Blisko ludziNaucz się robić karierę

Naucz się robić karierę

Naucz się robić karierę
Źródło zdjęć: © wp.pl
08.09.2008 12:40, aktualizacja: 25.05.2010 21:29

Wiele się mówi na temat dyskryminacji kobiet w pracy, panowie często twierdzą, że tylko oni się świetnie sprawdzają na odpowiedzialnych stanowiskach. Powoduje to, że kobiety czują na sobie presję i czasem nawet podświadomie starają się udowodnić, że wcale tak nie jest.

Wiele się mówi na temat dyskryminacji kobiet w pracy, panowie często twierdzą, że tylko oni się świetnie sprawdzają na odpowiedzialnych stanowiskach. Powoduje to, że kobiety czują na sobie presję i czasem nawet podświadomie starają się udowodnić, że wcale tak nie jest. Coraz więcej pań stawia na rozwój zawodowy, pnie się po szczeblach kariery i stara się pokazać, że płeć nie ma żadnego znaczenia.

Nie musisz nikomu nic udowadniać

Osoby racjonalnie myślące wiedzą, że w pracy liczą się bardziej cechy osobowościowe niż płeć, jednak panie niejednokrotnie dążą do tego, żeby udowodnić wszystkim wokół, że tak właśnie jest. Sytuacja ta powoduje, że kobiety same narzucają na siebie presję i zdarza się, że efekt jest odwrotny – zamiast dobrych rezultatów zdarzają im się niepotrzebne błędy, które mogą mieć negatywny wpływ na ich dalszą karierę. A robić karierę trzeba umieć.

Nie pracuj za innych

„Jeśli ja tego nie zrobię, na pewno nikt inny nie da sobie rady” – takie podejście jest bardzo charakterystyczne dla ambitnych pań. Po części wynika to z tego, że wychodzą z takiego założenia w domu – jeśli to nie one sprzątną, ugotują, zrobią zakupy, tylko mąż, to na pewno będzie to źle wykonane. Przekłada się to potem na życie zawodowe i w konsekwencji pracują więcej i nie nad tym, nad czym powinny. Podczas gdy kobiety skupiają się na szczegółach i angażowaniu się w obowiązki innych osób, mężczyźni kroczą do przodu i nie oglądają się na innych. Jest to jeden z częstszych błędów popełnianych przez panie. Poprzez ich dążenie do perfekcji i brak zaufania w możliwości innych, niepotrzebnie tracą czas i energię. Nie bez przyczyny w żartach mówi się, że są dwa typy osób – ci, co pracują i ci, co robią karierę.

Jak uniknąć tego błędu?

Przede wszystkim przestań wykonywać zajęcia niepotrzebne, które nie należą do twoich obowiązków, oraz które nie wnoszą niczego do twojego rozwoju zawodowego. Dobrze jest pomagać kolegom w pracy, ale nie możesz ich wyręczać i wykonywać ich obowiązków. Ważna jest tutaj też umiejętność bycia asertywną. Naucz się mówić „nie” i nie miej z tego powodu żadnych wyrzutów sumienia.

Uwierz, że nie ma pracowników idealnych

Wielu kobietom wydaje się, że nie mogą popełniać błędów, każde potknięcie rozpatrują w kategorii porażki i zamknięcia drogi do sukcesu. Jeśli rywalizują w pracy z mężczyznami to często boją się, że każdy błąd będzie dowodem na to, że kobieta nie sprawdza się na danym stanowisku. Nic bardziej mylnego. Przewaga wielu mężczyzn polega jedynie na tym, że swoje błędy traktują jako część pracy oraz koszt wliczony w rozwój zawodowy i nie zatrzymują się nad nimi. Wyciągają z nich wnioski i dalej kroczą do przodu.

Jak to zmienić?

Rozejrzyj się wokół. Spójrz na osoby na wysokich stanowiskach, na swoich przełożonych – czy oni są idealni? Czy nie popełnili żadnych błędów? Z pewnością było ich wiele, tylko mieli inne podejście. Na pomyłkach się uczyli i dzięki nim się rozwijali, a nie roztrząsali każdego niepowodzenia. Nie ma ludzi idealnych ani pracowników, którzy nie mylą się. Ty też masz prawo do pomyłek, naucz się tylko na ich przykładzie wyciągać konstruktywne wnioski.

Ceń siebie i swój czas

Chcesz się wykazać, pokazać, że zależy ci na pracy i rozwoju, dlatego spędzasz w biurze mnóstwo czasu po godzinach, gdy tylko jest potrzeba nawet w weekend jesteś gotowa przyjść do biura. Zastanów się, co z tego masz. To, że ty cenisz pracę to bardzo dobrze, ale czy twój pracodawca docenia twoje zaangażowanie?

Kobiety są często pełne obaw przed rozmową na temat podwyżek, premii czy awansu. Mężczyznom łatwiej przychodzi rozmowa w sprawie warunków pracy i swoich oczekiwań, panie zawsze mają więcej wątpliwości. Jeśli nie przeszkadza ci praca w większym wymiarze godzin, powiedz to szefowi, ale zaznacz, że nie robisz tego charytatywnie. Nawet jeśli w danym momencie nie jest w stanie wynagrodzić ci tego finansowo, porozmawiaj o perspektywach rozwoju i awansu, musisz wiedzieć, czy warto poświęcać swój wolny czas.

Najważniejszy jest początek kariery. Będąc na początku ścieżki zawodowej bardzo istotne jest to, jak się zaprezentujesz pracodawcy, czy będziesz umieć dobrze przedstawić swoje atuty. Ceń siebie i swoje umiejętności. Pamiętaj, że kobiety są silne i ambitne, wyłącznie uwarunkowania kulturowe sprawiły, że czasem w pracy są dyskryminowane. Nie zapominaj jednak, że również od ciebie zależy, czy te niesprawiedliwe stereotypy będą pogłębiane czy też zostaną schowane do lamusa.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także