FitnessPrzez ciążę w dobrej formie

Przez ciążę w dobrej formie

Przez ciążę w dobrej formie

20.12.2010 14:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dziewięć miesięcy to nie tylko czas radosnego oczekiwania na dziecko. Często dokuczają Ci mdłości, bolą plecy, puchną nogi, a na dodatek miewasz zmienne nastroje. Nic dziwnego, w Twoim organizmie zachodzi prawdziwa rewolucja. Przygotowuje się on do przyjęcia nowego życia i dlatego tak się zachowuje. Z niektórymi dolegliwościami trzeba się pogodzić, ale występowanie niektórych można w dużym stopniu złagodzić.

Dziewięć miesięcy to nie tylko czas radosnego oczekiwania na dziecko. Często dokuczają Ci mdłości, bolą plecy, puchną nogi, a na dodatek miewasz zmienne nastroje. Nic dziwnego, w Twoim organizmie zachodzi prawdziwa rewolucja. Przygotowuje się on do przyjęcia nowego życia i dlatego tak się zachowuje. Z niektórymi dolegliwościami trzeba się pogodzić, ale występowanie niektórych można w dużym stopniu złagodzić.

Większość kobiet skarży się na nie w pierwszym trymestrze ciąży. Nagły wzrost stężenia hormonów we krwi uaktywnia ośrodek wymiotny w mózgu, co powoduje, że na niektóre pokarmy reagujesz mdłościami. Jeszcze przed wstaniem z łóżka dobrze jest zjeść drobną przekąskę, np. kilka migdałów (działają przeciwwymiotnie) lub nawet kromkę chleba.

W ciągu dnia można też żuć cienki plasterek imbiru lub wypić imbirową herbatkę. Jeżeli jednak nie przepadamy za imbirem, taki napój może przynieść odwrotny skutek. Niektórym kobietom ulgę przynosi wąchanie olejków eterycznych, np. lawendowego lub sandałowego. Ale to też zależy od tego, jak reagujemy na poszczególne zapachy. Noś w torebce małe przekąski. Gdy poczujesz mdłości, dobrze jest mieć przy sobie coś do ssania.

Gdy męczą wahania nastroju

Emocjonalna huśtawka w czasie ciąży to stan normalny. Mów o tym co czujesz i co Cię niepokoi. Szukaj ludzi, którzy potrafią Cię wysłuchać. Zapisz się do szkoły rodzenia, może tam znajdziesz bratnią duszę. Nie martw się tym, na co nie masz wpływu. Jeśli nie jesteś w stanie uporać się z emocjami, nie wahaj się skorzystać z pomocy specjalisty.

Zadbaj o dietę

Dolegliwościami, które często dotykają kobiety w ciąży, są hemoroidy i zaparcia. Aby je złagodzić, musisz zadbać o odpowiednią dietę. Powinny się w niej znaleźć produkty bogate w błonnik. Jeśli dotychczas niechętnie po nie sięgałaś - wprowadzaj je do diety stopniowo, aby organizm się do nich przyzwyczaił.

Aby błonnik dobrze zadziałał, powinnaś pić przynajmniej 2 litry wody niegazowanej dziennie. Możesz tez na czczo wypijać łyżkę oliwy z oliwek lub oleju lnianego, co ułatwi lżejsze wypróżnianie. Unikaj też potraw tłustych i ciężkostrawnych, czarnej czekolady i kakao, które sprzyjają zaparciom. Gdy odpoczywasz, staraj się kłaść na boku. Przy takiej pozycji unikasz nacisku na żyły odbytnicy.

Zapobiegaj infekcjom intymnym

Zapalenie pęcherza dokucza często ciężarnym, a odpowiadają za to m.in. zmiany hormonalne zachodzące w organizmie kobiety. Aby im zapobiec, pij co najmniej 2 litry wody niegazowanej dziennie. W rozcieńczonym moczu bakterie trudniej się namnażają. Bakterie lubią mnożyć się też w cieple, a sprzyja temu noszenie obcisłej bielizny, która nie przepuszcza powietrza.

Zrezygnuj z niej na rzecz bielizny z naturalnych włókien. Możesz też pić sok żurawinowy - nadaje on moczowi kwaśny odczyn i powstrzymuje rozwój bakterii. Korzystaj z toalety, gdy tylko poczujesz taka potrzebę. Infekcjom sprzyja wstrzymywanie moczu. Podczas oddawania moczu pochylaj się do przodu. Taka pozycja ułatwia opróżnianie pęcherza.

Nie stroń od ruchu

Ciąża wymaga ochrony, ale wcale nie musisz rezygnować z aktywności. Odpowiednio dobrane ćwiczenia nie tylko pozwolą w dobrej formie przetrwać niedogodności ciąży, ale przygotują też ciało do porodu. Szczególnie polecane są wszelkie ćwiczenia wzmacniające mięśnie miednicy, brzucha i pleców. Czekając na dziecko możesz chodzić na zajęcia aqua areobiku, pilates, body ball, czy jogi.

Powinny być one prowadzone w spokojnym rytmie i przez doświadczonego instruktora. Zimową porą wybierz się na spacer nordic walking. Marsz z kijami nie tylko pozwala zachować kondycję fizyczną, ale odciąża kręgosłup, rozluźnia napiętą okolicę karku i barków i poprawia ruchomość stawów krzyżowo - biodrowych, które w okresie ciąży są szczególnie narażone na przeciążenia.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (3)