Jednorazowe okulary mają negatywny wpływ na wzrok i środowisko

Każdego roku do naszego kraju trafia blisko 14 mln sztuk gotowych, jednorazowych okularów - zarówno korekcyjnych bezbarwnych, jak i tanich okularów przeciwsłonecznych. Kwestia zaśmiecania nimi planety to bardzo istotny problem.

Jednorazowe okulary mają negatywny wpływ na wzrok i środowiskoJednorazowe okulary mają negatywny wpływ na wzrok i środowisko
Źródło zdjęć: © Pexels
oprac.  JPI

Mimo że blisko 80 proc. Polaków ma świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania okularów niedobranych przez specjalistę, kupują je, szkodząc tym samym nie tylko swoim oczom, ale także środowisku. Ze zleconego przez Grupę Essilor i zrealizowanego przez SW Research w lutym br. badania wynika, że w 2020 roku aż 70 proc. Polaków nie zbadało swojego wzroku u okulisty lub optometrysty. Jednocześnie, 69 proc. respondentów przyznało, że w pandemicznej rzeczywistości, za sprawą większej ilości czasu spędzonego przed ekranem, ich wzrok uległ pogorszeniu.

Ponieważ szczególna sytuacja, w której wszyscy się znaleźliśmy, nasiliła dodatkowo to zjawisko, wiele osób zamiast skorzystać z usługi badania wzroku i profesjonalnego doboru okularów w salonie optycznym, wybrało szybszy, ale niekoniecznie lepszy sposób, ratując się jednorazowymi okularami z drogerii, apteki czy supermarketu.

Szkodliwe jednorazówki

Okulary jednorazowe są powszechnie dostępne – w marketach, na bazarach, nawet w aptekach. Ich stosunkowo niska cena sprawia, że może sobie na nie pozwolić większość z nas. Jednak, jak zauważa okulistka Anna Ambroziak, kwestia popularności tzw. gotowców generuje istotny problem.

– Wiele osób, pomimo wyraźnych, rygorystycznych wskazań producentów, z okularów jednorazowych korzysta niezgodnie z instrukcją. Chociaż jest to tanie i wygodne rozwiązanie w sytuacji, kiedy zapomnimy zabrać swoją parę z domu, lub kiedy oczekujemy na odbiór nowych okularów od optyka, to coraz częściej zauważam niepokojący trend, że ludzie, zamiast traktować jednorazówki jako rozwiązanie doraźne i awaryjne, zaczynają nosić je na co dzień. W ten sposób szkodzą swoim oczom – mówi okulistka.

– Głównie dlatego, że okulary jednorazowe posiadają jednakowy rodzaj szkieł. Oznacza to, że obie soczewki w takich okularach mają najczęściej tę samą moc. Tymczasem oczy potrzebują najczęściej innej w prawym, a innej w lewym oku. W konsekwencji tego, użytkując okulary jednorazowe w sposób nieprawidłowy, ryzykujemy nieprawidłową korekcją wzroku i pogorszeniem widzenia. Dlatego tak ważne jest, by okulary zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne, kupować u optyka. To jedyna gwarancja dopasowania ich indywidualnie do potrzeb każdego z nas – podkreśla Anna Ambroziak.

Szkodliwy wpływ na środowisko

Dodatkowo, mimo że jakość tzw. gotowców pozostawia często wiele do życzenia, kupujemy ich dużo, przyczyniając się w ten sposób do coraz większego zaśmiecania środowiska – ogromna ich liczba finalnie trafia na wysypiska śmieci i zalega tam przez setki lat.

Grupa Essilor od ponad trzech lat działa w zakresie dbania o wzrok i prawidłowej korekcji okularowej. W tym roku za główny cel postawiła sobie budowanie świadomości wśród ludzi na temat zagrożeń płynących z użytkowania jednorazowych, uniwersalnych okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych, nie tylko dla wzroku, ale także dla środowiska.

We współpracy z partnerskimi salonami optycznymi organizuje zbiórkę jednorazowych, szkodliwych okularów - hasło przewodnie to #SuperMocOkularów. Do każdego salonu optycznego, oznakowanego specjalną eko ikoną, można przynieść stare, nieużywane, zniszczone oraz przede wszystkim szkodliwe jednorazowe okulary i w zamian otrzymać specjalną ofertę na kupno nowej, profesjonalnie wykonanej pary okularów wraz z badaniem wzroku w cenie okularów (w tych salonach, w których prowadzone są badania wzroku). Zebrane z całej Polski, jednorazowe okulary Grupa Essilor przekaże do przetworzenia na energię dla naszych domów.

Salony optyczne, biorące udział w akcji w całej Polsce, można wyszukać w lokalizatorze na stronie internetowej kampanii www.czasnawzrok.pl. Organizatorem kampanii Czas Na Wzrok jest Grupa Essilor (firmy Essilor Polonia, JZO i Jai Kudo), a głównym partnerem – DPD Polska.

Liście marchewki. Poznaj ich niezwykłe właściwości

Źródło artykułu: WP Kobieta
Wybrane dla Ciebie
Nie wyobraża sobie życia bez niej. Rodzina dla Kazika jest najważniejsza
Nie wyobraża sobie życia bez niej. Rodzina dla Kazika jest najważniejsza
Dorastała w cieniu komunizmu. O śmierci ojca Holland dowiedziała się z gazet
Dorastała w cieniu komunizmu. O śmierci ojca Holland dowiedziała się z gazet
Patrzcie na Wachowicz. Idealne spodnie dla dojrzałych
Patrzcie na Wachowicz. Idealne spodnie dla dojrzałych
Ten grzech powtarza się nagminnie. Księża mówią jasno
Ten grzech powtarza się nagminnie. Księża mówią jasno
Koniec serialu Polsatu. Tak komentuje to Socha
Koniec serialu Polsatu. Tak komentuje to Socha
Polacy ruszają po promocje. Boją się jednej rzeczy
Polacy ruszają po promocje. Boją się jednej rzeczy
Pożegnała Maciąg. "Jakby ktoś mnie trzymał za rękę"
Pożegnała Maciąg. "Jakby ktoś mnie trzymał za rękę"
Zakochał się w niej, gdy miał żonę. Nie każdy wie, kim była
Zakochał się w niej, gdy miał żonę. Nie każdy wie, kim była
Dodaj do wody i polej włosy. Ta płukanka wygładzi puszące się pasma
Dodaj do wody i polej włosy. Ta płukanka wygładzi puszące się pasma
Zatrzymało ją CBA. Po latach wyznała, kto zebrał 600 tys. zł kaucji
Zatrzymało ją CBA. Po latach wyznała, kto zebrał 600 tys. zł kaucji
Bije na głowę zwykłe kurtki. Tylko spójrzcie na płaszczyk rolniczki
Bije na głowę zwykłe kurtki. Tylko spójrzcie na płaszczyk rolniczki
Urodziła w wieku 48 lat. "Mam świadomość, że tego nie doczekam"
Urodziła w wieku 48 lat. "Mam świadomość, że tego nie doczekam"
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