Samsung i Centrum Nauki Kopernik prezentują ORBIUM – zestaw edukacyjny dla szkół

Samsung i Centrum Nauki Kopernik połączyły siły, aby stworzyć nowe narzędzie edukacyjne. ORBIUM to zestaw, który umożliwia uczniom odkrywanie i zgłębianie zagadnień z wielu dziedzin – od fizyki po historię – poprzez różnorodne eksperymenty oraz wykorzystanie interdyscyplinarnych scenariuszy lekcyjnych. Już niebawem, w ramach programu "Szkoła z technologią", rozwiązanie trafi do placówek edukacyjnych, wspierając rozwój nowoczesnych metod nauczania i kompetencji przyszłości.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

W każdej szkole dostępne są potężne urządzenia obliczeniowe, będące zarazem pomocami edukacyjnymi. Brzmi zaskakująco? Żyroskop, wykrywacz metalu, kompas, decybelomierz, kamera poklatkowa, barometr, wysokościomierz – te i wiele innych przyrządów może zastąpić przeciętny tablet.

W odpowiedzi na rosnącą rolę technologii w codziennym życiu dzieci i młodzieży oraz potrzebę przekształcenia tradycyjnych metod nauczania, aby wykorzystać możliwości, jakie dają nowoczesne urządzenia mobilne, narodził się wspólny projekt badawczo-rozwojowy Samsung i Centrum Nauki Kopernik "Szkoła z technologią". Jego owocem jest ORBIUM – innowacyjny zestaw, który pobudza ciekawość uczniów oraz wspiera rozwój kompetencji przyszłości.

© materiały partnera

ORBIUM – zestaw edukacyjny, który mieści się w plecaku

ORBIUM to zestaw edukacyjny, który łączy technologię z procesem uczenia się. ORBIUM pozwala uczniom na przeprowadzanie doświadczeń w zakresie niemal wszystkich przedmiotów dla klas 4–8 szkół podstawowych. W efekcie badań oraz testów powstało 14 interdyscyplinarnych scenariuszy lekcji oraz materiały metodyczne dla nauczycieli, ułatwiające korzystanie z cyfrowych narzędzi, by prowadzić lekcje w sposób praktyczny i interaktywny. Scenariusze lekcji opierają się na wykorzystaniu standardowego wyposażenia tabletu: czujników światła i ruchu, aparatu fotograficznego, magnetometru (orientuje tablet wobec pola magnetycznego Ziemi) czy żyroskopu (mierzy położenie urządzenia w przestrzeni). W połączeniu z dostępnymi aplikacjami, tablet staje się narzędziem pomiarowym, umożliwiając uczniom samodzielne przeprowadzenie doświadczeń i eksperymentów. Stawiając na eksperymentowanie i rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, nauczyciele mogą tworzyć inspirujące środowisko edukacyjne, w którym wiedza oraz kompetencje uczniów mogą być skutecznie rozwijane.

Każdy zestaw ORBIUM zawiera niezbędne urządzenia i narzędzia, potrzebne do realizacji scenariuszy lekcyjnych – są to przede wszystkim tablet GalaxyTab S9FE, mikrokontroler MakeyMakey, kostka rozszerzonej rzeczywistości MergeCube, a także materiały do budowy pryzmatu, magnes, czy nakładka mikroskopowa na aparat.

© materiały partnera

– "Szkoła z technologią" to wyjątkowy projekt, realizowany we współpracy z Centrum Nauki Kopernik, który ma na celu rozwój edukacji przy wsparciu nowoczesnych technologii. W dzisiejszym świecie, gdzie technologie kształtują naszą rzeczywistość, edukacja staje się kluczowym czynnikiem rozwoju społeczeństwa. W Samsung wierzymy, że innowacyjne rozwiązania powinny być narzędziem wspierającym nauczycieli i uczniów, otwierając przed nimi nowe możliwości. Naszym celem jest wdrażanie inicjatyw, które wykorzystują potencjał urządzeń mobilnych, aby tworzyć dynamiczne, interaktywne i dostosowane do potrzeb współczesnych uczniów środowiska edukacyjne. Projekt "Szkoła z technologią" to krok ku przyszłości, w której technologia mobilna staje się mostem między teorią a praktyką, sprawiając, że nauka staje się bardziej dostępna, angażująca i efektywna. Wierzymy, że ORBIUM ma szansę stać się kluczowym elementem współczesnych szkół, kształcącym pokolenie świadomych, kreatywnych i myślących krytycznie obywateli przyszłości – mówi Conor Pierce, Prezes Samsung Electronics Polska.

