Uszkodzony towar w sklepie. Czy musisz za niego zapłacić?
Upuszczony na sklepową posadzkę słoik, jogurt, czy też rozbita szklana butelka - to może zdarzyć się każdemu z nas. Chwila nieuwagi, a towar, który chcieliśmy schować do koszyka, ląduje na podłodze. W takim momencie od razu zastanawiamy się, czy za uszkodzony towar będziemy musieli zapłacić. Jak jest w rzeczywistości?
26.11.2022 11:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kto płaci za zniszczenie towaru w sklepie?
Okazuje się, że nie zawsze zapłacimy za przypadkowo zniszczony towar w sklepie. Artykuł 415 Kodeksu cywilnego mówi "Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia", co oznacza, że za uszkodzony produkt w sklepie zapłacimy tylko wtedy, gdy rzeczywiście zawiniliśmy.
Jeżeli towary na półce były nieprawidłowo ustawione i spadły na posadzkę, w momencie, gdy klient po nie sięgnął, wówczas nie poniesie on odpowiedzialności za zniszczenie produktu. W przypadku jednak, gdy klient był nieostrożny i np. wrzucił szklanką butelkę do wózka sklepowego ze zbyt dużą siłą, uszkadzając go, wtedy będzie musiał ponieść koszt zniszczonego artykułu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zdarza się również, że towar zostanie nieumyślnie uszkodzony nie przez dorosłego, ale przez dziecko. W takim przypadku zgodnie z prawem, za małoletniego, który nie ukończył 13. roku życia, odpowiedzialność ponosi opiekun, w związku z czym to on będzie musiał zapłacić za wyrządzenie szkody. Opiekun małoletniego może uniknąć odpowiedzialności za uszkodzony towar, jednak wyłącznie wtedy, gdy samodzielnie wykaże, że dopełnił odpowiedniego nadzoru nad swoją pociechą.
W dużych sklepach nie zapłacisz za szkodę
Duże supermarkety mają nieco inną politykę niż małe osiedlowe sklepiki. Mianowicie w większych sklepach przyjmowane jest z góry zwiększone ryzyko uszkodzenia towaru związane ze znacznie większym asortymentem. Dlatego w większości przypadków, jeżeli nieumyślnie potłuczesz słoik lub butelkę w sklepie, nie będziesz musiał płacić za szkodę. Chyba że sam z własnej woli zdecydujesz się na pokrycie kosztów uszkodzonego towaru.
Zapraszamy na grupę FB - #Wszechmocne. To tu będziemy informować na bieżąco o terminach webinarów, wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was! Chętnie poznamy wasze historie, podzielcie się nimi z nami i wyślijcie na adres: wszechmocna_to_ja@grupawp.pl