ycipk-3pn9d2

Jak zrobić domowy napój izotoniczny?

Nie myl go z napojem energetycznym. Dobry izotonik nie zawiera kofeiny ani substancji pobudzających. Pomoże ci natomiast nawodnić organizm i wyrównać poziom elektrolitów.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Jak zrobić domowy napój izotoniczny?
(123RF)
ycipk-3pn9d2

Nie myl go z napojem energetycznym. Dobry izotonik nie zawiera kofeiny ani substancji pobudzających. Pomoże ci natomiast nawodnić organizm i wyrównać poziom elektrolitów utraconych podczas wysiłku, a co jest bardzo ważne, byś mogła funkcjonować na najwyższych obrotach i dobrze się czuła. Możesz zrobić go sama.

Musimy uzupełniać płyny, zwłaszcza po wysiłku fizycznym. Z danych Europejskiego Instytutu Nawadniania (EHI – European Hydration Institute) wynika, że w normalnych warunkach środowiskowych (umiarkowana temperatura i wilgotność powietrza) w ciągu doby tracimy ok. 2,5 litra płynów, z czego ok. 550 ml to skutek oddychania, 600 ml "ucieka" przez skórę, ok. 1500 ml wydalamy z moczem, a ok. 150 ml podczas wypróżniania. Natomiast podczas uprawiania sportu tracimy nawet jeden dodatkowy litr w ciągu każdej godziny. A gdy nawodnieniespada już o 1-2 proc., obniża się nasza wydolność fizyczna i organizm znacznie słabiej funkcjonuje.

Izotonik to nie energetyk!

ycipk-3pn9d2

Na początek warto wyjaśnić, czym izotoniki różnią się od energetyków. Rolą napojów energetycznych (energetyzujących, energy drinków) jest pobudzenie organizmu. Przeznaczone są głównie dla osób wykonujących ciężką pracę – fizyczną lub psychiczną. Ich wypicie przekłada się na szybkość reakcji i większą wydolność organizmu. Napoje energetyczne przeciwdziałają zmęczeniu, dlatego sięgają po nie np. osoby w podróży. Mają w składzie m.in. kofeinę, taurynę, guaranę, węglowodany, witaminy z grupy B, a czasem również barwniki i substancje konserwujące. Są niezalecane dla kobiet w ciąży, małych dzieci oraz osób wrażliwych na kofeinę.

Czym innym są natomiast napoje izotoniczne, których z energy drinkami nie należy mylić – różnica między nimi jest ogromna. Izotoniki są przeznaczone dla osób prowadzących aktywny tryb życia (zwłaszcza dla sportowców). Pijemy je, aby wyrównać poziom wody i elektrolitów, które wydzielane są z organizmu podczas wysiłku wraz z potem. Elektrolity to sód, wapń, potas, magnez – są niezbędne, byś mogła zachować zdrowie i ciało w dobrej kondycji. Chronią nas również przed przegrzaniem i korzystnie wpływają na pracę serca oraz układu nerwowego. Niedobór elektrolitów daje o sobie znać osłabieniem, bólem i zawrotami głowy, omdleniami, arytmią serca.

Co znajdziesz w izotoniku?

W skład napojów izotonicznych wchodzą także witaminy z grupy B, witamina E i C oraz cukry proste oraz substancje słodzące. Napoje izotoniczne pij przede wszystkim latem, kiedy ubytek wody i elektrolitów jest największy. Chodzi o to, by nie tylko nawodnić organizm, ale również przyśpieszyć jego regenerację. Izotoniki uchronią cię ponadto przed skurczem mięśni, pozwolą szybko i skutecznie ugasić pragnienie, natomiast wypijane podczas wysiłku zwiększą wytrzymałość i dostarczą pracującemu organizmowi niezbędnych składników.

ycipk-3pn9d2

Napoje izotoniczne różnią się od napojów energetycznych również tym, że odznaczają się niską zawartością cukru i w niewielkim stopniu są nasycone dwutlenkiem węgla.

Na sklepowych półkach szukaj więc napojów oznaczonych jako izotoniczne (isotonic) – niech nie zwiodą cię słowa typu "active" czy "sport". Zawsze czytaj informacje umieszczone na etykiecie, bo izotonik izotonikowi nierówny. Niektóre z nich naszpikowane są sztucznymi barwnikami, konserwantami i słodzikami, a nie mają witamin. W niektórych brakuje też magnezu albo wapnia. To pseudoizotoniki, których nie należy kupować.

Według wytycznych Europejskiej Komisji ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów z 2001 roku napój izotoniczny powinien zawierać 80-350 kcal na 1000 ml, odznaczać się zawartością sodu (Na) w przedziale 460-1150 mg/l. Minimum 75 proc. energii w takim napoju powinno pochodzić z cukrów z wysokim indeksem glikemicznym, natomiast jego osmolalność powinna wahać się w przedziale 270-330 mOsm/kg.

ycipk-3pn9d2

Niektóre izotoniki zamiast cukru zawierają glikozydy stewiolowe, które są 200-300 razy słodsze od białego cukru, a przy tym nie mają kalorii. Badania naukowe wykazały, że stosowanie stewii jest bezpieczne, również w przypadku diabetyków i osób chorych na fenyloketonurię.

Zrób go sama

Możesz sięgnąć po izotonik ze sklepu albo po prostu zrobić go w domu. Przepisy są proste, a będziesz miała pewność, co trafia do twojego organizmu. W wersji podstawowej wystarczy, że do litra wody wsypiesz 1,5 łyżeczki soli kuchennej i wlejesz sok z jednej cytryny albo limonki. Do smaku możesz dodać miód (3-4 łyżeczki).

Możesz również zmienić proporcje i wymieszać: 2 szklanki wody, 1/4 szklanki soku z cytryny, 1/4 szklanki soku z limonki, szczyptę soli oraz 2 łyżeczki miodu albo szczyptę stewii (do smaku).

ycipk-3pn9d2

Przepis na żurawinowy napój izotoniczny: wymieszaj 5 szklanek wody z 3 szklankami soku z żurawiny (bez cukru - poszukaj soku 100-procentowego). Dodaj pół łyżeczki soli, 2 łyżki syropu klonowego albo miodu oraz opcjonalnie (do smaku) gwiazdkę anyżu. Anyż pozostaw w napoju na ok. godzinę, po czym go usuń.

A co powiesz na truskawkowy napój izotoniczny? Do jego przygotowania zabierz się dzień wcześniej. Zmiksuj: trzy szklanki ciepłej wody, sok z jednej cytryny, pół szklanki soku z pomarańczy, 1/4 łyżeczki soli, garść truskawek, 2 łyżki miodu oraz ewentualnie stewię do smaku (gdyby po dodaniu miodu napój wydał ci się zbyt mało słodki). Po wystudzeniu napój wstaw do lodówki. Możesz też wymieszać składniki, a następnego dnia napój przecedzić, pozbywając się truskawek (posłużą ci za przekąskę).

I jeszcze przepis na cytrusowy izotonik: zmiksuj 400 ml wody (albo wody kokosowej), pół łyżeczki oleju kokosowego, 1 łyżeczkę soku z cytryny, 1 łyżeczkę soku z limonki, 2-3 daktyle (bez pestek), szczyptę soli, miód albo stewię do smaku.

Ewa Podsiadły-Natorska/mp/WP Kuchnia

ycipk-3pn9d2
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-3pn9d2

ycipk-3pn9d2
ycipk-3pn9d2