© materiały partnera

Szkoła z technologią – z potrzeby nowoczesnej edukacji

Czujniki i aplikacje, w które wyposażone są nowoczesne tablety, umożliwiają prowadzenie wciągających lekcji – nie tylko fizyki, biologii czy geografii, ale także języka polskiego czy historii. Jednak pomimo tego, że technologie są naturalnym środowiskiem dla młodych ludzi – to dzięki nim nawiązują relacje, bawią się i zdobywają wiedzę – ich potencjał w edukacji szkolnej wciąż nie jest w pełni wykorzystywany.

Z badania "Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu", zrealizowanego w szkołach przez Centrum Nauki Kopernik we współpracy z Samsung w 2023 roku, wynika, że niemal wszyscy uczniowie (96%) w wieku 13-19 lat codziennie używają smartfonów, a prawie połowa z nich (41%) dysponuje również tabletami. Najczęściej służą one do oglądania i odsłuchiwania różnych materiałów, wyszukiwania informacji, czytania, pisania. Według raportu NASK "Nastolatki 3.0" jedynie 12,6% uczniów deklaruje, że korzysta z urządzeń mobilnych, jako pomocy naukowych podczas lekcji, natomiast 31% twierdzi, że w ich szkołach nie jest to w ogóle możliwe.

© materiały partnera

– Prawie każdy nastolatek w kieszeni czy plecaku nosi urządzenie, które w teorii daje mu bajeczne możliwości uczenia się i poznawania świata. Pytanie, co z nim robi teraz, a co mógłby robić. Edukacja przyszłości to nie proste zastępowanie książek czy zeszytów ekranami, ale rozszerzenie form uczenia o możliwości rozwijającej się technologii – mówi dr Ilona Iłowiecka-Tańska, dyrektor innowacji w Centrum Nauki Kopernik.

Wspomniane badania stały się fundamentem dla projektu "Szkoła z technologią" oraz inspiracją do stworzenia zestawu ORBIUM – narzędzia dydaktycznego, które łączy eksperymentowanie z nowoczesnymi rozwiązaniami mobilnymi. Jego powstanie poprzedziły miesiące spotkań, rozmów, badań oraz testów. W kwietniu ubiegłego roku, w wyniku ogólnopolskiego konkursu, wyłoniono 12 nauczycieli, którzy zostali zaproszeni do opracowania prototypu zestawu edukacyjnego wraz ze scenariuszami zajęć. W kolejnych etapach do projektu włączeni zostali uczniowie, eksperci technologiczni Samsung, a także naukowcy oraz badacze zajmujący się nauczaniem i uczeniem się. Opracowane prototypy zostały następnie sprawdzone w działaniu podczas lekcji – udział w testach wzięło około 500 uczniów oraz 30 nauczycieli. Eksperci postawili wyzwanie: każde doświadczenie ma wspierać rozwój umiejętności współpracy, a technologia powinna zostać włączona w sposób przemyślany – tylko tam, gdzie rzeczywiście wzbogaca proces nauczania i czyni go bardziej efektywnym.

Zgłoś swoją szkołę i testuj ORBIUM!

ORBIUM wkrótce trafi do polskich szkół! 27 lutego rusza nabór placówek, w wyniku którego 25 szkół podstawowych otrzyma po 4 zestawy edukacyjne i będzie mogło przeprowadzać lekcje korzystając z opracowanych scenariuszy. Nauczyciele zaangażowani w program zyskają kompleksowe wsparcie merytoryczne, uczestnicząc w warsztatach wprowadzających, spotkaniach z ekspertami i konsultacjach z badaczami. Dodatkowo, najbardziej aktywni pedagodzy zostaną nagrodzeni wejściówką na konferencję "Pokazać – Przekazać", organizowaną w sierpniu przez Centrum Nauki Kopernik.

