#Siłakobiet. Multitasking na co dzień, czyli jak sobie radzić z nadmiarem obowiązków

Szybkie tempo życia, mnogość obowiązków zawodowych i często konieczność łączenia ich z tymi domowymi, których wcale nie jest mniej. Multitasking, czyli wykonywanie kilku zadań na raz, nie jest obcy chyba żadnej kobiecie. Jak sobie radzić z nadmiarem obowiązków? O to pytamy Katarzynę Szostak, psychoterapeutkę z warszawskiego Centrum Psychoterapii Aspiro.

Obraz
Źródło zdjęć: © 123RF.COM

Podzielność uwagi i łączenie wielu obowiązków na raz wydaje się być domeną kobiet. Czy rzeczywiście radzimy sobie z tym lepiej niż mężczyźni?
Katarzyna Szostak: Ewolucyjnie mężczyźni byli odpowiedzialni za chodzenie na polowania i zdobywanie pożywienia, kobiety zaś za ochronę potomstwa i ogniska domowego, a więc i zauważenie potencjalnego zagrożenia czyhającego w otoczeniu. Dlatego też płeć przeciwną charakteryzuje widzenie tunelowe, które pozwala zauważyć wszystko, co jest bezpośrednio przed nimi, nawet gdy jest daleko, a nas - widzenie peryferyjne, czyli szerokie, umożliwiające kontrolę tego, co się dzieje na około.

Co więcej, mózg kobiety i mężczyzny różni się budową - u mężczyzn dominują połączenia w obrębie półkul, natomiast u kobiet zdecydowanie więcej jest połączeń między półkulami, mają one również grubsze spoidło. Dzięki temu nie tylko mamy lepszą pamięć i łatwiej adaptujemy się społecznie, ale też lepiej radzimy sobie z wykonywaniem kilku czynności na raz, a nasz mózg jest bardziej wydajny - w tym samym czasie jesteśmy w stanie wykonać więcej operacji. Biologicznie mamy większe predyspozycje do multitaskingu. Jednak warunkiem efektywności jest odpoczynek, którego również potrzebujemy nieco więcej niż nasi koledzy.

Tylko jak w tym zabieganym świecie, mając pracę na cały etat, dom, dzieci znaleźć czas dla siebie?
My, kobiety, nieustannie podnosimy sobie poprzeczkę. Już nie tylko pragniemy satysfakcjonującej kariery zawodowej i szczęśliwej, kochającej się rodziny, ale też chcemy być fit - ćwiczyć i zdrowo się odżywiać. I nie ma w tym nic złego, sport to świetny sposób na radzenie sobie ze stresem, o ile jest to aktywność, która nam sprawia przyjemność, a nie kolejna powinność, którą dodajemy do naszej listy obowiązków.

Walcząc o kolejny awans w pracy, dajemy z siebie 200 proc. normy, jeśli trzeba zostajemy po godzinach. Na pozostałe maile odpisujemy w drodze do domu, przy okazji robiąc zakupy, bo przecież obiad sam się nie zrobi. Przygotowując zdrowy posiłek dla całej rodziny, staramy się dbać o ognisko domowe, bliskie relacje z dzieciakami i mężem oraz porządek. Jeszcze tylko siłownia albo jogging, lekcje z maluchami, wino z przyjaciółką i jakaś lektura przed snem, bo przecież dbamy o samorozwój.

W całym tym pędzie łatwo zapomnieć o sobie samej. Zamiast "chcę", "potrzebuję" zaczynamy używać jedynie "muszę", "powinnam". A kto ci każe? Postaw siebie na szczycie listy priorytetów i traktuj jak swoją najlepszą przyjaciółkę, troszcz się o siebie i bądź dla siebie łagodna. Dbaj o swoje przyjemności i czas tylko dla siebie, odpoczywanie jest bardzo ważnym elementem dnia. To właśnie wtedy nasz organizm się regeneruje, a my nabieramy sił do dalszego działania i łapiemy dystans. Tylko gdy najpierw zaopiekujesz się sobą, będziesz miała siłę, energię i zdrowie, aby zajmować się innymi.

Zmęczenie i niewyspanie utrudniają sprawne funkcjonowanie w pracy, a ciągłe myślenie o tym, co jeszcze trzeba zrobić w pracy, utrudnia odpoczywanie. Jak się wyrwać z tego błędnego koła?
Co dzień rano przygotuj listę zadań na dziś i ułóż je priorytetami. Nie zapomnij o uwzględnieniu przerwy na lunch. Zastanów się też, ile mniej więcej czasu zajmie ci wykonanie każdego z nich. Nie ma możliwości, abyś zdążyła zamknąć wszystkie tematy w ciągu 8 godzin? Pomyśl, które zadania możesz przełożyć na jutro albo jak podzielić pracę w zespole. Na każdy dzień planuj taką liczbę aktywności, którą jesteś w stanie wykonać w ciągu dnia pracy. Każde zrealizowane zadanie wykreślaj z agendy, dzięki temu na koniec będziesz miała czarno na białym potwierdzenie, że twój plan na dziś został wykonany w 100 proc. Spisywanie zadań ułatwia również ich pamiętanie i daje pewność, że o niczym nie zapomnisz.

