ModaKolorystyczne trendy według Pantone. Jak powstał słynny Color Institute?

Kolorystyczne trendy według Pantone. Jak powstał słynny Color Institute?

Kolorystyczne trendy według Pantone. Jak powstał słynny Color Institute?
Źródło zdjęć: © APART
Agnieszka Małgorzata Adamska
25.01.2021 11:03, aktualizacja: 26.01.2021 11:59

Potęgą designu jest kolor, o czym wie każdy artysta. Od ponad 30 lat trendy w zakresie modnych barw dyktuje Pantone. Jak to się stało, że z prognozami kolorystycznymi tej marki liczy się cały świat? Zapraszamy w niezwykłą podróż do świata kolorów.

Nazwę Pantone kojarzy dziś każdy, kto zawodowo zajmuje się sztuką, grafiką lub projektowaniem. Od schyłku XX w. amerykańska marka wyznacza modne tendencje w zakresie odcieni kolorystycznych, a na jej unikalnym wzorniku Pantone® Matching System® opiera się cały świat. W czym tkwi fenomen słynnego Instytutu Kolorów? Strzałem w dziesiątkę okazał się innowacyjny pomysł, który szybko przekształcił się w doskonały biznes. I choć na przestrzeni lat wiele firm usiłowało powtórzyć ten sukces, to marka Pantone od lat decyduje o tym, jakie kolory będę królowały w nadchodzącym sezonie.

Pantone. Narodziny wizjonera kolorystycznych trendów

Co trzeba zrobić, żeby stać się słynnym wizjonerem kolorów, którego prognozy śledzi cały świat? W przypadku Lawrence’a Herberta kluczowy okazała się genialna idea, która raz na zawsze zmieniła podejście do kolorów w świecie sztuki i designu. Zanim założyciel marki Pantone zyskał miano kolorystycznego króla, pracował w przedsiębiorstwie braci Levine, gdzie zajmował się drukiem komercyjnym. O genezie powstania marki wiadomo niewiele, ale możemy się domyślać, że pewnego dnia amerykańskiego inżyniera nawiedziła genialna wizja, dzięki której zrewolucjonizował pracę milionów twórców na całym świecie. Herbert wykupił firmę Levine i zmienił jej nazwę na Pantone. Niedługo potem wizytówką marki stał się innowacyjny system do identyfikacji, doboru i komunikacji kolorów – Pantone® Matching System®. W 2007 roku markę Pantone przejęła firma X-Rite, by kontynuować i rozwijać kolorystyczne dziedzictwo Herberta. Dziś mówiąc o Pantone, mamy na myśli potężną instytucję kreowania kolorystycznych trendów, która od lat rządzi niepodzielnie światem mody, projektowania i barw.

Kolor roku 2021 według Pantone

Każdego roku Pantone Color Institute ogłasza Color of the Year, czyli wyjątkowy odcień, który będzie dominował w sztuce przez najbliższe dwanaście miesięcy. W zeszłym roku tym zaszczytnym mianem cieszył się kolor Pantone 19-4052 Classic Blue, czyli królewski błękit. Specjaliści ze słynnego laboratorium barw przedstawili ten odcień jako symbol spokoju, stabilizacji i siły, z jaką na początku ubiegłego roku marka Pantone przekroczyła próg nowej ery.

Jakie barwy będą królować w 2021 roku? Tym razem Instytut Pantone przyznał miano Color oftThe Year dwóm odcieniom ze słynnej palety amerykańskich ekspertów – 17-5104 Ultimate Gray, czyli stonowana szarość, oraz 13-0647 Illuminating, który śmiało można określić jako subtelną żółć. Skąd taki wybór? Jak możemy przeczytać na stronie Pantone, te dwa kolory doskonale współpracują ze sobą, tworząc wrażenie ciepła i optymizmu. Przyjemny dla oka szaro-żółty miks wyraża siłę i pozytywne emocje, przywracając światu słoneczny optymizm. Trudno się z tym nie zgodzić. Obie barwy doskonale prezentują się zarówno solo, jak i w duecie. Te pastelowe odcienie już zawojowały świat mody i designu. A to dopiero początek szaro-żółtej rewolucji.

Obraz
© APART

Znajdź modne kolorystyczne trendy w kolekcji marki Apart

Modne akcenty nawiązujące do najnowszych trendów kolorystycznych Pantone znajdziemy też w biżuteryjnych kolekcjach Apart. Najbardziej w trendzie będzie złota biżuteria z diamentami i cytrynami. Takie eleganckie detale w kolorze 13-0647 Illuminating z pewnością zachwycą każdą miłośniczkę modowych trendów. Nie mamy żadnych wątpliwości, że delikatne kolczyki z żółtego złota, z brylantami i cytrynem oraz piękny złoty naszyjnik, który zachwyca nie tylko blaskiem brylantów i ciepłą żółcią cytrynu, ale także błękitnym akcentem topazów. Bogata diamentowa kolekcja z cytrynami to wymarzony pomysł na ekskluzywny prezent dla ukochanej osoby.

Modną żółć rekomendowaną przez Pantone znajdziemy także w innych kolekcjach, nie tylko z kamieniami szlachetnymi. Nasze rekomendacje to wyjątkowe srebrne kolczyki z bursztynem, klasyczna bransoletka z brązu i szkła murano oraz kobiece subtelne kolczyki ze złota z cyrkoniami.

W kolekcjach marki Apart znajdziemy też modną szarość uznaną przez Pantone za drugi najważniejszy kolor nadchodzącego roku. Ten niezwykle elegancki, stonowany odcień pasuje do wszystkiego, dzięki czemu szare dodatki będą trafionym, uniwersalnym podarunkiem. Szare akcenty doskonale pasują zarówno do złotego, jak i srebrnego kruszcu. W tym pierwszym wydaniu polecamy np. pozłacaną, efektowną bransoletkę z mosiądzu z szarymi kamieniami lub modne kolczyki z mosiądzu pozłacane z agatami, perłami i szklanymi detalami. Miłośniczki szarości w srebrze z pewnością zachwyci stylowy zestaw: kolczyki i pierścionek z mosiądzu z masą perłową.

Parterem artykułu jest Apart

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (8)
Zobacz także