GotowaniePrzepisyDlaczego moda pokochała fast food?

Dlaczego moda pokochała fast food?

Dlaczego moda pokochała fast food?
Źródło zdjęć: © 123RF / Getty Images - grafika Ola Nagel
Alicja Szablewska

Moda i jedzenie – dwa ważne aspekty naszego życia – od zawsze się przenikały i wiązały z przyjemnością. Już ekscentryczna Elsa Schiaparelli w 1937 roku przygotowała dla księżnej Windsoru, Wallis Simpson, suknię w homarowy wzór. O ile nie posiadamy informacji, jak królewski dwór przyjął oryginalną kreację księżnej, o tyle motyw jedzenia na tkaninach wygląda smakowicie i od dziesięcioleci na stałe gości w naszym modowym menu. Homarowy wzór jak najbardziej pasuje do mody z najwyższej półki, ale dlaczego największe modowe marki zaczęły ostatnio promować fast food?

Zobacz także:

Get the look

1 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Getty Images

Obecnie większość z nas wrzuca na swoje konta na Instagramie zdjęcia z hashtagiem #fit. Ćwiczymy, uprawiamy sporty, testujemy różne diety. Podczas gdy świat zaczął masowo spalać kalorie, dyrektor kreatywny włoskiego domu mody Moschino, Jeremy Scott, jest odmiennego zdania i promuje modę na niezdrowy lifestyle.

2 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Getty Images

Jego mcdonaldsowe ubrania i dodatki z kolekcji propowanej na sezon jesień-zima 2014/15 były hitem wśród gwiazd, trendsetterek i blogerek modowych.

3 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Getty Images / east news

Wystarczy wspomnieć tu chociażby o słynnej Chiarze Ferragni, która bardzo chętnie pozowała do zdjęć z wartą 1.265 dolarów czerwoną torebką z charakterystyczną żółtą literą M. W jej ślady poszła m.in. Joanna Horodyńska, promując na polskich salonach modę na fast foodowy look.

4 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Materiały prasowe

Designem produktów McDonald's zainspirowała się również francuska marka Colette, nawiązując współpracę z liderem rynku fast food. W tym roku wypuściła limitowaną edycję spikselizowanych koszulek i innych akcesoriów (saszetek, szalików i pokrowców na telefony komórkowe) inspirowanych sławnym Big Makiem oraz frytkami.

5 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Materiały prasowe

Wspomnieć warto również o francuskim domu mody BALMAIN, który w reklamach na sezon wiosna-lato 2015 umieścił czołowe modelki, m.in. Adrianę Limę czy Rosie
Huntington-Whiteley, zajadające się burgerami. Dlaczego Olivier Rousteing, dyrektor kreatywny tak luksusowej marki wybrał fast food?
- Ponieważ nie możesz jeść kawioru każdego dnia – odpowiadał w jednym z wywiadów.

6 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Getty Images

Czy to przypadkiem nie dowód na to, że moda luksusowa chce dziś być jak najbliżej zwyczajnych ludzi i ich codzienności? Odpowiedzią niech będzie Karl Lagerfeld, który zaprezentował kolekcję na sezon jesień-zima 2014/15 w paryskim Grand Palais
ucharakteryzowanym na wnętrze supermarketu. Cara Delevingne i Kendall Jenner dumnie prezentowały modele torebek przypominające kartony po mleku kokosowym lub owinięte w folię spożywczą jak porcja drobiu. Opakowanie ryżu basmati z podwójną literą C lub „Little Black Tea” robiły furorę w social mediach. Przełożyło się to bezpośrednio na wyniki sprzedaży. Modele torebek z tejże kolekcji (pomimo zawrotnych cen od 3.600 do 8.800 dolarów) znikały z półek butików jak gorące bułeczki.

