ModaGapKids pod obstrzałem. Rasizm czy przewrażliwienie?

GapKids pod obstrzałem. Rasizm czy przewrażliwienie?

Kolekcja komiczki i osobowości telewizyjnej – Ellen Degeneres dla GapKids lada dzień trafi do sklepów. Ale już teraz linia ubrań dla dzieci znalazła się pod obstrzałem konsumentów. Powód? Kampania reklamowa, która zdaniem niektórych jest rasistowska. Dlaczego?

GapKids pod obstrzałem. Rasizm czy przewrażliwienie?
Źródło zdjęć: © mat. prasowy
Aleksandra Kisiel

06.04.2016 | aktual.: 06.04.2016 11:17

Kolekcja komiczki i osobowości telewizyjnej – Ellen Degeneres dla GapKids lada dzień trafi do sklepów. Ale już teraz linia ubrań dla dzieci znalazła się pod obstrzałem konsumentów. Powód? Kampania reklamowa, która zdaniem niektórych jest rasistowska. Dlaczego?

Ellen Degeneres zaprojektowała kolekcję ubrań dla chłopców i dziewczynek. Ubrania wyprodukował GAP, ulubiona marka Amerykanów, którzy poszukują ubrań typu „basic” czyli prostych, podstawowych i pasujących do wszystkiego. Podobno 80 proc. dobrze skomponowanej garderoby powinno składać się właśnie z takich projektów. Do kolekcji GapKids x ED zrobiono kampanię, na wzór akcji o charakterze społecznym, które robi Dove, Always czy Aerie. Jest więc mowa o tym, że dziewczynki mogą być, kim chcą. Twarzami kolekcji zostały dziewczynki, które tworzą trupę cyrkową Le PeTiT CiRqUe. To jedyna w pełni humanitarna (czyli nie wykorzystująca zwierząt) trupa cyrkowa składająca się wyłącznie z dzieci. Póki co, wszystko brzmi dobrze. Na czym polega problem?

Na pozie, w jakiej dziewczynki pozują do jednej z fotografii. Dwie białe dziewczynki popisują się akrobatycznymi figurami, podczas gdy trzecia stoi nieco znudzona, opierając łokieć na głowie Afroamerykanki. Gdy GAP podzielił się zdjęciem na Twitterze, błyskawicznie spotkał się z falą krytyki. Użytkownicy zauważyli, że poza, w której sfotografowano czarnoskórą dziewczynkę, to przykład pasywnego rasizmu i wykorzystywanie Afroamerykanki jako rekwizytu dla białych dzieci. W niezróżnicowanym rasowo społeczeństwie, takim jak polskie, to oburzenie może wydawać się na wyrost. Trzeba jednak pamiętać o specyficznej i dużo bardziej wyczulonej wrażliwości amerykańskiego społeczeństwa. Jeden z komentujących zauważył, że reklama zapewne była akceptowana przez 100 proc. biały zespół, bowiem każda inna grupa rasowa od razu zauważyłaby skandaliczny kontekst.

GAP milczał przez chwilę, by potem, ustami swojej rzeczniczki prasowej, przeprosić za całe zajście. Debbie Felix poinformowała, że zdjęcie zostanie usunięte z kampanii i zastąpione innym, bardziej odpowiednim. Dodała też, że GAP, jako marka z 46-letnią historią w promowaniu różnorodności, docenia dyskusję, jaką wywołało zdjęcie i przeprasza tych, którzy mogli poczuć się urażeni. Kampania GapKids promuje prawdziwe historie utalentowanych dziewczynek, które celebrują autoekspresję i pokazują siłę kobiet.

Na Facebookowym koncie Le PeTiT CiRqUe czytamy, że małe artystki nie wycofują się ze współpracy z marką i nadal zależy im na przekonywaniu, że dziewczynki (i chłopcy) mogą być, kim chcą.

Aleksandra Kisiel / Kobieta WP

POLECAMY:

Źródło artykułu:WP Kobieta
Komentarze (1)