Podobną zasadę możesz stosować w kwestii obowiązków domowych. Przygotuj kalendarz, w którym oznaczysz ważne wydarzenia rodzinne, jak np. przedstawienie szkolne czy urodziny babci. Rozpisz w nim również obowiązki domowe, np. sprzątanie łazienki czy zakup prezentu dla babci. Nie zapomnij o zajęciach dodatkowych i własnych przyjemnościach, jak np. wizyta w salonie piękności. Biorąc pod uwagę wszystkie te elementy, wspólnie zastanówcie się nad logistyką. Skoro ty masz fryzjera, twój mąż może zawieźć syna na angielski, a córka wracając ze szkoły kupi kwiaty dla babci. W równym stopniu zaangażuj każdego z członków rodziny, przydzielając mu zadania adekwatne do jego wieku i umiejętności.

Takie symboliczne wyrzucenie wszystkich tych obowiązków z głowy na papier, pozwala na jej oczyszczenie. A rozplanowanie ich w czasie, daje poczucie mocy ich wykonania. Pamiętaj tylko, aby realnie szacować czas potrzebny na zrealizowanie każdego z nich. W przeciwnym razie, zwyczajnie się nie wyrobisz, co z pewnością będzie źródłem stresu, napięcia i niepokoju.

Czyli kluczem do sukcesu jest dobra organizacja?
Wykonywanie kilku czynności na raz jest możliwe, ale nie zawsze idzie w parze z jakością, a połączone z presją czasu, jest niemal skazane na klęskę. Jeśli zadań jest dużo, a tempo pracy wysokie, dobrze skupić się na wykonaniu ich tak, aby wymagały jak najmniej poprawek. Planowanie pozwala nam zapanować nad chaosem, a więc obniża stres. Umiejętność odcięcia się od rozproszenia oraz skupienia uwagi na wykonywanym zadaniu, również pozwoli zrealizować je dokładniej. Na czas pracy wyłącz więc dźwięk w prywatnym telefonie, zamknij wszystkie komunikatory oraz portale społecznościowe i skup się na jednej rzeczy. Dopiero gdy skończysz, zrób sobie przerwę na kawę, wizytę w łazience i sprawdzenie wiadomości. Jeśli zadanie jest długie, podziej je na etapy. Gdy to możliwe, staraj się skończyć jedno zadanie, zanim zabierzesz się za następne.

W takim stopniu, w jakim pozwala na to twój zawód, spróbuj też oddzielać czas prywatny od zawodowego. Gdy jesteś w biurze, skup się na realizacji zadań służbowych, nie zajmuj się chatowaniem ze znajomymi czy szukaniem oferty last minute na wakacje. Natomiast po powrocie do domu, nie zaglądaj do firmowego maila i wycisz służbowy telefon. Skup się na tu i teraz - na czynności, którą aktualnie wykonujesz. Bez względu na to, czy jest to raport kwartalny, spotkanie biznesowe, wywiadówka w szkole czy zajęcia jogi. Na pozostałe rzeczy, masz zaplanowany inny czas, wtedy będziesz myślała o nich. Teraz jesteś tutaj.

Partnerem artykułu jest Dermika

Wybrane dla Ciebie
72 dni małżeństwa. Jej partner załamał się, gdy odkrył prawdę
72 dni małżeństwa. Jej partner załamał się, gdy odkrył prawdę
Steczkowska jak bogini. Tak wyglądała na gali Glamour
Steczkowska jak bogini. Tak wyglądała na gali Glamour
Włożyła "nagie" spodnie. Tak zapozowała na ściance
Włożyła "nagie" spodnie. Tak zapozowała na ściance
Odsłoniła plecy. Błyszczała w satynowej mini
Odsłoniła plecy. Błyszczała w satynowej mini
Wsyp szczyptę do znicza. Będzie płonął o wiele dłużej
Wsyp szczyptę do znicza. Będzie płonął o wiele dłużej
Był starszy o 14 lat i miał żonę. "Kochałam go, a on na to pozwalał"
Był starszy o 14 lat i miał żonę. "Kochałam go, a on na to pozwalał"
Jedna z najzdrowszych ryb. Zajadaj się bez obaw o rtęć
Jedna z najzdrowszych ryb. Zajadaj się bez obaw o rtęć
Dodajesz codziennie do herbaty? O tym musisz wiedzieć
Dodajesz codziennie do herbaty? O tym musisz wiedzieć
Wlej do muszli wieczorem. Rano będzie lśnić jak w hotelu
Wlej do muszli wieczorem. Rano będzie lśnić jak w hotelu
"Intymna panika" w związkach. Pojawia się w pewnym wieku
"Intymna panika" w związkach. Pojawia się w pewnym wieku
Tak objawia się niska inteligencja emocjonalna. 8 zachowań
Tak objawia się niska inteligencja emocjonalna. 8 zachowań
Wstajesz co noc do WC? Urolog stawia sprawę jasno
Wstajesz co noc do WC? Urolog stawia sprawę jasno