawę wydolności organizmu, zarówno anaerobowej (beztlenowej), jak i aerobowej (tlenowej). Dzięki temu ciało staje się silne. Tabata należy do HIIT (High Intensity Interval Training). Dodatkowym atutem jest spalanie tkanki tłuszczowej, jednak jest to skutek uboczny treningu siłowego.

ycipk-1qu0b9

Tabata została po raz pierwszy opracowana w Japonii w 1996 roku. Ojcem tabaty jest doktor Izumi Tabata.

Tabata — jak często wykonywać?

Trening tabaty można wykonywać maksymalnie trzy-cztery razy w tygodniu, ponieważ ze względu na zaangażowanie mięśni jest to bardzo intensywny wysiłek. Każde ćwiczenie jest wykonywane przez dwadzieścia sekund. Po każdym z nich jest przerwa trwająca dziesięć sekund.

Osoby początkujące mogą rozpocząć od jednego maksymalnie dwóch treningów tygodniowo, tak aby nie przeciążyć się. W następnych tygodniach możliwe jest dodawanie kolejnych ćwiczeń interwałowych, a tym samym wzmacnianie organizmu.

ycipk-1qu0b9

Tabata — dla kogo będzie najlepsza?

Trening tabaty został opracowany z myślą o sportowcach, którzy potrzebują wysokiej wydolności tlenowej i beztlenowej organizmu, jednak tak naprawdę ćwiczenia mogą wykonywać wszyscy, którzy chcą wzmocnić mięśnie.

Obciążenie wynikające z krótkiego, lecz intensywnego wysiłku, wymaga skupienia i odpowiedniego przygotowania. Osoby, które wybierają tabatę, powinny skupić się przede wszystkim na pierwszych ćwiczeniach. Przerwy między poszczególnymi etapami treningu mogą być początkowo dłuższe niż dwadzieścia sekund. W ten sposób sprawdzimy możliwości własnego ciała.

Często tabata jest polecana osobom, które prowadzą intensywny tryb życia i nie mogą pozwolić sobie na trwający godzinę trening na siłowni lub w domu. Warto jednak pamiętać, że po treningu interwałowym należy odpocząć.

ycipk-1qu0b9

Tabata — przykładowy trening

Zanim przystąpimy do treningu, należy zrobić krótką rozgrzewkę (np. truchtać w miejscu). W przypadku tabaty możemy wybierać z puli różnych ćwiczeń. Najchętniej wybierane są pompki, przysiady, podciąganie na drążku, jazda na rowerku stacjonarnym oraz pady. Trening tabaty powinien składać się z ośmiu kroków.

Dla przykładu możemy wykonywać pajacyki, przysiady, brzuszki, kopnięcia, pompki, bieg bokserski z naprzemiennymi wymachiwaniami rękami, wyskoki (z pozycji leżącej) oraz podciąganie na drążku. Zamiast ośmiu różnych ćwiczeń możemy wybrać tylko cztery, które będziemy wykonywać naprzemiennie.

0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-1qu0b9