Opony na lato
Nadeszła wiosna. Czas więc wymienić opony zimowe na letnie...
05.04.2006 | aktual.: 26.06.2010 17:13
Nadeszła wiosna. Czas więc wymienić opony zimowe na letnie.
Dlaczego należy wymieniać opony z zimowych na letnie? Z dwóch powodów – bezpieczeństwa oraz oszczędności.
Trudno jest wyprodukować gumę, która zachowałaby dobre właściwości w dużej skali temperatur. Dlatego producenci opon oferują różne produkty przeznaczone do użytkowania w lecie oraz w zimie. Podczas letnich upałów ciemna opona może rozgrzać się do nawet do temperatury 70 - 80°C. Z kolei w zimie, temperatury w naszym kraju mogą spadać nawet poniżej minus 30°C.
Opona zimowa i letnia zachowuje odpowiednią elastyczność i przyczepność w tych temperaturach, do jakich została przeznaczona. Okazuje się, że samochody z oponami zimowymi na suchej, rozgrzanej powierzchni mają dłuższą drogę hamowania, niż auta z oponami letnimi. Opony zimowe w wysokich temperaturach są zbyt miękkie i powodują przedwczesne zużywanie się bieżnika.
Kiedy zmieniać?
Nie ma sztywnej reguły. Zaleca się zakładać opony letnie wtedy, gdy średnia temperatura dobowa utrzymuje się poziomie +7°C przez kilka dni. Najlepiej jest zmieniać nie same opony, a całe koła - opony z obręczami. Unika się wtedy ryzyka uszkodzenia opony oraz wyważania kół, a operacja zmiany kół kosztuje taniej. Trzeba jednak wcześniej zainwestować w dodatkowe obręcze – do opon zimowych i letnich.
Dbaj o opony
Przy ocenie stanu opon bierzemy pod uwagę dwa podstawowe parametry - wysokość bieżnika oraz ogólny stan gumy (uszkodzenia mechaniczne oraz mikropęknięcia).
Bezpieczną głębokość bieżnika można ocenić przyglądając się wskaźnikom TWI (ang. Tread Wear Indicator). Są to miejsca, gdzie znajdują się wysokie na 1,6 mm zgrubienia w szczelinach na środku bieżnika. Jeśli są one na poziomie bieżnika, opona nadaje się do wymiany. Na barku opony (z boku tuż przy powierzchni tocznej) znajdują się litery TWI lub trójkąty, które pokazują miejsce umieszczenia wskaźnika. Starcie opony do przepisowych 1,6 mm wskazuje na bezwzględną konieczność wymiany, natomiast specjaliści zalecają, żeby minimalna głębokość bieżnika letniej opony nie była mniejsza niż 3 mm.
Mimo że czasem bieżnik ma wystarczającą głębokość, do wymiany będą się kwalifikowały te opony, które mają wszelkie uszkodzenia mechaniczne oraz mikropęknięcia powstałe wraz z wiekiem. Nawet nie używana opona po ok. 5 latach nie nadaje się do założenia do samochodu, gdyż guma po prostu sparciała. Producenci opon z reguły udzielają 2-letniej gwarancji.
Trudny wybór
W instrukcji obsługi każdego samochodu opisane są warianty ogumienia, które zaleca producent (rozmiar oraz indeks nośności oraz prędkości). Niedopuszczalne jest zakładanie opon o niższych indeksach prędkości niż zalecane.
W Polsce można kupić opony ponad 30 producentów. Wśród nich znajdują się zarówno uznane marki, takie jak Pirelli czy Michelin, jak i mniej znane Kyoto albo Gislaved czy Maloya. Są także produkty naszego rodzimego przemysłu oponiarskiego – popularne Dębice i Kormorany.
Ceny letnich opon zależą od kilku czynników - rozmiaru, indeksu prędkości oraz nośności, a także marki. Ogumienie tego samego rozmiaru, ale ze stosunkowo niskim indeksem prędkości popularnej marki może kosztować nawet kilkakrotnie mniej niż markowa opona przeznaczona do sportowej jazdy. Tak więc każdy może znaleźć w ofercie opony odpowiednie zarówno dla posiadanego auta jak i... kieszeni.
