Cofanie pod nadzorem

Cofanie pod nadzorem

Cofanie pod nadzorem
19.05.2006 11:00, aktualizacja: 26.06.2010 16:14

Czujniki parkowania ułatwiają manewrowanie samochodem. W handlu są zestawy czujników do samodzielnego montażu.

Czujniki parkowania ułatwiają manewrowanie samochodem. W handlu są zestawy czujników do samodzielnego montażu.

Najpopularniejsze są czujniki działające wykorzystujące fale dźwiękowe o wysokiej częstotliwości. Urządzenia takie wyposażone są w kilka (od 2 do 8 sensorów), które po zamontowaniu nie mogą być zasłonięte przez żadne elementy nadwozia. Dlatego mocuje się je na najbardziej wysuniętej części samochodu – tylnym zderzaku. Często do kompletu dodawane jest odpowiednie wiertło (frez), którym należy wykonać otwory w zderzaku o właściwej średnicy. Można spotkać także zestawy wyposażone w czujniki przyklejane do zderzaka, które nie wymagają wiercenia otworów.

Są także dostępne czujniki cofania wykorzystujące fale elektromagnetyczne. Wtedy sensory mają kształt taśmy, którą nalepia się na wewnętrznej części zderzaka. Sensory montuje się w zderzaku przykręcając je lub korzystając z dołączonej klejącej taśmy montażowej. Często w komplecie znajdują się tuleje umożliwiające skorygowanie położenia sensoru w zderzaku. Muszą być one umieszczone bardzo precyzyjnie, aby nie było przekłamań we wskazaniach.

Do niektórych zestawów dołączona jest także miniaturowa kamera. Można ją zamontować w zderzaku lub pod zderzakiem, ewentualnie za tylną szybą, co nie jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż bagażnik może zasłaniać częściowo pole widzenia takiej kamery.

Jak montować

Przewody od czujników wprowadza się do bagażnika, najlepiej przez zaślepione otwory technologiczne lub miejsce mocowania zderzaka. W bagażniku można też mieścić centralę sterującą. Do wnętrza kabiny trzeba przeprowadzić przewody do brzęczyka, który najprościej jest umocować pod tylną szybą. W tym też miejscu można zamocować wyświetlacz wskazujący odległość od przeszkody, gdyż w trakcie cofania kierowca i tak spogląda przez tylną szybę. Wyświetlacz LCD pokazujący schematycznie położenie auta względem przeszkody wygodnie jest zamocować na desce rozdzielczej, co wymaga odpowiedniego przeprowadzenia przewodów.

Czujnik cofania najwygodniej jest podłączyć do lampy sygnalizującej włączenie biegu wstecznego, dzięki czemu uruchamiany będzie tylko wtedy, kiedy bieg ten będzie włączony. Nieco kłopotliwa może okazać się instalacja czujnika cofania w przypadku auta wyposażonego w zintegrowaną szynę zasilającą typu can-bus. W takim przypadku samodzielne założenie takiego urządzenia praktycznie nie wchodzi w rachubę – należy zlecić tę pracę autoryzowanemu serwisowi.

Ile kosztuje

Usługi montażu w nowych autach najlepiej wykonać w autoryzowanych stacjach obsługi lub bezpośrednio u dilera. Dzięki temu unika się problemów w przypadku nieprawidłowego podłączenia do instalacji elektrycznej i ew. utraty gwarancji. Z reguły sprzedawcy samochodów oferują w salonach kilka tego typu urządzeń, a sam montaż kosztuje powyżej 200 zł, w zależności od rodzaju zakupionego sprzętu. Dla przykładu robocizna 4-sensorowego czujnika cofania w samochodzie Fiat Panda kosztuje 366 zł, natomiast w przypadku Forda Focusa - 600 zł. Całość, tj. 4-sensorowy czujnik wraz z montażem do Focusa kosztuje ok. 1300 zł.

Na rynku dostępnych jest kilkadziesiąt modeli różnego rodzaju czujników cofania. Choć ich montaż nie powinien nastręczać kłopotów, warto jednak zlecić tę pracę fachowcom.

Przykładowe ceny zestawu czujników cofania:
Zestaw

Cena (zł)

2 sensory

80

4 sensory

150

8 sensorów

300

4 sensory i wyświetlacz LCD

500

8 sensorów i wyświetlacz LCD

700

4 sensory i kamera

900

4 sensory, kamera, wyświetlacz zintegrowany z lusterkiem

1500

Autor: Tomasz Kurzacz

Źródło artykułu:WP Kobieta