Rower na samochodzie
Rower jest w modzie i to nie tylko wśród młodych ciałem, o czym można przekonać się na co dzień i od rowerowego święta, jakim jest warszawska „masa krytyczna”. Po zakończeniu tej imprezy wielu uczestników, mając w nogach kilkadziesiąt kilometrów montuje dwa kółka na samochodowym bagażniku.
18.05.2006 | aktual.: 26.06.2010 16:15
Rower jest w modzie i to nie tylko wśród młodych ciałem, o czym można przekonać się na co dzień i od rowerowego święta, jakim jest warszawska „masa krytyczna”. Po zakończeniu tej imprezy wielu uczestników, mając w nogach kilkadziesiąt kilometrów montuje dwa kółka na samochodowym bagażniku.
Jest w czym wybierać – sklepy specjalistyczne oferują bagażniki, uchwyty i inne akcesoria największych producentów światowych i krajowych wytwórców. I tylko tam radzimy kupować z daleka omijając supermarkety. Skąd ta dyskryminacja? Z rozsądku i szczypty posiadanej wiedzy. W sklepie specjalistycznym ceny są niewiele wyższe, za to sprzęt całkiem innej klasy. Ponadto tam zawsze możemy liczyć na pomoc fachowca.
Solidnie zamocuj
Do przewozu rowerów niezbędne są specjalne uchwyty. Uchwyty rowerowe z pozoru są podobne. Różnią się między sobą ciężarem, jakością materiałów, grubością szyn, szczegółami w rozwiązaniach technicznych. W droższych zamiast gałek do przykręcania rowerów stosuje się np. systemy zatrzaskowe, ułatwiające szybki montaż, paski samozaciskowe. W hipermarketach kosztują ok. 30 zł za sztukę. Są to oczywiście urządzenia najprostsze, dość słabe, z prymitywnymi paskami do mocowania roweru.
W sklepach specjalistycznych wybór jest znacznie większy. Najwięcej sprzedaje się uchwytów markowych, dobrej klasy, w cenie ok. 80 zł. Oddzielnie sprzedaje się też samozaciskowe paski do mocowania rowerowych kół, którymi można zastąpić wyciągające się plastikowe paski dołączane do najtańszych uchwytów.
Licz na funkcjonalność
Moda na rowery spowodowała konieczność ich transportu - najczęściej na dachach samochodów, ale nie tylko...
Rynek uchwytów umożliwiających przewóz rowerów rozwija się coraz bardziej, a producenci akcesoriów prześcigają się w propozycjach, wprowadzając nowe, coraz bardziej pomysłowe konstrukcje. Takim rozwiązaniem jest bagażnik do przewozu na dachu samochodu dwóch rowerów w pozycji leżącej. Urządzenie można zamontować na każdym rodzaju dachowych belek nośnych.
Załadunek rowerów odbywa się nisko, z boku auta. Tam ustawia się rowery w szynach uchwytu. Do nich przypina się paskami koła, a ramy przykręca gałkami, wyposażonymi w zamki chroniące przed kradzieżą. Następnie stelaż z rowerami można podnieść i wsunąć w system nośny na dachu. Nie wymaga to dużego wysiłku, gdyż cały system działa na zasadzie dźwigni.
Zasad kilka
Na samochodzie teoretycznie można umieścić cztery rowery. Jednak nie każde auto wytrzyma tak duży ciężar. Producenci pojazdów często określają dopuszczalne obciążenie bagażnika dachowego na 75 kg, a nawet na 50 kg. Rowery ważą zwykle 15-20 kg, ale bywają i cięższe. Należy więc sprawdzić, ile można ich umieścić na aucie i w zależności od tego kupić odpowiednią liczbę uchwytów lub lżejsze rowery.
W wysokich autach, a także samochodach mających miękkie dachy, stosuje się więc często bagażniki umieszczone z tyłu pojazdu. Mocowanie na nich rowerów jest łatwe, bo nie trzeba ich wysoko podnosić, ale wymaga dokładnego przypięcia wszystkich ruchomych części. Obluzowane mogą zniszczyć lakier, a nawet blachę karoserii. Bagażnik umocowany na tylnej pokrywie auta może przewozić trzy lekkie rowery. Inne urządzenie do ich transportu, zamontowane na haku holowniczym - od dwóch do trzech.
Podstawowym wymogiem bezpieczeństwa podczas jazdy z rowerami jest ograniczenie prędkości do 90 km/h i ostrożne hamowanie. Szczególnie trzeba uważać na drogach trudnych, wyboistych i krętych.