Taki zapach najlepiej sprzedaje towary!

Zapach przyjemny wcale nie musi być tym zapachem, który najskuteczniej pomoże sprzedać towar. Eksperyment pokazał, że ludzie najchętniej zostawiają pieniądze w tym sklepie, w którym roznosi się nieskomplikowany aromat.

Obraz
Źródło zdjęć: © 123RF

Zapach przyjemny wcale nie musi być tym zapachem, który najskuteczniej pomoże sprzedać towar. Eksperyment pokazał, że ludzie najchętniej zostawiają pieniądze w tym sklepie, w którym roznosi się nieskomplikowany aromat.

Naukowcy i handlowcy wiedzą nie od dziś, że pewne zapachy — choinki w Boże Narodzenie lub pieczonego ciasta w mieszkaniu przeznaczonym na sprzedaż — może pomóc skłonić klientów do kupna. Pionier w dziedzinie badań nad wpływem woni na sprzedaż, Eric Spangenberg z Washington State University College of Business (WSU), próbował ostatnio ustalić, jak zapach najbardziej inspiruje do zakupów.

Najskuteczniejsze są zapachy jak najprostsze - twierdzi obecnie Spangenberg i jego współpracownicy z USA i Szwajcarii na łamach "Journal of Retailing". Potwierdził to eksperyment prowadzony z udziałem kilkuset Szwajcarów, których - w czasie odwiedzin w centrum handlowym - naukowcy poddali działaniu woni prostych i bardziej skomplikowanych.

Autorzy badania wykorzystali dwa rodzaje woni: prosty zapach pomarańczowy i bardziej złożony, pomarańczowo-bazyliowy z nutą zielonej herbaty. Przez 18 weekendów obserwowali ponad 400 klientów sklepu z dekoracjami wnętrz. Jednocześnie w powietrzu unosił się któryś z dwóch zapachów (albo też nie użyto żadnego). To, jak skutecznie "sprzedaje" prosty zapach atakujący nozdrza klienta, potwierdziła analiza paragonów i wywiady z badanymi, które przeprowadzano jeszcze w sklepie.

Okazało się, że mniej więcej stuosobowa grupa klientów, kupujących w atmosferze czystej pomarańczy, wydała na zakupy średnio 20 proc. więcej pieniędzy i kupiła więcej produktów, niż inni.

Zdaniem autorów badania prosty zapach jest lepszy, ponieważ mózgowi łatwiej go przetworzyć, dzięki czemu całą swoją uwagę klienci mogą poświęcić zakupom.

W serii zupełnie innych eksperymentów naukowcy z WSU prosili studentów o rozwiązywanie zadań lingwistycznych, poddając ich jednocześnie działaniu różnych zapachów. Uczestnicy badania rozwiązali więcej problemów - i zrobili to najszybciej - gdy w pomieszczeniu czuć było zapach prosty, niż kiedy był on złożony lub też gdy nie zastosowano żadnego. To właśnie prosta woń sprzyja łatwości, z jaką każdy człowiek może percepcyjnie przetwarzać sygnały węchowe - twierdzą badacze.

Zdaniem Spangenberga naukowcy nie doceniają potrzeby zrozumienia wpływu zapachu na klientów. Jak mówi, świerk lub ciasto nie zwiększą sprzedaży tylko dlatego, że ładnie pachną. "Większość ludzi przetwarza to [sygnały węchowe - PAP] na poziomie podświadomym, ale nie ma to na nich wpływu" - mówi Spangenberg. - Z perspektywy sprzedawcy istotne jest to, że zapach przyjemny wcale nie musi być zapachem skutecznym". (PAP)

zan/ ula/

POLECAMY:

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nie jeden, a trzy paski. Maffashion cała na czarno pozowała na evencie
Nie jeden, a trzy paski. Maffashion cała na czarno pozowała na evencie
Na Telekamerach do zdjęć pozowała z mężem. Suknia Kryńskiej olśniewa
Na Telekamerach do zdjęć pozowała z mężem. Suknia Kryńskiej olśniewa
Zagrał we "Władcy Pierścieni". Tak dziś wygląda 67-letni aktor
Zagrał we "Władcy Pierścieni". Tak dziś wygląda 67-letni aktor
Uciekła z Krymu, dziś zmienia Warszawę. "To miasto mnie ukształtowało"
Uciekła z Krymu, dziś zmienia Warszawę. "To miasto mnie ukształtowało"
Zrujnowany dom w lesie. Mayra tchnęła w niego nowe życie
Zrujnowany dom w lesie. Mayra tchnęła w niego nowe życie
Apartament tylko dla dorosłych w Bydgoszczy. Właściciel ujawnia, co jest w środku
Apartament tylko dla dorosłych w Bydgoszczy. Właściciel ujawnia, co jest w środku
Gdzie wyrzucić zużytą folię? Często popełniamy błąd
Gdzie wyrzucić zużytą folię? Często popełniamy błąd
60-letnia aktorka pozuje w bikini. Tak Elizabeth Hurley dba o sylwetkę
60-letnia aktorka pozuje w bikini. Tak Elizabeth Hurley dba o sylwetkę
Zaszalała z kolorami. Od Wojciechowskiej aż trudno oderwać wzrok
Zaszalała z kolorami. Od Wojciechowskiej aż trudno oderwać wzrok
W latach 80. i 90. imię to było hitem. Nosi je ponad 400 tys. Polek
W latach 80. i 90. imię to było hitem. Nosi je ponad 400 tys. Polek
Burza po odcinku "Rolnika". Rolniczka jasno o stanie krów
Burza po odcinku "Rolnika". Rolniczka jasno o stanie krów
Kot gryzie podczas głaskania? To jasny sygnał
Kot gryzie podczas głaskania? To jasny sygnał