Zbiłeś perfumy w sklepie? Sprawdź, czy musisz za to zapłacić

Fora internetowe pełne są takich historii. Jedna osoba potrąciła słoik, inna butelkę drogiego alkoholu czy perfum. Wyjaśnienia klientów nie zawsze pomagają i zapłacić trzeba. Kiedy za uszkodzony towar odpowiada klient, a kiedy koszt pokrywa sprzedawca?

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Magdalena Drozdek

Fora internetowe pełne są takich historii. Jedna osoba potrąciła słoik, inna butelkę drogiego alkoholu czy perfum. Wyjaśnienia klientów nie zawsze pomagają i zapłacić trzeba. Kiedy za uszkodzony towar odpowiada klient, a kiedy koszt pokrywa sprzedawca?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. -Wszystko zależy od tego, kto jest winny zniszczeniu towarów. Czy sklep, np. przez nieodpowiednie ułożenie produktów, nienależyte zabezpieczenie. Czy może konsument - przez swoją niefrasobliwość. Najczęściej będzie to słowo konsumenta przeciwko słowu przedsiębiorcy – mówi Agnieszka Majchrzak, główny specjalista Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W zatłoczonych i zapchanych towarem alejkach często nie sposób czegoś nie strącić z półki. W takich sytuacjach nie powinno spotkać nas kara za zniszczony produkt. Reguluje to ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. - Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne, umożliwiające dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów – czytamy w art. 3, ust.3.

Za źle zabezpieczony towar nie może odpowiadać klient. - Jeżeli strony nie mogą dojść do porozumienia, to sprawę można rozwiązać polubownie albo przed sądem. Ten zdecyduje, kto ma rację – dodaje Majchrzak.

Gdy klient został przyłapany na celowym niszczeniu towaru, np. rozerwał opakowanie, sprawę rozwiązuje art. 415 kodeksu cywilnego: kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.

- Zawsze staramy się zrozumieć rozmaite losowe przypadki, dlatego do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie. To czy obciążymy szkodą naszego klienta zależy od konkretnej sytuacji – mówi Jakub Jankowski z biura prasowego drogerii Rossmann.

md/WP Kobieta

Wybrane dla Ciebie

Była jego drugą żoną. Dzieliło ich 26 lat
Była jego drugą żoną. Dzieliło ich 26 lat
Znowu je mięso. Ma ważne powody
Znowu je mięso. Ma ważne powody
Polka z USA dostała prezent od Nawrockiej. Pokazała zawartość pudełka
Polka z USA dostała prezent od Nawrockiej. Pokazała zawartość pudełka
Ksiądz odmówił mu ślubu. Wszystko przez głośny skecz
Ksiądz odmówił mu ślubu. Wszystko przez głośny skecz
"Ja, ja, ja i ja". Córka bez ogródek mówi, jakim był ojcem
"Ja, ja, ja i ja". Córka bez ogródek mówi, jakim był ojcem
Olśniła w "TzG". Suknia z nietypowym dekoltem to prawdziwy majstersztyk
Olśniła w "TzG". Suknia z nietypowym dekoltem to prawdziwy majstersztyk
Zniknęła na lata i odrzucała pomoc. Oto jak dziś wygląda życie Dmoch
Zniknęła na lata i odrzucała pomoc. Oto jak dziś wygląda życie Dmoch
Założyła marynarkę na gołe ciało. Było o krok od wpadki
Założyła marynarkę na gołe ciało. Było o krok od wpadki
Aleksandra Kisio w "Tańcu z gwiazdami". Dawno nie widziana aktorka zachwyciła
Aleksandra Kisio w "Tańcu z gwiazdami". Dawno nie widziana aktorka zachwyciła
Boją się kinky seksu. Seksuolożka mówi, na czym polega
Boją się kinky seksu. Seksuolożka mówi, na czym polega
Spokojny sen bez bólu. Oto pozycje dla osób przewlekle chorych
Spokojny sen bez bólu. Oto pozycje dla osób przewlekle chorych
Nie potrzebowali "papierka". Ślub wzięli tylko dla córki
Nie potrzebowali "papierka". Ślub wzięli tylko dla córki