FitnessKuskus w diecie - wartości odżywcze i właściwości

Kuskus w diecie - wartości odżywcze i właściwości

Kuskus w diecie - wartości odżywcze i właściwości
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

01.09.2018 15:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kuskus to lekkostrawna kasza, która sprawdza się jako idealny dodatek do obiadów, sałatek czy deserów. Kuskus znany jest ze swoich odżywczych wartości i bogatych właściwości zdrowotnych. Dowiedz się, dlaczego warto włączyć kaszę kuskus do swojego codziennego jadłospisu.

Kilka słów o kuskusie

Kasza kuskus to wyrób z pszenicy twardej durum. Kuskusem nazywa się również tradycyjne danie północnoafrykańskie, które zwykle podaje się z gulaszem. Kasza kuskus przyjmuje postać drobnych kuleczek o średnicy około 1 mm. Początkowo kukus uzyskiwało się z mielenia pszenicy w kamiennych żarnach, dlatego znany był jako materiał odpadowy pszenicy. Obecnie natomiast kaszy kuskus bliżej jest do makaronu niż odpadów zbożowych. Przemysłowo produkuje się ją z semoliny i wody, czyli w dużym skrócie z ciasta makaronowego. Kuskus to potrawa narodowa krajów Maghrebu. Szybko zyskał popularność w krajach Bliskiego Wschodu, natomiast w Europie kuskus został rozsławiony przez Francuzów.

Wartości odżywcze kaszy kuskus

Energetyczna wartość kuskusu nie odbiega znacznie od innych produktów zbożowych. 100 g kuskusu po przyrządzeniu to około 133 kalorie. Zawartość białka to około 6 g, natomiast węglowodanów w 100 g przygotowanego kuskusu jest prawie 28 g. Jedna porcja gotowego kuskusu, czyli około 173 g, zawiera 2 g błonnika. Kuskus jest dobrym źródłem białka, przy jednoczesnej niskiej zawartości tłuszczu. Niewątpliwą wadą kaszy kuskus jest niska zawartość błonnika pokarmowego. Jednak jest lekkostrawny, dlatego idealnie sprawdza się w diecie dzieci, osób starszych czy tych, które narzekają na problemy trawienne. Dodatkowo kasza kuskus jest źródłem żelaza, potasu, magnezu, a także witamin z grupy B.

Właściwości kaszy kuskus

Kuskus jest kaszą lekkostrawną, dlatego polecany jest osobom z podrażnieniami żołądka, jelit i wadliwym funkcjonowaniem układu trawiennego. Indeks glikemiczny przygotowanej kaszy kuskus znajduje się na średnim poziomie, dlatego osoby zmagające się z cukrzycą mogą go spożywać, jednak w umiarkowanych ilościach. Składniki mineralne zawarte w kuskusie mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, pracę mózgu i metabolizm. Potrawy z kaszą kuskus są również bardzo sycące, dlatego minimalizują ryzyko podjadania między posiłkami. Co ma kluczowe znaczenie dla osób dbających o sylwetkę.

Jak przygotować kaszę kuskus?

Zazwyczaj kuskus gotuje się na parze, choć często zalewa się go po prostu wrzątkiem i czeka aż napęcznieje. Kasza kuskus jest bardzo łatwa i szybka w przygotowaniu, dlatego zyskała tak wielu zwolenników. Czas oczekiwania na gotowy do spożycia kuskus to około 5 minut. Aby uzyskać lepszy smak kuskusu można zalać go mlekiem lub gorącym bulionem. Kuskus jest uniwersalnym produktem w kuchni i pasuje do wielu dań i kompozycji kulinarnych. Jako dodatek do dań obiadowych może z powodzeniem zastąpić ryż, ziemniaki czy inne kasze. Kuskus może stać się również podstawą serwowanego dania. Można doprawiać go oliwą z oliwek, sokiem z cytryny czy różnymi przyprawami. Można go jeść na ciepło i na zimno, na słono i na słodko. Kuskus równie dobrze smakuje w potrawach mięsnych, deserowych, a także jako składnik lekkich sałatek.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (2)
Zobacz także