ycipk-wlj1j7
Żyj naturalnie
Fit

Green power – młody jęczmień. To prawdziwy hit

Jęczmień to jedna z najstarszych roślin uprawnych, która wspomaga pracę serca, ułatwia trawienie, obniża poziom złego cholesterolu oraz neutralizuje czynniki rakotwórcze w przewodzie pokarmowym. Szczególne właściwości mają jednak jego młode, zielone liście, w których wszelkie wartości pozostają silnie skoncentrowane.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Jęczmień zawiera między innymi witaminy B1, B2 oraz B6.
Jęczmień zawiera między innymi witaminy B1, B2 oraz B6. (123RF)
ycipk-wlj1j7

Pochodzi z Bliskiego Wschodu, gdzie znany był już w okresie neolitu. Stanowił też podstawę wyżywienia starożytnych Egipcjan, którzy z jego ziaren piekli placki będące odpowiednikiem dzisiejszego chleba, a także wyrabiali z niego piwo. Uchodził za pokarm dający moc i wigor – dlatego potrawy z niego podawano w dużych ilościach rzymskim gladiatorom. Ich właściciele wierzyli, że nakarmieni jęczmieniem wojownicy wygrają swoje walki, a przynajmniej nie poddadzą się łatwo. Zwano ich nawet często bordearii, czyli zjadaczami jęczmienia. Za szczególnie dodający energii uchodził zaś sok z młodych jęczmiennych traw.

W późniejszych czasach zboże to nieco straciło na znaczeniu – zastąpiły je pszenica i żyto, które dzięki większej zawartości glutenu lepiej nadają się do wytwarzania chleba. Jęczmień zaczęto uprawiać przede wszystkim na paszę. W przemyśle spożywczym wykorzystywano go głównie do wytwarzania kasz – między innymi popularnego pęczaku, perłowej grubej, średniej i drobnej, a także niektórych wypieków jako składnik wzbogacający smak.

Wartości odżywcze
Jęczmień zawiera między innymi witaminy B1, B2, B6, beta-karoten, kwas foliowy, potas, wzmacniający kości wapń, przeciwdziałające anemii żelazo, zapobiegający skurczom mięśni i łagodzący skutki stresów magnez, zwiększający odporność organizmu mangan, odgrywające ogromną rolę przy tworzeniu tkanki łącznej cynk i krzem, wzmacniający też włosy i paznokcie.

Jęczmień dla serca
Badania naukowców z Wydziału Badań nad Zbożem Departamentu Rolnictwa USA wykazują, że w krajach gdzie jęczmień jest podstawą diety, na przykład w Pakistanie, ludzie są zdrowsi. Badania pod koniec lat 70. ubiegłego wieku zapoczątkował dr Asaf Qureshi, Pakistańczyk z pochodzenia, który zwrócił uwagę kolegów, że w Pakistanie jęczmień uchodzi za pokarm chroniący serce. Jego ojciec, lekarz, twierdził, iż jego pacjenci, którzy jedli dużo przetworów z tego zboża, bardzo rzadko zapadali na choroby serca. Syn naukowiec postanowił przyjrzeć się bliżej owemu fenomenowi i rozpoczął serię doświadczeń ze zbożami. Między innymi karmił kury owsem, kukurydzą, pszenicą, ryżem i jęczmieniem, a potem badał u ptaków poziom cholesterolu. Okazało się, że największy jego spadek nastąpił u kur karmionych właśnie jęczmieniem! Powtórzono doświadczenie – tym razem ze świniami – pod wpływem jedzenia dużych ilości jęczmienia poziom cholesterolu obniżył się u nich aż o 18%. Nie wiadomo jednak było, jaki składnik zboża tak działa i całe lata zajęło wyizolowanie czynnika aktywnego. Wreszcie go odkryto i roboczo nazwano tokotrienolem – „czynnikiem hamującym nr 1”. Potem wyizolowano „czynnik hamujący nr 2” – trójgliceryd i „czynnik hamujący numer 3”. Wszystkie hamowały syntezę złego, uszkadzającego naczynia cholesterolu LDL w wątrobie. Do podobnych wniosków doszła dr Rosemary K. Newman, prowadząca badania z ludźmi. Jednej grupie ochotników podawano 3 razy dziennie pokarmy jęczmienne, drugiej – pszenne. Po 6 tygodniach u osób jedzących pszenicę nie stwierdzono zmian, natomiast u tych, którzy jedli jęczmień, zaobserwowano spadek cholesterolu średnio o 15%, przy czym był on tym większy, im wyższy wyjściowy poziom cholesterolu. Wszystkie te badania zaowocowały powstaniem nowego leku, kapsułek z olejem jęczmiennym, podawanego w USA między innymi pacjentom po operacji bajpasów.

Jęczmień dla układu pokarmowego
Z kolei w Izraelu od lat prowadzone są badania nad wykorzystaniem przetworów z jęczmienia przy leczeniu zaparć. Tamtejsi naukowcy zastępowali mąkę pszenną w herbatnikach i pieczywie mąką jęczmienną i podawali je osobom cierpiącym na tę dolegliwość. Okazało się, że jęczmienne bułeczki i ciastka z powodzeniem zastąpiły dotychczas podawane leki – aż 79% pacjentów pozbyło się zaparć, jedząc 3–4 takie herbatniki dziennie, ludzie ci przestali też cierpieć na gazy i bóle brzucha. Podobne wyniki uzyskała kilka lat później wciąż prowadząca badania nad jęczmieniem i jego możliwościami dr Newton.