7 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Materiały prasowe

Co prawda supermarket Chanel promował głównie fancy food, a nie fast food, ale warto wspomnieć, że dyrektor kreatywny francuskiego domu mody w swojej karierze ma m.in. współpracę z koncernem Coca-Cola. Projektant w 2010 i 2011 roku, wziął udział w akcji promującej swój wizerunek na puszkach dietetycznej coca-coli. To nie przypadek. Marka spożywcza, która w rankingu magazynu Forbes zajęła 4. miejsce na liście 100 najbardziej znaczących marek w 2015 roku, chętnie nawiązywała i wciąż nawiązuje współpracę z projektantami mody. Dodatkowo według Nika Thakkara, specjalisty ds. brandingu marki Coca-Cola, osoby pijące dietetyczną colę mają wiele wspólnego z modą. Potwierdzał to m.in. Raf Simons, były dyrektor kreatywny domu mody Dior, który był zdziwiony, jak gigantyczne ilości dietetycznej coca-coli są codziennie wypijane przez jego podwładnych.
Dodajmy, że wśród znanych projektantów, którzy współpracowali z Coca-Colą, byli również: Matthew Williamson, Jean Paul Gaultier, Marc Jacobs czy wspomniana marka Moschino.

8 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Materiały prasowe

Najsłynniejszym napojem świata zainspirowała się również Sophia Webster, projektując linię butów z motywem puszki coca-coli na sezon wiosna-lato 2015.

9 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Tim Walker

Jedzeniem inspirują się nie tylko projektanci i wielkie domy mody, ale również twórcy sesji zdjęciowych. Tim Walker od dekady fotografujący sesje dla Vogue’a, w swojej pracy wielokrotnie wykorzystywał motyw jedzenia. Wystarczy wspomnieć tu chociażby o Helenie Bonham Carter wystylizowanej na Elżbietę II z puszką coca-coli w dłoni.

10 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Materiały prasowe

Jeśli pod pojęciem fast food rozumiemy pospolite jedzenie, to warto wspomnieć o włoskiej pizzy czy spaghetti. Tutaj moda również ma wiele do powiedzenia. Duet Domenico Dolce i Stefano Gabbana od wielu sezonów prezentuje kolekcje w bliskiej ich sercu scenerii - sycylijskiej restauracji lub w towarzystwie najbliższych podczas rodzinnego obiadu. Na zmysły damskiej części społeczeństwa mogą podziałać kampanie ukazujące młodych Włochów skąpo odzianych w szorty i bieliznę, a jednocześnie stołujących się w ristorante italiano lub kupujących świeże ryby na nadmorskim targu. Uff, zrobiło się gorąco...

11 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Materiały prasowe

Po małej kulinarnej podróży do południowej Italii, wracamy do kraju nad Wisłą. Tu czeka na nas klasyczny PRL-owski obiad - schabowy i kiszone ogórki, które serwuje modowy concept Pan tu nie stał. Marka proponuje koszulki z krótkim rękawem z ziemniakami i schabowym w rolach głównych.

12 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Materiały prasowe

Jeżeli czujemy się staromodni w tym aspekcie, bo kotlet w panierce wydaje się pospolity, to dostępne są t-shirty ozdobione drukiem - kawałkami pizzy od marki Yeah Bunny.

13 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Materiały prasowe

Dużo w temacie ma do powiedzenia także Aloha From Deer, proponując coś dla odważnych smakoszy – kombinezonem w burgery. Czy ktoś jest w stanie to przełknąć i odziać się w wołowe kotlety? Tak! Tylko dla dobrej zabawy.

14 / 14

Dlaczego moda kocha fast food?

Obraz
© Getty Images

Wysokokaloryczny kotlet, pizza i hamburgery z McDonald's – to tematy przewodnie w wielu większych i mniejszych kolekcjach. Co chcą osiągnąć marki modowe, proponując nam tego typu projekty? Zagościć na dobre w naszej codzienności! Skoro bowiem fast food i design z nim związany jest dla nas tak powszechny, być może również fastfoodowa moda stanie się tak oczywista? Chodzi tu nie tylko o marki młode i stosunkowo tanie, ale również te wiekowe i luksusowe. Przy wielkiej pomocy social mediów plan ten jest od kilku sezonów skrzętnie realizowany. Dziś bowiem hamburger obok torebki Chanel i pomadki Diora kompletnie nas już nie razi!

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (5)