Personalizacja – trend, który jest aktualny od lat. Dlaczego warto personalizować niektóre produkty?

Dobre poznanie klienta to często klucz do sukcesu. Podążanie za jego potrzebami, stworzenie wachlarza rozwiązań, z których może wybrać odpowiedni produkt, dbałość o późniejsze relacje – to zasady, które zna każdy z producentów. Nazywają się personalizacją. Ten popularny trend nie traci na aktualności od lat. Dlaczego?

Lubimy, kiedy coś jest unikatowe, niepowtarzalne, zgodne z naszymi potrzebami i gustem
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Julia Wiśniewska

Rekomendowane tylko dla ciebie

Lubimy, kiedy coś jest unikatowe, niepowtarzalne, zgodne z naszymi potrzebami i gustem. Firmy dostarczające różnego rodzaju produkty czy rozwiązania odkryły to już dawno i postanowiły "wejść w buty klienta". Czyli poczuć się jak on, badać co lubi, a czego nie (tzw. badania rynku, które przydają się także np. agencjom reklamowym pracującym dla klientów), uczyć się języka klienta. To już nie dotyczy tylko środowiska offline, ale funkcjonuje także online. Gdy dokonujemy zakupu w sieci, dzięki specjalnym narzędziom internetowym producenci wiedzą o nas prawie wszystko i podążają za nami (tzw. remarketing, podtrzymywanie relacji za pomocą newsletterów, promocji itp.). Doskonałym przykładem jest Amazon, pionier personalizacji online. Jako pierwszy pozwalał swoim klientom na zamieszczanie recenzji książek. Kolejnym jego krokiem było właśnie podążanie za klientem i pamiętanie jego upodobań i np. ostatnich zakupów. Personalizować można w zasadzie wszystko: usługi, ubrania, meble, dekoracje, samochody, telewizory czy telefony.

Stworzone na miarę

To "krojenie na miarę" każdemu z nas się podoba. Bo czy ubranie lub buty uszyte na miarę nie są odzwierciedleniem naszego stylu i po prostu nas samych? Podobnie robi się w przypadku poszczególnych produktów. Oczywiście personalizacja kosztuje, ale posiadanie czegoś unikatowego jest pewnego rodzaju aspiracją. Gdy architekt projektuje nam mieszkanie, to zawsze pyta – a przynajmniej powinien – jakie są nasze ulubione kolory, styl, faktury, czy chcemy, żeby dane pomieszczenie czymś się wyróżniało itd. To jest właśnie personalizacja. Na bazie wywiadu tworzony jest projekt naszego wymarzonego mieszkania czy domu. Personalizować można płytki do kuchni czy łazienki, meble (te tworzone np. przez stolarza), elementy dekoracji wnętrz (poduszki, narzuty itp.). Personalizowane stają się też telewizory – od interfejsu (dostęp do aplikacji) po ich wygląd. Coraz bardziej popularny staje się trend "ukrywania" telewizorów w meblach albo w lustrach czy wstawiania ich w ramy jak obrazy. Czyli technologia przestaje wyglądać jak technologia. I to nam coraz bardziej odpowiada.

Ty prowadzisz – ty decydujesz

Personalizować można też samochody. Nie dość, że wewnątrz (obicia foteli czy sprzęt audio) to także z zewnątrz za pomocą koloru karoserii. Takim przykładem może być najnowszy samochód Hyundaia – Kona. To auto klasy B-SUV, która charakteryzuje się progresywnym designem, wysokiej jakości wyposażeniem, licznymi opcjami współpracy z elektronicznymi urządzeniami zewnętrznymi oraz rozwiązaniami najnowszej generacji z zakresu bezpieczeństwa. Hyundai już w swoim haśle przewodnim pokazuje nacisk na personalizację – "Ty prowadzisz. Ty decydujesz". Samochód możemy dopasować do swojego stylu. Wybrać kolor dachu, karoserii, przeszyć foteli, detali wykończenia wnętrza i tapicerki czy sportowe aluminiowe felgi.

Jak widać trend personalizacji jest obecny w zasadzie wszędzie i przez najbliższe lata to się raczej nie zmieni. Przecież w głębi serca każdy z nas chce się czasem poczuć wyjątkowo. To dają nam w tej chwili producenci wielu rzeczy niezbędnych (lub zbędnych) w codziennym życiu. Kwestia naszego wyboru – ty decydujesz.

Partnerem artykułu jest Hyundai.

Wybrane dla Ciebie

Policja w domu rodziny pięcioraczków. "Nowy poziom absurdu"
Policja w domu rodziny pięcioraczków. "Nowy poziom absurdu"
Miał znaną bratanicę. Nie każdy wie o ich pokrewieństwie
Miał znaną bratanicę. Nie każdy wie o ich pokrewieństwie
Zamiast wyrzucać, włóż za kaloryfer. Prosty trik na ciepłe mieszkanie
Zamiast wyrzucać, włóż za kaloryfer. Prosty trik na ciepłe mieszkanie
Jeden z gwałcicieli Gisele Pelicot walczy o wolność. Twierdzi, że nie wiedział
Jeden z gwałcicieli Gisele Pelicot walczy o wolność. Twierdzi, że nie wiedział
Wyjawiła, co spotkało jej syna. "Oprawcy wiedzieli, gdzie są kamery"
Wyjawiła, co spotkało jej syna. "Oprawcy wiedzieli, gdzie są kamery"
Miała raka piersi. Przed operacją złożyła deklarację
Miała raka piersi. Przed operacją złożyła deklarację
Okrzyknięto ją "najpiękniejszą dziewczynką świata". Dziś ma 24 lata
Okrzyknięto ją "najpiękniejszą dziewczynką świata". Dziś ma 24 lata
Chroni matkę przed mediami. Powód nie jest tajemnicą
Chroni matkę przed mediami. Powód nie jest tajemnicą
"Genialne i mocne". Nowa grafika Damięckiej trafia w sedno
"Genialne i mocne". Nowa grafika Damięckiej trafia w sedno
Żyła wśród świadków Jehowy. Przed ślubem usłyszała krępujące pytanie
Żyła wśród świadków Jehowy. Przed ślubem usłyszała krępujące pytanie
"To było dwuznaczne". Jeździł za nią po całej Polsce
"To było dwuznaczne". Jeździł za nią po całej Polsce
Prowadzi PasjoDzielnię. "Zmiany są zauważalne już po kilku spotkaniach"
Prowadzi PasjoDzielnię. "Zmiany są zauważalne już po kilku spotkaniach"