Trwa ładowanie...
d2colcm

Dieta Okinawa – sposób na długowieczność?

Mieszkańcy tej wyspy wyjątkowo długo cieszą się dobrym zdrowiem, częściej dożywają sędziwego wieku i nie mają problemów z nadwagą. Nic dziwnego, że wzbudzają zainteresowanie naukowców, którzy doszli do wniosku, że sekretem Japończyków z Okinawy jest odpowiednia dieta oraz styl życia. Może warto wziąć z nich przykład?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Dieta Okinawa – sposób na długowieczność?
(123RF)
d2colcm

Mieszkańcy tej wyspy wyjątkowo długo cieszą się dobrym zdrowiem, częściej dożywają sędziwego wieku i nie mają problemów z nadwagą. Nic dziwnego, że wzbudzają zainteresowanie naukowców, którzy doszli do wniosku, że sekretem Japończyków z Okinawy jest odpowiednia dieta oraz styl życia. Może warto wziąć z nich przykład?

Przez wiele lat Okinawa kojarzyła się przede wszystkim z miejscem gigantycznej operacji desantowej wojsk amerykańskich podczas II wojny światowej. Dziś nazwa japońskiej wyspy najczęściej pojawia się w kontekście zdrowotno-dietetycznym. Gwiazdy show-biznesu, m.in. pierwsza dama telewizji – Oprah Winfrey, przyznają się do stosowania diety wzorowanej na jadłospisie mieszkańców Okinawy, która może poszczycić się największym odsetkiem 100-latków. Na 100 tys. przypada ich aż 33. Jakby tego było mało, wyspiarze bardzo rzadko skarżą się na choroby układu krążenia, a także omijają ich problemy nowotworowe.

Naukowcy przez wiele lat badali ten fenomen. Efektem analiz było opracowanie „The Okinawa Program”. Jego autorzy – prof. Makoto Suzuki, Bradley i Craig Willcox doszli do wniosku, że sekretem zdrowia i długowieczności mieszkańców Okinawy nie są czynniki genetyczne (jak uważało się wcześniej), ale głównie styl życia oraz przekazywana z pokolenia na pokolenie dieta, bogata w składniki obniżające ryzyko nadwagi, spowalniające procesy starzenia i zmniejszające ryzyko chorób serca czy nowotworów.

d2colcm

* Zmiany w jadłospisie*

Dla zrozumienia diety Okinawa ważne jest pojęcie gęstości energetycznej, czyli skoncentrowania kalorii w 100 g produktu. Zdaniem wielu specjalistów to kluczowy wskaźnik dla procesu odchudzania i trwałego utrzymywania odpowiedniej wagi. Tajemnicą dobrego zdrowia mieszkańców japońskiej wyspy jest spożywanie produktów o stosunkowo niewielkiej gęstości energetycznej, czyli przede wszystkim warzyw, którymi można się objadać bez ograniczeń: szparagów, szpinaku, ogórków, a także soi, owoców cytrusowych czy melonów.

W ich jadłospisie czerwone mięso zastępują zwykle ryby i owoce morza, a pieczywo – brązowy ryż. W kuchni mieszkańców Okinawy używa się bardzo mało cukru i tłuszczów, zwłaszcza pochodzenia zwierzęcego.

Japońska dieta bogata jest w przeciwutleniacze, dostarczające m.in. flawonoidów – związków charakteryzujących się silnym działaniem antyoksydacyjnym, usuwających z organizmu wolne rodniki, które mogą uszkadzać tkanki i przyspieszać proces starzenia się organizmu. Gdzie je znajdziemy? W zielonej herbacie, czerwonym winie, soi, winogronach, kakao, burakach, brokułach, nasionach lnu, aronii, żurawinie i owocach cytrusowych.

d2colcm

Jeśli chcemy przedłużyć młodość i uniknąć licznych chorób, warto także wprowadzić do jadłospisu inne „okinawskie” produkty, zwłaszcza ryby morskie, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które wzmacniają odporność organizmu i pomagają ochronić go przed schorzeniami układu krążenia.

Na Okinawie dużą popularnością cieszy się również tofu – twarożek z mleka, który, dzięki dużej zawartości białka, znakomicie przyspiesza przemianę materii. Dostarcza też cennego magnezu, podobnie jak inne cenione przez Japończyków produkty, m.in. ziarna sezamu, zielone warzywa czy bataty.

* Uśmiech przedłuża życie*

Dietę Okinawa należy stosować przynajmniej dwa miesiące. W tym czasie musimy ograniczyć spożywanie słodyczy, białego pieczywa, czerwonego mięsa, smażonych potraw czy produktów wysoko przetworzonych (chipsów, dań typu instant). Do jadłospisu warto natomiast wprowadzić jak najwięcej surowych warzyw i owoców, produktów sojowych i pełnoziarnistych, brązowego ryżu, olejów roślinnych, ryb i owoców morza.

d2colcm

Ważne jest picie sporych ilości płynów, zwłaszcza wody i zielonej herbaty. Unikajmy alkoholu, choć na pewno nie zaszkodzi nam kieliszek czerwonego wina.

Z dietą Okinawa nierozerwalnie wiąże się cyfra „7”. Tyle porcji warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych powinniśmy spożywać każdego dnia. Siedem godzin warto przeznaczać na sen. Świetnie wpłyną na nasze zdrowie codzienne, 7-kilometrowe spacery.

Nie mniej istotna jest zmiana podejścia do życia. Naukowcy nie mają wątpliwości, że na długowieczność mieszkańców Okinawy wpływa aktywność fizyczna oraz umiejętność wyciszenia, relaksowania się i redukcji stresu. Warto dbać o dobre relacje interpersonalne z innymi ludźmi, m.in. sąsiadami. Uśmiechajmy się i nauczmy cieszyć z małych rzeczy. Pozytywne myślenie poprawia bowiem samopoczucie, a także kondycję całego organizmu.

Rafał Natorski/(mtr), kobieta.wp.pl
<br /
POLECAMY:

* 7 sposobów, by każdego dnia wieczorem mieć płaski brzuch*

d2colcm

* Najlepsze ćwiczenia na dolne partie mięśni brzucha*

* 8 najgorszych przekąsek na wieczór*

Wideo: Warzywa i owoce dwukrotnie tańsze niż przed rokiem:

d2colcm

Podziel się opinią

Share

d2colcm

d2colcm