Olej wymieniać wcześniej czy nie?

Szczęśliwy kierowca wyjeżdża nowym samochodem z salonu. Przegląda książkę serwisową - następny przegląd za 15 czasem nawet i 30 tys. km. Ale w tej samej chwili pracownik salonu sugeruje, by spotkać się wcześniej i po kilku tysiącach wymienić olej. Czy trzeba to robić?

Olej wymieniać wcześniej czy nie?

09.05.2006 | aktual.: 26.06.2010 16:15

Szczęśliwy kierowca wyjeżdża nowym samochodem z salonu. Przegląda książkę serwisową - następny przegląd za 15 czasem nawet i 30 tys. km. Ale w tej samej chwili pracownik salonu sugeruje, by spotkać się wcześniej i po kilku tysiącach wymienić olej. Czy trzeba to robić?

Samochodu i silniki są konstruowane z coraz nowocześniejszych materiałów. Naszpikowane technologią potrafią same określać moment, kiedy niezbędny jest przegląd i wymiana oleju. Wszystko po to, by ułatwić życie kierowcom, obniżyć koszty serwisowania nowych aut i zmniejszyć koszty napraw gwarancyjnych koncernów. Niemal wszystkie koncerny samochodowe rezygnują już z tak zwanego „pierwszego przeglądu” dokonywanego na koszt firmy po przejechaniu 1500 km. Jednocześnie pracownicy serwisów sugerują, by spotkać się po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów i oprócz sprawdzenia całego samochodu wymienić olej.

Postanowiliśmy sprawdzić gdzie i dlaczego namawiają nas na wcześniejszą wymianą oleju. Zadzwoniliśmy do kilku salonów podając się za klientów, którzy mają nowy samochód z przebiegiem około 3000 km.

W Fiacie powiedziano nam, że Pandę z silnikiem 1,1 serwisuje się co 20 tys. km i wcześniejszej wymiany oleju nie ma, chyba, że ktoś chce wymienić półsyntetyczny „fiatowski” olej Selenia na inny. Nie ma jednak sensu robić tego wcześniej niż po 8 - 9 tys. km - zapewniano w serwisie.

W Fordzie odpowiadano podobnie – Focus z silnikiem 2,0 l ma przegląd po 20 tys. - Nie ma się czego obawiać, olej i silnik są tak stworzone, by spokojnie przejechać ten dystans – powiedzieli w salonie.

Sytuacja powtórzyła się w Renault, gdzie udając klienta zapytaliśmy, czy to prawda, że silnik 1,5 dCi przejedzie dystans 30 tys. km bez wymiany oleju. Uspokajano, że takie są założenia producenta i nie powinno się wydarzyć nic złego, jeśli jednak mamy obawy, zapraszają na wymianę oleju po 15 tys. km.

Dzwoniąc do Skody pytaliśmy o Fabię z benzynowym silnikiem 1,4 l – tu odpowiedź była inna niż wcześniej. – Tak, zalecamy wymianę po przejechaniu 2 - 3 tys. – odpowiedział serwisant – wymienimy olej na Castrol lub Mobil 0W/30, a koszt wymiany wraz z filtrem oleju i robocizną to 280 zł. Dlaczego powinniśmy to robić? Wyjaśnia Grzegorz Gajewski z salonu Skody Auto Wimar – Producent zalewa silniki półsyntetycznym olejem. Po 2 tysiącach warto zmienić olej na syntetyczny, który lepiej smaruje i chłodzi silnik, wraz ze starym olejem usuniemy zanieczyszczenia, które mogły powstać w pierwszym okresie eksploatacji – informuje Grzegorz Gajewski.

Co jeśli nie wymienimy oleju? - Po przejechaniu kilkunastu tysięcy może się zapalić kontrolka niskiego poziomu oleju, ponieważ w fabryce nie leje się oleju „do pełna”. Nie ma powodów do obaw – trzeba po prosu uzupełnić olej i jeździć do następnego terminu przeglądu. Grzegorz Gajewski przyznaje, że wymiana oleju przynosi korzyści i klientowi i serwisowi, który zarabia na olejach i robociźnie.

Dlaczego jedne marki zalecają wymianę, choć jej nie wymagają, a inne zupełnie bagatelizują sprawę? Czy trzeba wymieniać olej? – Nowe silniki, choć doskonałe, także się docierają przez co mogą powstawać opiłki, które zanieczyszczają olej – mówi Zbigniew Cendrowski z serwisu JC Auto. Sugeruję by wymienić półsyntetyczne „fabryczne” oleje na syntetyczne – dodaje Zbigniew Cendrowski.

Wymieniać czy nie? Co doradzają w serwisach
Fiat Panda 1,1
Ford Focus 2,0
Renault Clio 1,5 dCi

Skoda Fabia 1,4

Pierwszy przegląd – po 20 000 km

Pierwszy przegląd po 20 000 km

Pierwszy przegląd po 30 000 km

Pierwszy przegląd po 20 000 km

Olej wymieniany na żądanie klienta, przy czym serwis doradza, że nie ma sensu robić tego wcześniej niż po 8000 - 9000 km

Serwis nie sugeruje wymiany oleju wcześniej.

Olej wymieniany na żądanie klienta, przy czym serwis doradza by na wymianę przyjechać po około 15 000 km

Przy odbiorze auta zalecają wymianę oleju po 2000 km. Pełny koszt wymiany z olejem, filtrem i robocizną – 280 zł.

Autor: Tomasz Rewerelli

Źródło artykułu:WP Kobieta
Komentarze (0)