UrodaKultowe perfumy mają 94 lata

Kultowe perfumy mają 94 lata

Kultowe perfumy mają 94 lata

Są do dziś jednymi z najlepiej sprzedających się perfum świata. W kampanie reklamowe Chanel No. 5 angażują się największe gwiazdy - od Marylin Monroepo Jackie Kennedy, Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Scarlett Johansson.

W maju 1921 zaczyna się historia najsławniejszych perfum świata. Wtedy Coco Chanel dostała do powąchania pięć zapachowych kompozycji - miała wybrać tę, która będzie firmować jej coraz bardziej popularny dom mody.

Recepturę perfum stworzył Francuz - Ernest Beaux w 1917 roku. Przed rewolucją odpowiadał on za komponowanie zapachów na dworze rosyjskim.

Chanel No. 5 do dziś są jednym z najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się perfum na świecie. Po flakoniki tego zapachu ustawiali się w okupowanym Paryżu żołnierze niemieccy, a potem amerykańscy. Nazwa podobno pochodzi od numeru próby, inni uważają, że 5 jest szczęśliwą liczbą.

(gabi)/WP Kobieta

1 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Pierwsze grafiki i reklamy legendarnego zapachu Chanel powstały w tym samym roku, co pierwsza edycja perfum, czyli 1921. Autorem rysunku był znany rysownik Sem. Flakon zachwycał prostą, minimalistyczną formą. W 1937 roku pojawiła się jedna z pierwszych reklam w prasie, w magazynie Harper's Bazaar, a twarzą zapachu była sama Coco Chanel.

2 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz

Najlepszą reklamą perfum stały się słowa wypowiedziane przez Marylin Monroe - że idąc do łóżka nie zakłada na siebie nic innego, poza ich zapachem.... Mimo upływu wielu lat od wypowiedzenia tych słów, Marylin Monroe pojawiła się w ubiegłym roku w reklamie Chanel w kampanii "Forever Marilyn And No. 5".

Spot reklamowy wykorzystuje niepublikowane wcześniej fotografie aktorki, trzymającej flakon perfum oraz pozującej nago w pościeli, z widoczną buteleczką Chanel No. 5 na szafce nocnej. Krótki filmik ukazuje kolejne etapy "romansu" gwiazdy z zapachem Chanel, począwszy od okładki i wywiadu w magazynie "Life" w kwietniu 1952 r., w którym Marilyn opowiada o "zakładaniu" perfum do łóżka. Prawdziwą sensacją była wypowiedź pięknej aktorki, publikowana po raz pierwszy w wersji audio.

3 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Flakonik tych perfum jest sprzedawany średnio co 30 sekund na świecie. Jest to zapach najbardziej rozpoznawalny, kojarzony z luksusem, elegancją i ponadczasową klasyką.

4 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz

Pierwszą gwiazdą, która stała się ambasadorką i pojawiła się w reklamach, była amerykańska modelka i aktorka Suzy Parker, która reklamowała wszystkie produkty paryskiego domu mody. W 1966 roku nową twarzą serii kosmetyków Chanel No. 5 została ikona stylu lat 70. Ali MacGraw, odtwórczyni kultowej roli Jennifer Cavalleri w filmie "Love Story". Autorem zdjęć był Jerome Ducrot. Na początku lat siedemdziesiątych w magazynach pojawiła się kampania, której autorem był jeden z najlepszych modowych fotografów, Helmut Newton. Kampania ta zwraca uwagę, gdyż w dużym stopniu odbiega od charakterystycznej estetyki zdjęć niemieckiego fotografa. Do udziału w kampanii zaproszono Jean Shrimpton, modelkę, uważaną przez wielu za pierwszą supermodelkę. W następnych latach paryski dom mody postawił na rodzimą gwiazdę. Przez następne 7 lat ambasadorką zapachu była aktorka Catherine Deneuve (na zdjęciu).

5 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

W połowie lat 80. w roli ambasadorki zadebiutowała Carole Bouquet, francuska aktorka, jedna z dziewczyn James Bonda. Bouquet pozostała twarzą Chanel do 1997 roku a autorami zdjęć kampanii byli między innymi Patrick Demarchelier i Dominique Issermann.

6 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Pod koniec lat 90. w kampaniach Chanel zaczęły pojawiać się również modelki z wybiegów a pośród nich między innymi Estella Warren, która reprezentowała Chanel No. 5 przez dwa sezony. W tym czasie powstała właśnie kampania reklamowa, której twórcą jest popularny francuski reżyser Luc Besson, a Warren wciela się w postać baśniowego Czerwonego Kapturka. Zdjęcia wykonał Jean Paul Goude.

7 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Nicole Kidman u szczytu swojej popularności została wybrana na gwiazdę kampanii Chanel. Po wielkim sukcesie filmu "Moulin Rouge" duet Nicole Kidman i Baz Luhrmann stworzyli niezwykle piękną i tajemniczą serię zdjęć oraz reklamę telewizyjną.

8 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

W 2009 roku Nicole Kidman zastąpiła inna zdobywczyni Oskara, francuska aktorka Audrey Tautou (reż Jean-Pierre Jeunetem).

9 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

W 2013 roku twarzą Chanel No. 5, pierwszy raz w historii marki, został mężczyzna - sam Brad Pitt. Spot z gwiazdorem Hollywood w roli głównej nie spotkał się z aprobatą konsumentów i szybko stał się obiektem drwin.

Chanel uwielbiała od początku gwiazdy w reklamach. Sama obawiała się wprowadzenia zapachu, została namówiona przez swoją przyjaciółkę Misię Godebską, więc na początku rozpylała je w swoim butiku, żeby pobudzić kobiety do zainteresowania, a potem obdarowywała klientki intrygującymi flakonikami. Myśląc o nowym zapachu miała jeden cel, aby firmowane przez nią perfumy - pierwszy w historii perfum pod szyldem domu mody - pozostawiły wszystkie dotychczas wymyślone na drugim planie.

Jacques Polge, twórca zapachów Chanel, upatruje ponadczasowości Chanel No. 5 w ich wyjątkowej właściwości dopasowywania się do każdej kobiety.

10 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Do najnowszej kampanii reklamowej zaangażowano Gisele Bundchen. Spot wyreżyserował Baz Luhrmann, który pracował nad "Moulin Rouge" i "Wielkim Gatsbym". Luhrmannowi pomagał także Karl Lagerfeld.

Historia miłości dorosłej, spełnionej kobiety i mężczyzny pragnącego zasłużyć na jej uczucie to treść trzyminutowego, spotu reklamowego, który w 2014 miał odświeżyć kultową markę perfum Chanel No. 5.

Klip odwołuje się swą stylistyką do reklamy nakręconej w 2004 roku z udziałem Nicole Kidman, której reżyserem był Baz Luhrmann. Ten sam twórca został zaproszony do wyreżyserowania nowej wersji filmu.
- Gisele jest teraz kobietą Chanel - mówił reżyser.

(gabi)/WP Kobieta

coco chanelchanel no. 5chanel

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (27)