© materiały partnera

Aby zgłosić się do programu, wystarczy wypełnić formularz rekrutacyjny dostępny na stronie https://www.kopernik.org.pl/szkola_z_technologia oraz przedstawić propozycję odpowiedzi na zadanie:

Przedstaw propozycję doświadczeń lub aktywności edukacyjnych, które mogłyby zostać przeprowadzone w Twojej szkole z wykorzystaniem tabletu. Opisz, w jaki sposób urządzenie wspiera proces nauczania i angażuje uczniów. Możesz skupić się na jednym wybranym działaniu lub zaproponować kilka różnorodnych zastosowań. Przedstaw swoje pomysły w formie opisu oraz materiału wizualnego – może to być krótki film, prezentacja, plakat czy animacja. Oceniane będą innowacyjność, możliwość realizacji pomysłu, zaangażowanie uczniów, wartość edukacyjna oraz uniwersalność zastosowania w różnych grupach wiekowych.

Proces rekrutacji potrwa do 13 kwietnia, a wyniki zostaną ogłoszone do 18 kwietnia. W dniach 23–25 kwietnia zestawy trafią do placówek edukacyjnych-ambasadorów projektu.

O badaniu

Badanie "Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu" przeprowadzone zostało przez Centrum Nauki Kopernik we współpracy z Samsung w okresie od października do grudnia 2023 roku. Wzięło w nim udział 2099 uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych w wieku 13-15 lat (50 proc.) oraz 16-19 lat (50 proc.) Celem badania była identyfikacja najważniejszych tendencji w obszarze wykorzystania technologii mobilnych do uczenia się i nauczania. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI przez Instytut Pollster na panelu internetowym ReaktorOpinii.pl.

Materiał sponsorowany przez Samsung
Wybrane dla Ciebie
Połóż w kącie łazienki. Wyłapie rybiki co do jednego
Połóż w kącie łazienki. Wyłapie rybiki co do jednego
Jak ulepszyć smak ziemniaków? Sprawdź domowe sposoby
Jak ulepszyć smak ziemniaków? Sprawdź domowe sposoby
Trener psów ostrzega. Nie baw się z psem piłką tenisową
Trener psów ostrzega. Nie baw się z psem piłką tenisową
Anna Mucha cierpi na "lustrzycę". Mówi, jak to się objawia
Anna Mucha cierpi na "lustrzycę". Mówi, jak to się objawia
Stringi to nie jest dobry wybór. Ginekolodzy ostrzegają przed nimi
Stringi to nie jest dobry wybór. Ginekolodzy ostrzegają przed nimi
Kendall Jenner zmaga się z nietypową fobią. Nie chodzi o wygląd
Kendall Jenner zmaga się z nietypową fobią. Nie chodzi o wygląd
Zerwali zaręczyny. Wach pierwszy raz o rozstaniu z Tajner
Zerwali zaręczyny. Wach pierwszy raz o rozstaniu z Tajner
Jego syn żył w nędzy. Zbigniew Cybulski i tragiczne losy rodziny
Jego syn żył w nędzy. Zbigniew Cybulski i tragiczne losy rodziny
Kasia Tusk nosi te spodnie zamiast dresów. Są równie wygodne, a wyglądają lepiej
Kasia Tusk nosi te spodnie zamiast dresów. Są równie wygodne, a wyglądają lepiej
Po słowach Wilhelmiego puściły jej nerwy. "Rozpłakałam się i uciekłam"
Po słowach Wilhelmiego puściły jej nerwy. "Rozpłakałam się i uciekłam"
Wrzuć tabletkę do bębna i nastaw pranie. "Wyżre" całą pleśń
Wrzuć tabletkę do bębna i nastaw pranie. "Wyżre" całą pleśń
Stracił prawie wszystko. "Wiara pomogła mi stanąć na nogi"
Stracił prawie wszystko. "Wiara pomogła mi stanąć na nogi"