Zdrowie KobietyJak ćwiczyć mądrze?

Jak ćwiczyć mądrze?

Uraz kolana
Uraz kolana
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

20.02.2024 12:18, aktual.: 12.03.2024 07:56

Nie ma co do tego żadnych wątpliwości: aktywność fizyczna jest ważna dla naszego zdrowia i niezbędna do utrzymania dobrej kondycji. Jednak aby czerpać z niej wszystko, co najlepsze, trzeba się do niej odpowiednio przygotować na wielu płaszczyznach. Zatem co trzeba zrobić, aby słynne "sport to zdrowie" nie stało się tylko ironicznie wypowiadaną frazą?

Zacznij od rozgrzewki

Przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego jest absolutną podstawą. Jeśli zaczynasz przygodę z regularną aktywnością lub Twoje treningi mają niewielką intensywność, łatwo ulec iluzji, że do takiego wysiłku – lekkiego i niezbyt obciążającego – nie musisz się rozgrzewać. Nic bardziej mylnego!

Dzięki rozgrzewce podnosisz tętno i zwiększasz wentylację płuc, przyzwyczajając organizm do wyzwań czekających go podczas treningu. Celem rozgrzewki jest również przygotowanie stawów i więzadeł do nadchodzących obciążeń, a także zmniejszenie ryzyka kontuzji. Dzięki rozgrzewce łatwiej również o płynne rozpoczęcie treningu. Unikasz nagłego skoku tętna i związanego z tym efektu "łapania zadyszki", które mają miejsce, gdy zaczynasz swoją aktywność bez przygotowania.

Rozgrzewkę należy dopasować do typu podejmowanej aktywności fizycznej. Zazwyczaj obejmuje ona elementy rozciągania dynamicznego (wymachy ramion, nóg, skręty tułowia, krążenie szyi, skłony itp.) i podnoszenia tętna oraz temperatury ciała poprzez pajacyki czy bieg w miejscu. Warto znaleźć swoje ulubione 10-15-minutowe zestawy ćwiczeń, które wykonasz przed zaplanowaną aktywnością.

Uraz pleców
Uraz pleców© Adobe Stock

Stopniowo zwiększaj intensywność i obciążenia

Częstym błędem osób początkujących jest zbyt szybkie i nadmierne zwiększanie obciążeń treningowych. To kolejny czynnik, który zwiększa ryzyko kontuzji. Organizm potrzebuje czasu, aby adaptować się do narzucanych mu obciążeń. Pamiętaj o tym, że nawet jeśli kondycyjnie wytrzymujesz dany trening, to dostosować do niego musi się również Twój układ kostno-stawowy. Zbyt mocne jednostki treningowe na wczesnym etapie mogą skończyć się niechcianą kontuzją. Pozwól sobie i swojemu ciału wejść powoli na coraz wyższe obroty.

Pamiętaj o odżywczej diecie

Zbyt restrykcyjna dieta, która nie dostarcza odpowiedniej ilości energii, będzie osłabiać Twoją regenerację po wysiłku. Miej to na uwadze, zwłaszcza jeśli próbujesz zrzucić kilka kilogramów – szybciej nie oznacza wcale lepiej.

Do regeneracji po treningu potrzebujesz białka, które sprzyja odbudowie włókien mięśniowych. Porcja węglowodanów pomoże Ci natomiast uzupełnić zapasy glikogenu mięśniowego.

Osoby aktywne fizycznie szczególnie mocno powinny zwracać uwagę na stan swoich chrząstek, stawów i więzadeł. Ważne są zatem wszelakie witaminy, składniki mineralne i substancje aktywne, które budują poszczególne struktury lub uczestniczą w procesach ich odbudowy.

Składniki istotne dla ścięgien i więzadeł

U osób podejmujących regularną aktywność fizyczną elementem wspomagającym regenerację powysiłkową może być odpowiednia suplementacja sportowa.

kapsułki Cignon
kapsułki Cignon© materiały partnera

Wiele cennych związków zawartych zostało w preparacie Cignon Shots:

• Kolagen, który wchodzi w skład ścięgien. Produkcja kolagenu przez organizm spada wraz z wiekiem, a proces ten rozpoczyna się już w trzeciej dekadzie życia.

• Miedź – jest ważnym elementem naturalnej odnowy kolagenu, podobnie jak glukozamina, witaminy A, C i E, które również uczestniczą w tym procesie.

• Kwas hialuronowy - obecność tego związku z tkance łącznej umożliwia wytrzymywanie dużych przeciążeń i napięć.

• Chondroityna natomiast działa przeciwzapalnie i wspólnie ze wspomnianą już glukozaminą są stosowane w celu opóźniania degeneracji w chorobie zwyrodnieniowej stawów, w której proces chorobowy dotyczy również więzadeł.

Do tego niewielka objętość płynnego suplementu Cignon Shots ułatwia jego spożycie. Może być to sporym plusem dla osób, które nie przepadają za formułą tabletek czy kapsułek.

Zakończ trening rozciąganiem

Nie zapominaj o schłodzeniu i wyciszeniu organizmu po wysiłku. Rozciąganie po treningu sprzyja szybszej regeneracji, niweluje nadmierne napięcie w obrębie poszczególnych tkanek i zmniejsza ryzyko kontuzji. Poświęć na nie kilka do kilkunastu minut na koniec każdej jednostki treningowej.

Cignon Shots dostępny jest na oficjalnej stronie https://zdrowievalentis.pl/ i z kodem rabatowym WP15.

Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także