Zielone mleko
Ostatnio coraz bardziej popularny stał się sok z młodego jęczmienia, nazywany także zielonym mlekiem. Jest to ususzony na proszek sok z młodych, około siedmiodniowych listków jęczmienia. Suszenie soku odbywa się w niskiej temperaturze pod ciśnieniem, w krótkim czasie. Dzięki takiemu procesowi wartości odżywcze i składniki lecznicze w sproszkowanym soku pozostają praktycznie na niezmienionym poziomie do stanu pierwotnego. Młode liście mają wszystkie zalety ziarna jęczmiennego, tyle że silnie skoncentrowane, a więc w znacznie większej ilości niż dojrzała roślina. Dzieje się tak dlatego, że część witamin, minerałów i innych życiodajnych składników zużywa ona podczas wzrostu. W młodych, delikatnych listkach znajduje się ponad 2 razy więcej magnezu, 5 razy więcej żelaza, 25 razy więcej potasu i aż 37 razy więcej wapnia niż w pszenicy. Enzymatycznie żywe „zielone mleko” zawiera dużą ilość beta-karotenu, witamin B1, B2, B3, B6, E i C, biotyny, kwasu foliowego, kwasu pantenowego i choliny, pochodnej witaminy B. Aktywują one enzymy zapobiegające powstawaniu w organizmie rozmaitych patologii i idących za nimi chorób. Dodatkowo aż 45% wagi młodego jęczmienia stanowią białka – niezbędne do odbudowy tkanek.

Żyj naturalnie
Podziel się

Właściwości prozdrowotne
W jęczmieniu i jego przetworach znajdują się inhibitory proteazy, neutralizujące czynniki rakotwórcze w przewodzie pokarmowym. „Zielona krew” posiada też ogromną zawartość chlorofilu, który ma taką samą budowę jak ludzka hemoglobina – preparaty z niego przyśpieszają gojenie ran, chronią przed stanami zapalnymi i infekcjami, wspomagają leczenie chorób krwi, dotleniają organizm, działają bakteriobójczo. W odróżnieniu od antybiotyków chemicznych zwalczają jedynie organizmy patogenne, nie uszkadzając mikroflory w układzie trawiennym, za to pomagają w jej odbudowie – dlatego między innymi młody jęczmień o dużej zawartości chlorofilu jest szczególnie zalecany rekonwalescentom po kuracjach antybiotykowych. Ponieważ stanowi bardzo skuteczny środek wzmacniający organizm, pomaga także osobom po chemio- i radioterapii. Wspomaga leczenie cukrzycy, schorzeń dermatologicznych, zaburzeń przemiany materii, nieżytów śluzówek dróg oddechowych, jelit i żołądka. Jest pokarmem niezmiernie zasadotwórczym, przywraca zatem równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, przynosząc tym samym ulgę cierpiącym na choroby stawów, dnę moczanową oraz reumatyzm.

Eliksir młodości
W soku z młodego jęczmienia odkryto przeciwutleniacz 2-O-glikozylisowiteksynę, zwalczający rakotwórcze i przyśpieszające proces starzenia wolne rodniki aż 500-krotnie skuteczniej niż witamina E, nazywaną witaminą młodości.

Zielone mleko zamiast kawy
Dba nie tylko o dobrą formę fizyczną – rozjaśnia także umysł znacznie lepiej i szybciej niż kawa, odświeża go. To doskonały środek przeciw psychicznemu zmęczeniu, zalecany także dla dzieci i młodzieży na przykład przed trudnymi sprawdzianami – klasówkami czy egzaminami. Nie powinni go sobie odmawiać przeciążeni pracą dorośli.

Liczy się jakość
Na rynku można nabyć z pozoru dużo tańszy zamiennik suszonego soku – mielone źdźbła trawy jęczmiennej oferowane także pod nazwą Młody Jęczmień, który w procesie mielenia i rozdrabniania traci zdecydowaną większość wartości odżywczych. Nie można go jednak rozpuścić w wodzie, a w smaku można wyczuć piasek. Aby rozróżnić obydwa produkty wystarczy sprawdzić co jest w składzie danego produktu lub przeprowadzić prosty test: do słoika lub szejkera wlać 150 ml niegazowanej wody o temperaturze pokojowej, wsypać łyżeczkę proszku, zakręcić słoik i potrząsając wymieszać. Odstawić na 5 minut słoik/szejker i obserwować przyrządzony napój. Jeżeli po tym czasie proszek opadnie na dno to jest to mało wartościowa trawa. Prawdziwy sok z trawy młodego jęczmienia będzie jednolicie zielony nawet przez 24 godziny. Przy wyborze wartościowego sproszkowanego soku z młodego jęczmienia ważny jest także Certyfikat ekologiczny EKO mówiący o jakości oraz czystości surowca. Daje nam on pewność, że dany produkt pochodzi z upraw wolnych od modyfikacji genetycznej, środków chemicznych, takich jak herbicydy i pestycydy. Tylko taki sok z młodego jęczmienia daje nam esencję czystej siły natury, która sprawia, że osoba, która go pije uzyskuje wszystkie opisywane powyżej korzyści zdrowotne.

Żyj naturalnie
Podziel się

Barbara Fołda - technolog żywienia z ponad 30 letnim stażem. Wykładowca w ZSG w Poznaniu. Organizatorka licznych konkursów i egzaminator. Pasjonatka zdrowego odżywiania permanentnie udoskonalająca i poszerzająca swoją wiedzę.

ycipk-wlj1j7

Więcej tekstów na temat zdrowego trybu życia znaleźć można w dwumiesięczniku "Żyj naturalnie".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

ZOBACZ TEŻ: Tak wykonasz klasyczny makijaż w stylu francuskim - idealny na wiele okazji! Tutorial odtwarzający look Kristiny Bazan

Oglądaj swoje ulubione programy za darmo na komputerze, telefonie i telewizorze! Sprawdź WP Pilot!

0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-wlj1j7