W tabeli zgromadzono orientacyjne ceny opon popularnych na naszym rynku producentów. W każdym wierszu znajdują się opony o takich samych rozmiarach i identycznym indeksie prędkości i nośności. Ceny pochodzą ze sklepów internetowych.
Rozmiar:
indeks
nośności,
prędkości
model
cena
detaliczna
zł
model
cena
detaliczna
zł
model
cena
detaliczna
zł
165/65R14
79T
PASSIO
129
IMPULSER B
130
ENERGY E3A
193
165/70R14
81T
PASSIO
117
IMPULSER B
118
ENERGY E3A
189
175/65R14
82T
PASSIO
136
IMPULSER B
138
ENERGY E3A
216
175/70R14
84T
PASSIO
127
IMPULSER B
130
ENERGY E3A
237
185/60R14
82H
FURIO
151
RUNPRO
150
ENERGY E3A
213
185/65R14
86H
FURIO
160
RUNPRO
136
ENERGY E3A
263
185/70R14
88H
FURIO
152
IMPULSER B*
150
ENERGY E3A
299
185/65R15
88T
PASSIO
154
IMPULSER B
157
ENERGY E3A
237
195/50R15
82V
FURIO
164
GAMMA
215
PILOT EXALTO PE2
240
195/55R15
85H
ENERGY E3A
367
195/60R15
88H
FURIO
212
RUNPRO
189
ENERGY E3A
301
195/65R15
91H
FURIO
181
RUNPRO
182
ENERGY E3A
277
205/60R15
91V
FURIO
216
GAMMA
227
ENERGY E3A
387
205/55R16
91V
FURIO
237
- -
ENERGY E3A
403
215/55R16
93V
FURIO
373
- -
PILOT PRIMACY
641
- - indeks 88T Źródło: www.naszeopony.pl , www.opony.com
Odczytywanie oznaczeń na oponie rozpatrzmy na przykładzie opony 185/60R14 82 H.
- Pierwsza liczba (185) określa szerokość opony w milimetrach.
- Druga liczba to profil, określający stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Profil 60 oznacza więc 60 proc. z 185 mm, tzn. 111 mm. Profil 80 przyjęto jako pewnego rodzaju standard i czasem na oponie nie jest podawany (oznaczenie np.155R13 oznacza profil 80).
- Litera R oznacza typ budowy opony, czyli w tym przypadku oponę radialną.
- Liczba (14) oznacza średnicę obręczy w calach.
- Kolejna liczba to indeks nośności opony (np. 82 to 475 kg nośności)
- Ostatnia litera oznacza klasę prędkości (H – 210 km/godz.), informujący o prędkości maksymalnej, jaką może osiągać opona, jak również o zdolności opony do przenoszenia określonej siły uciągu. Nie ma znaczenia, że nie zamierzamy jechać z prędkością 210 km/godz.
Czego nie lubią opony?
Warto pamiętać, aby:
– dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach,
– nie ruszać ani nie hamować zbyt gwałtownie,
– nie pokonywać zakrętów ze zbyt dużą prędkością powodującą częściową utratę przyczepności,
– nie przeładowywać pojazdu,
– najeżdżać na krawężniki wolno,
– dbać o właściwą geometrię zawieszenia.
Przechowywanie opon:
– koła (opony na obręczach) powinny być składowane w pozycji leżącej lub wisieć,
– opony bez obręczy należy przechowywać w pozycji pionowej, przy czym należy je czasami przekręcać, aby zapobiec odciskom,
– miejsce przechowywania powinno być ciemne i chłodne,
– należy unikać kontaktu z olejami, materiałami napędowymi i chemikaliami, ponieważ substancje te mogą spowodować uszkodzenie gumy.
Autor: Tomasz Kurzacz