Maluch uczy się angielskiego

Maluch uczy się angielskiego

Maluch uczy się angielskiego
20.05.2008 15:15, aktualizacja: 31.05.2010 20:39

Dzieci w wieku przedszkolnym mają wyjątkowo duże szanse na sprawne przyswojenie języka obcego. Nauka odbywa się zupełnie naturalnie - rosną szanse na dwujęzyczność.

Pędzący świat narzuca nam ostre tempo życia. Dobry pracownik ma ukończone studia wyższe, najlepiej na dwóch kierunkach, prawo jazdy, staż lub praktykę i włada minimum dwoma językami obcymi. Wszystko to zanim skończy trzydzieści lat. Taki wyścig kwalifikacji ostatecznie prowadzi do nieustannej rywalizacji nie tylko nas samych ale i naszych dzieci.

Już kiedy dziecko zaczyna chodzić do przedszkola, często stajemy przed pytaniem czy chcemy włączyć je w zajęcia językowe. Chcąc sprostać oczekiwaniom rodziców odnośnie kształcenia ich dzieci, szkoły języków obcych mają w ofercie programy, które są doskonale dostosowane do nauczania najmłodszych. Specjaliści w dziedzinie nauczania języków obcych są zgodni, że organizowanie nauki języków już bardzo małych dzieci wpływa pozytywnie na ich rozwój. Pobudza intelekt, a jednocześnie nie niesie żadnych zagrożeń.

Po co uczymy się języków?

Niezależnie od wieku, w którym decydujemy się na naukę języka obcego, na efekty ma znaczny wpływ motywacja do nauki. Jednymi z najczęstszych jest motyw bezpieczeństwa, spotykany szczególnie u uczniów o niskiej samoocenie. Często też motywacja do nauki wynika z potrzeby zyskania uznania i wykazania się pewnymi umiejętnościami i sukcesami. To także znacznie podbudowuje samoocenę. U niektórych potrzeba nauki związana jest z potrzebą poznawania kultury i innych aspektów życia w innego kraju. Ta motywacja cechuje jednak już starsze dzieci szkolne. Studenci i dorośli z kolei podchodzą do nauki języków w sposób bardziej instrumentalny, myśląc o korzystnych zarobkach lub atrakcyjnej pracy.

Jakie powinny być zajęcia dla dzieci?

Najważniejsze jest dostosowanie poziomu i intensywności zajęć do możliwości dziecka. Właśnie te aspekty są jednym z najważniejszych wyzwań dziecięcej szkoły językowej. Każda grupa wiekowa bowiem przyswaja język obcy w specyficzny dla siebie sposób. Efektywne nauczanie jest dostosowane do chłonności językowej dziecka w danym wieku.

Metody

Wiele szkół ma w ofercie zajęcia skierowane do młodych grup wiekowych. Zazwyczaj są to zajęcia kierowane do dzieci od szóstego roku życia, choć zdarzają się także młodsze grupy wiekowe. Oczywiście zajęcia te są szczegółowo dostosowywane do wieku dzieci. Aby efektywnie wykorzystać możliwości dziecka realizuje się specjalnie przygotowany program nauczania, który łączy naukę z elementami gier i zabaw. Nauczyciele starają się zapewnić miłą atmosferę, która sprzyja owocnej nauce. Nauczanie jeśli odbywa się w formie zabawy, stymuluje proste wypowiedzi oraz uruchomia zdolności naśladowcze dziecka.

Jako rodzic masz możliwość swobodnego konsultowania się z nauczycielami prowadzącymi zajęcia. W części szkół rodzice mogą korzystać z indywidualnych konsultacji z nauczycielami. Mając stały kontakt z lektorem, możesz na bieżąco monitorować postępy swojego dziecka. Dzieci w wieku przedszkolnym mają wyjątkowo duże szanse na sprawne przyswojenie języka. Dzięki temu kierując je na odpowiednie zajęcia, możesz dać mu bardzo przydatną umiejętność już na początku życia. Nauka w młodych latach odbywa się zupełnie naturalnie i w związku z tym istnieje duża szansa na osiągnięcie w późniejszym okresie przez dziecko dwujęzyczności. Niezwykle cenne dla dzieci jest jak najczęstsze przebywanie z osobami, dla których język angielski jest językiem ojczystym. Uczą się dzięki temu poprawnej, naturalnej formy komunikacji.

Proces nauki dzieci przedszkolnych powinien wiązać się z konkretnymi przedmiotami i sytuacjami, dotyczyć tego, co znajduje się w zasięgu wzroku. Ze względu na szybkie zapominanie proponuje się dzieciom powtarzane często piosenki, wesołe wierszyki. W nauce powinna przeważać zabawa językowa połączona z zabawą ruchową. Dzięki wczesnemu oswojeniu z językiem obcym, twojemu dziecku łatwiej przyjdzie późniejsza nauka skomplikowanych zagadnień językowych. Będą to bardzo przydatne umiejętności, które staną się podstawą dalszej nauki języka.

Źródło artykułu:WP Kobieta