Burberry, Forever 21 i &Other Stories - wielkie zmiany w polskiej modzie
Zawirowania na światowym rynku mody dotknęły również Polskę. Z Warszawy, Katowic i Poznania znika kultowa marka Burberry. Tę gorycz wszystkim miłośnikom mody już jesienią być może osłodzą nowe marki, które otworzą swoje butiki w polskich centrach handlowych. Kto planuje podbić serca polskich klientów?
Get the look
Burberry
Fanów słynnej kratki z pewnością zasmuci fakt, że Burberry wycofuje się z Polski. Angielska marka pod wpływem problemów finansowych na rynkach azjatyckich postanowiła ograniczyć działalność sklepów stacjonarnych w naszym kraju. Butiki Burberry w Warszawie, Katowicach i Poznaniu sprzedawać będą tylko do końca lipca. *Czy to początek odwrotu luksusowych marek w Polsce, czy tylko jednorazowy przypadek? *Z raportu KPMG za rok 2015 wynika, że liczba bogatych Polaków rośnie z roku na rok. Jest ich obecnie prawie milion, a ich dochody netto wynoszą w sumie 155 mld zł. Wartość rynku dóbr luksusowych szacowana jest na 14,3 mld zł. To spora suma, którą bogaci Polacy mogą przeznaczać również na luksusową modę.
Gucci
Choć najbardziej znane marki kojarzące się z luksusem, takie jak: Louis Vuitton, Gucci czy Burberry, mają coraz większą konkurencję, także w kraju nad Wisłą i wypierane są częściowo przed dobra luksusowe Made in Poland, raczej nie miało to większego znaczenia dla decyzji dotyczącej zamknięcia butików Burberry w Polsce.
Forever 21
Polska okazuje się mało atrakcyjna dla Burberry, ale nie dla Forever 21. Słynna amerykańska marka, którą kochają zarówno zwykli mieszkańcy USA, jak i gwiazdy show-biznesu, jeszcze w tym roku planuje otwarcie flagowych butików w kilku polskich miastach – Warszawie, Łodzi i Poznaniu.
Jak zapowiedziała firma Cushman & Wakefield, zajmująca się wynajmem powierzchni dla Forever 21 na polskim rynku, warszawski salon mieścić się będzie w CH Arkadia i zajmie powierzchnię 1000 m2. Podobną przestrzeń obejmą sklepy w łódzkiej Manufakturze i centrum handlowym Posnania. Otwarcie wszystkich trzech butików planowane jest na jesień 2016 roku.
Forever 21
Co polski konsument znajdzie w sklepach Forever 21? Modę damską i męską, a także dziecięcą w bardzo przystępnych cenach. Za jeansowe rurki zapłacimy około 100 zł, a t-shirt to wydatek około 40 zł. Amerykański potentat posiadający obecnie 750 sklepów w 48 krajach specjalizuje się w tzw. modzie fast fashion, dostarczającej ubrania w ekspresowym tempie. Niemal każdego dnia Forever 21 wprowadza do sklepów nowe kolekcje i asortyment zgodny z gorącymi trendami. Bardzo szybko reaguje na potrzeby klientów, jednocześnie pozostając marką z nutą kalifornijskiego, beztroskiego stylu. To poważna konkurencja dla Zary, H&M czy polskiego LPP.
Jak potwierdza Teren Management Europe, odpowiedzialny za rozwój Forever 21 w Europie, otwarcie salonów w Polsce to element większej strategii, planującej ekspansję na wszystkie kraje Europy Środkowo-Wschodniej, m.in.: Bułgarię, Rumunię czy na Węgry.
& Other Stories
Forever 21 to nie jedyna marka, której logo już niebawem pojawi się w polskich galeriach handlowych. Ekspansję na polskim rynku odzieżowym planuje także Abercrombie&Fitch oraz & Other Stories. Ta ostatnia marka - należąca do koncernu H&M - zamierza otworzyć pierwszy butik w Polsce tuż przed Bożym Narodzeniem w warszawskiej Galerii Mokotów.
Na powierzchni 700 m2 znaleźć będzie można nie tylko ubrania, ale też dodatki i kosmetyki dla kobiet i mężczyzn. To miejsce, które z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom minimalistycznego stylu i nowoczesności. Ceny oscylować będą między około 200 zł za sweter, a około 1000 za skórzaną princeskę.
Projekty & Other Stories powstają w atelier w Sztokholmie i Paryżu, a w ofercie marki pojawiają się również limitowane kolekcje tworzone we współpracy z największymi projektantami i domami mody. Jedną z najciekawszych kolekcji była ta stworzona przy współpracy z siostrami Rodarte.