UrodaFlakonik – małe dzieło sztuki

Flakonik – małe dzieło sztuki

Flakonik. To on bowiem jest wizytówką zapachu i nierzadko swoim charakterem i stylem bardzo wiele o nim mówi.

Flakonik – małe dzieło sztuki

29.01.2007 | aktual.: 31.05.2010 19:07

Czy zastanawiałyście się kiedyś, stojąc przed półką zastawioną perfumami, dlaczego jedne z nich mamy ochotę powąchać, inne zaś omijamy szerokim łukiem? Otóż z pewnością ma na to wpływ dobrze znana reklama jakiegoś zapachu, jak magnes przyciągające naszą uwagę słowo „nowość” lub nazwisko firmujące perfumy. Ale jest jeszcze coś! Flakonik. To on bowiem jest wizytówką zapachu i nierzadko swoim charakterem i stylem bardzo wiele o nim mówi.

Szklana wskazówka

Choć zazwyczaj mówi się głównie o zapachach, to jednak nie można zapominać, że nie tylko one tworzone są przez mistrzów. Niemałą uwagę przywiązuje się bowiem również do buteleczek i do opakowań, w które zapach zostaje przyobleczony. Dlatego też nierzadko flakoniki projektowane są przez znanych artystów.

Zazwyczaj firmy mają też swój konkretny styl, który znajduje odzwierciedlenie w każdej nowej buteleczce (czasem jest to kolorystyka, innym razem kształt). Niekiedy również na flakonikach jednego koncernu występuje zawsze ten sam motyw przewodni, który jest znakiem firmowym (np. marka Burberry).

Najważniejsze jest jednak to, by buteleczka, jej kształt i styl, mówiły coś o samym zapachu, nasuwały podobne skojarzenia i stały się pewnego rodzaju wskazówką i podpowiedzią.

Podróż przez wieki

Już od najdawniejszych czasów tworzono specjalne naczynia do przechowywania pachnideł. Choć pachnące substancje trudno nazwać jeszcze perfumami w takim sensie tego słowa, w jakim używamy go dziś.

Były to bowiem raczej wonne olejki, które nie tylko nadawały ciału przyjemny zapach, ale również miały nawilżać skórę. Przechowywano je natomiast w małych, często podłużnych naczyniach, wyrabianych z terrakoty, kamienia, metali szlachetnych, a nawet szkła i porcelany. W starożytnym Egipcie były one często ozdabiane również wizerunkami bóstw i symbolami religijnymi (zapachy odgrywały tu bardzo ważną rolę i przypisywane były im boskie właściwości).

Oczywiście kształt, materiał i styl naczyń przeznaczonych na perfumy zmieniał się wraz z postępem cywilizacji i panującymi w danej chwili modami i stylami, i to zarówno jeżeli chodzi o sposób życia, wygląd mieszkań, jak i sztukę.

Prawdziwi mistrzowie – Lalique i Dali

Tak jak zmieniała się moda i style w sztuce, tak też zmieniały się zainteresowania samych artystów. Na początku XX wieku, gdy sukces odnosił styl zwany art deco, zgodnie z duchem tego prądu, artyści zainteresowali się również projektowaniem małych flakoników.

Prawdziwym mistrzem okazał się tu jeden z najwybitniejszych twórców okresu – Rene Lalique. Jego prace określano jako małe dzieła sztuki. Przede wszystkim jednak jego flakoniki różniły się bardzo od dotychczasowych. Przedstawiały kobiety, liście, owady, czasem łączyły szkło, kryształy z drogocennymi kamieniami, innym razem były wyjątkowo proste, ale przy tym bardzo eleganckie.

Z czasem nazwisko Lalique stało się marką, produkującą między innymi perfumy, oczywiście we flakonikach inspirowanych twórczością Rene Lalique.

Innego XX-wiecznego twórcę, uznawanego za jednego z największych surrealistów, Salvadora Dali, również pociągało projektowanie pięknych flakoników (zajmował się także projektowaniem biżuterii oraz ubrań dla Coco Chanel). Jego dzieła nawiązywały do stylu jego twórczości malarskiej, w której istotną rolę odgrywała wyobraźnia.

Z czasem i jego nazwisko stało się marką perfum, których buteleczki są charakterystyczne i łatwo rozpoznawalne, by wymienić chociażby flakon orientalnej kompozycji Feminine czy zielonej Laguny.

Znak firmowy

Czasami natomiast buteleczka miała nawiązywać do głównego profilu marki. Tak jest w przypadku chociażby firm Boucheron, Bvlgari czy Chopard. Zasłynęły one bowiem początkowo ze swojej biżuterii i eleganckich akcesoriów. Z czasem marki te zaczęły rozszerzać swoją działalność, wypuszczając na rynek między innymi perfumy. Ich flakony jednak wciąż nawiązują do tego, w czym początkowo firmy te się specjalizowały.

Buteleczki z zapachami Boucheron swoim kształtem mają przypominać biżuterię: piękne pierścionki (Jaipur, Jaipur Saphir, Ring) czy też eleganckie zawieszki (Initial). Podobne skojarzenia mogą budzić niektóre z flakonów Bvlgari (Omnia i Omnia Crystaline) czy marki Chopard (w kształcie diamentu są buteleczki zapachów Wish i Wish Pink Diamond).

Współczesne inspiracje

Współczesne inspiracje przy tworzeniu flakoników do poszczególnych zapachów wydają się bardzo różne. W zależności od marki i charakteru zapachu albo widać powrót do klasyki i poszukiwanie ponadczasowych form, albo też skrajnie pojmowaną nowoczesność.

Klasyka wydaje się być zawsze na topie. Z pewnością dlatego też wciąż niektóre marki pozostają jej wierne. Czasem zatem niezmiennie hołdują klasycznej prostocie (np. zapachy Chanel), innym razem jest to delikatnie zaakcentowana elegancja (np. Estee Lauder Youth Dew), czy też nawiązanie do motywów antycznych, by podkreślić uniwersalność zapachu (np. Givenchy Organza).

Zupełnie inne wydają się flakoniki mające być odzwierciedleniem współczesności. Są więc one bardzo nowoczesne, zazwyczaj proste i nierzadko w bardzo intensywnych kolorach. I takie są między innymi buteleczki zapachów: Calvin Klein Euphoria, Alexander McQueen Kingdom, Thierry Mugler Alienczy też Paco Rabanne Ultravioleti Pour Elle.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Zobacz także
Komentarze (0)