Nie możesz się skupić? Sześć technik i sposobów na poprawienie efektywności myślenia

Biuro w pracy, domowy gabinet, pokój dziecka i młodzieżowy – w tych miejscach ważna jest dobra organizacja przestrzeni. To właśnie ona dobrze wpływa na poprawę efektywności myślenia, a w efekcie wydajniejszą i przyjemniejszą pracę. Co zrobić, by to osiągnąć? Mamy na to sześć sposobów.

Nie możesz się skupić? Sześć technik i sposobów na poprawienie efektywności myślenia
Źródło zdjęć: © 123RF.COM

Porządek ma znaczenie
Psychologowie twierdzą, że przestrzeń, która nas otacza, ma silny związek z naszym nastrojem oraz energią do działania. Jeśli wokół panuje nieład, będzie się on pojawiał również w umyśle. Dlatego pierwsza i najważniejsza zasada: porządkujemy strefę pracy. Dbamy o to, by dokumenty, kartki papieru i akcesoria biurowe miały swoje stałe miejsce. Unikamy rozrzuconych drobiazgów na blacie biurka. Kolejna sprawa to oczywiście "zwykłe" sprzątanie. Kurz nigdy nie poprawia efektywności pracy! Aby łatwiej zachować porządek w biurze, przydają się odpowiednie meble i dodatki. A o tym dalej.

Dobra organizacja – meble
Wraz z postępem technicznym uprościły się nasze biurka. W przypadku komputera stacjonarnego wystarczy blat z wysuwaną częścią na klawiaturę. Gdy zaś pracujemy przy laptopie, często ograniczamy się wyłącznie do samego blatu, a rolę biurka przejmuje zwykły stół. Czy to dobre rozwiązanie? Niekoniecznie. Choć komputery i urządzenia mobilne przejęły większość zadań, to jednak w miejscu pracy znajdują się też dokumenty, karteczki, długopisy, teczki, płyty CD czy pendrive’y. Wszystko to trzeba umiejętnie przechowywać, tak więc wracamy niejako do źródeł i klasycznych biurek. Może to być tradycyjny mebel z szufladą i przestrzenią szafkową albo bardziej rozbudowane rozwiązanie – połączone z regałem i większymi szafkami. Wszystko to pozwala lepiej zapanować nad drobiazgami. A porządek wokół sprzyja efektywności myślenia. Ponadto praca jest zwyczajnie szybsza, ponieważ zawsze wiadomo, gdzie znajdziemy potrzebną rzecz. Idealne meble spełniające wszystkie powyższe funkcje czekają np. w kolekcji Modai firmy Black Red White.

Obraz
© Materiały prasowe

Akcesoria biurowe i papiernicze
Podstawę uporządkowanego miejsca pracy stanowią meble, ale równie istotne są dodatki i akcesoria. Długopisy, ołówki i nożyczki możemy wrzucić do kubka, jednak lepiej sprawdzą się kompaktowe organizery. Trafią do nich także karteczki samoprzylepne, zszywacz, dziurkacz czy inne potrzebne drobiazgi.

Jeśli w biurze korzystamy z większej ilości dokumentów, musimy je właściwie posegregować. Teczki i segregatory to rozwiązania najprostsze, niemniej przydadzą się też holdery z przegródkami na dokumenty. W zależności od wymiarów blatu mogą być pionowe (mniejszy blat) lub poziome (większy).

Kolory, które sprzyjają skupieniu
Aranżacja miejsca pracy to przede wszystkim jasne, stonowane kolory. Doskonale sprawdza się biel, którą warto przełamać naturalnymi odcieniami drewna. Na psychikę dobrze oddziałuje także szarość – pozwala się wyciszyć, sprzyja skupieniu i zachowaniu wewnętrznej harmonii. Niemniej nie powinna być barwą dominującą w wystroju, ponieważ w nadmiarze może być męcząca, a nawet przygnębiająca. Inne polecane kolory, które podnoszą efektywność myślenia, to zieleń oraz błękit. Podobnie jak w przypadku szarości zachowujemy umiar w stosowaniu tych barw. Wspomniane uniwersalne barwy znajdziemy w kolekcji Modai. Chodzi przede wszystkim o biurka i systemy biurkowe z regałami oraz szafkami. Proste formy i takie kolory, jak biel, odcienie drewna czy szarość, sprzyjają lepszej pracy.

Obraz
© Materiały prasowe

Odpowiednie oświetlenie
Innym czynnikiem, który ma duży wpływ na efektywność myślenia, jest oświetlenie. Pamiętajmy zwłaszcza o barwie światła. Do strefy pracy i wszędzie tam, gdzie ważny jest duży wysiłek myślowy, polecamy barwę dzienną. Wybierając żarówki bądź punkty świetlne, sprawdźmy więc oznaczenie w kelwinach. Odpowiedni będzie przedział 5000-6500 K. Dotyczy to zarówno oświetlenia ogólnego, jak i – przede wszystkim – lampki biurkowej.

Personalizacja miejsca pracy
Lepsza koncentracja i wydajniejsza praca to nie tylko meble, akcesoria, kolory czy oświetlenie. W biurze powinniśmy czuć się dobrze! Dlatego warto wprowadzać do wystroju drobne akcenty, które nam w tym pomogą. Zdjęcia bliskich osób, ulubiony kubek, pamiątki z podróży – na wszystko znajdzie się miejsce. Ważne tylko, by zachować umiar. Prywatne drobiazgi nie powinny zaburzyć ładu i porządku.

Partnerem artykułu jest Black Red White

biurkoorganizacja pracystanowisko pracy

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)