GwiazdyJęzyk kobiet, język mężczyzn...

Język kobiet, język mężczyzn...

Język kobiet, język mężczyzn...
Źródło zdjęć: © Hemera/Thinkstock
02.09.2010 12:45, aktualizacja: 06.09.2010 11:32

W porozumiewaniu się między kobietą i mężczyzną często zdarzają się konflikty. Małżonkowie, partnerzy, współpracownicy różnej płci mają trudności z komunikacją. Choć intencje na ogół mają dobre. I chcą jak najlepiej wyrazić to, co jest ważne dla każdej ze stron... Różnice mogą dzielić. Ale ich świadomość może pomóc we wzajemnym zrozumieniu.

W porozumiewaniu się między kobietą i mężczyzną często zdarzają się konflikty. Małżonkowie, partnerzy, współpracownicy różnej płci mają trudności z komunikacją. Choć intencje na ogół mają dobre. I chcą jak najlepiej wyrazić to, co jest ważne dla każdej ze stron... Różnice mogą dzielić. Ale ich świadomość może pomóc we wzajemnym zrozumieniu.

Postrzeganie odmienności między płciami staje się często pułapką. Prowadzi do oskarżania o to, że to druga strona uniemożliwia dialog, wywołuje konflikty, nie chce i nie potrafi nawiązać rozmowy. Komunikacja między kobietą i mężczyzną w istocie nie zawsze jest prosta i łatwa.

Wiele konfliktów wynika z tego, że ten sam fakt, ta sama sytuacja, są zupełnie inaczej opisywane oraz interpretowane przez każde z nich. Kulturowo też co innego i w inny sposób wypada wyrażać kobiecie, a co innego mężczyźnie. Kobiety na przykład mają przyzwolenie na bycie emocjonalnymi, mężczyznom tych emocji wyrażać nie wypada. Różnice te pokazuje i omawia Udo Haeske w książce Konflikty w życiu zawodowym. Mediacja i trening w rozwiązywaniu problemów. Specyficzne dla obu płci różnice przedstawione przez Autora i zebrane w poniższej klasyfikacji, charakteryzują style komunikacji "typowego" mężczyzny i "typowej" kobiety.

Podobieństwa i różnice języka kobiet i mężczyzn:

K: cichy i raczej pytający,
M:głośny i decydujący;

K: dyskutowanie i mówienie "tym" - często na kilka różnych sposobów,
M: niedotykanie tematu, rozmowa oznacza szybkie "zagadanie" tematu;

K: treść komunikacji odnosi się do relacji, do tego, co dzieje się we wzajemnych interakcjach,
M: treść rozmowy odnosi się do sprawy albo do faktów;

K: komunikacja skierowana jest na okazanie zrozumienia,
M: komunikacja jest skierowana na oferowanie rozwiązań;

K: mimika i gesty są pełne wyrazu oraz impulsywne - co z punktu widzenia wielu osób sprawia wrażenie niepewności, zagubienia emocjonalnego,
M:mimika i gesty są zminimalizowane i kontrolowane - co przez innych jest często odbierane jako zimne i pozbawione uczuć; w naszym społeczeństwie słaby wyraz uczuć jest również znakiem (pozornej) pewności siebie;

K:krytyczne uwagi i życzenia są wyrażane pośrednio,
M:krytyczne uwagi, życzenia i krytyka są wyrażane bezpośrednio;

K:ukrywanie złości - szczere i wyraźne pokazanie złości nie jest akceptowane wśród kobiet,
M: złość jest okazywana otwarcie, co wyraża się w odpowiedniej mimice, w podwyższonym tonie głosu i w jednoznacznej postawie;

K: przyznawanie się do słabości i otwarte jej okazywanie (zwłaszcza wśród przyjaciół),
M:ukrywanie słabości i przyznawanie się do niej tylko w konkretnych warunkach;

K: w sytuacjach kryzysowych powszechna jest szczera skarga, możliwość wyrażenia swojego cierpienia i bólu,
M: sytuacje kryzysowe nie są dopuszczalne: mężczyzna woli cierpieć sam i próbuje sobie sam dawać sobie z tym radę.

W praktyce rzadko która kobieta i rzadko który mężczyzna jest jednak takim "czystym" odzwierciedleniem tych charakterystyk. Współczesne kobiety używają dziś często w rozmowach "stylu męskiego", a mężczyźni "stylu kobiecego". Można więc traktować to porównanie wyłącznie jako metaforę różnych kultur językowych.

Warto wiedzieć, że różnice tego typu istnieją. I zobaczyć, że nie muszą być źródłem nieporozumień. Konflikty rodzą się wtedy, gdy od drugiej osoby oczekuje się identycznego zachowania jak własne oraz oskarża się ją o to, że myśli i postępuje inaczej. Często wynika to właśnie z nieświadomości tego, że druga strona choćby ze względu na płeć może mieć całkiem inne spojrzenie na daną sprawę, temat, sytuację.

Alicja Krata - mediator; trener; prezes Zarządu Fundacji Mediare: Dialog-Mediacja-Prawo; założycielka Szkoły Miłości, w ramach której prowadzi treningi indywidualne oraz warsztaty dla osób i par, które chcą budować dobre relacje, dialog i współpracę, tworzyć szczęśliwe związki.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (7)
Zobacz także