Wielu kurierów tak robi. Nie jest to zgodne z prawem
Co powinien zrobić kurier, kiedy nie ma nas w domu? Okazuje się, że wielu z nich stara się za wszelką cenę dostarczyć nam przesyłkę. Często decyduje się zostawić ją pod naszymi drzwiami lub u sąsiada. Czy jednak może tak robić?
Każdego dnia kurierzy muszą dostarczyć mnóstwo paczek. Nic więc dziwnego, że kiedy nie zastaną kogoś w domu, kombinują na wszelkie sposoby, by zostawić przesyłkę w miejscu, gdzie odbiorca, mógłby ją odebrać w dogodnym dla siebie terminie. Niestety doręczyciele często nie uzgadniają z nami wcześniej miejsca, w którym ją dla nas zostawią. Warto wiedzieć, jak się w takiej sytuacji zachować.
Czy kurierzy mogą zostawić paczkę, gdy nie ma nas w domu?
Nie jest tajemnicą, że kurierzy często odwiedzają nas w godzinach porannych lub południowych, kiedy zdecydowana większość z nas jest w pracy. Wówczas dostawcy często zostawiają przesyłki u naszych sąsiadów lub pod drzwiami. Zdarza się, że przerzucają je za nasze ogrodzenia.
Nie wszyscy jednak wiedzą, że tego typu zachowania, w dodatku bez naszej wyraźnej zgody, są niezgodne z prawem. Produkt może przecież ulec zniszczeniu, a nawet zostać skradziony.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Jeżeli dostawca mimo to, tak zrobi, a paczka się zagubi, sprzedawca jest odpowiedzialny i powinien, zwrócić koszty zakupu. Jeżeli wybraliśmy firmę przewozową niezależnie od sprzedawcy, wówczas w takiej sytuacji odpowiedzialność ponosi firma, która dostarczała przesyłkę" - podaje Europejskie Centrum Konsumenta.
Wbrew prawu jest także zostawianie przesyłek u naszych sąsiadów.
"Firma przewozowa może pozostawić paczkę: adresatowi, ustawowemu przedstawicielowi, pełnomocnikowi lub pełnoletniej osobie mieszkającej z adresatem" - podkreśla Europejskie Centrum Konsumenta.
Co zrobić, gdy przesyłka została uszkodzona z winy kuriera?
Firma przewozowa bierze pełną odpowiedzialność za naszą przesyłkę. Zatrudnieni w niej kurierzy świadomie podejmują więc ryzyko zostawienia jej w nieuzgodnionych z nami miejscach.
Jeśli zauważyliśmy, że przesyłka została uszkodzona, mamy pełne prawo zgłosić przewoźnikowi reklamację. Musimy jednak pamiętać, że mamy na to maksymalnie 7 dni od momentu dostarczenia paczki.
"Za naruszenie stanu przesyłki uważa się każde obniżenie wartości przesyłki spowodowane nieprawidłowościami lub zaniedbaniami w okresie od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania uprawnionemu" - można przeczytać w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego.
Zapraszamy na grupę FB - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl