ModaTrendy w biżuterii 2008+

Trendy w biżuterii 2008+

Inspiracja przeszłością, poszukiwanie korzeni, a jednocześnie odzwierciedlenie troski o przyszłość świata i dążność do
wewnętrznej równowagi. To nie tytuł pracy filozoficzno-etycznej, ale zdaniem projektantów z TJF Group - cechy nowoczesnego designu w biżuterii, który ma zacząć obowiązywać za rok.

Trendy w biżuterii 2008+
Źródło zdjęć: © TJF Magazine

22.03.2007 | aktual.: 29.05.2010 11:54

Inspiracja przeszłością, poszukiwanie korzeni, a jednocześnie odzwierciedlenie troski o przyszłość świata i dążność do wewnętrznej równowagi. To nie tytuł pracy filozoficzno-etycznej, ale zdaniem projektantów z TJF Group - cechy nowoczesnego designu w biżuterii, który ma zacząć obowiązywać za rok.

Biżuteria i wyroby jubilerskie to gigantyczny przemysł. Nic dziwnego, że producenci starają się, aby jak najlepiej zadowolić klienta. Dlatego, zanim przystąpią do projektowania, wsłuchują się w jego potrzeby. Obserwują zmieniający się świat i znajdującego się w nim człowieka. Okazuje się, że nowe trendy, to nie tylko wzornictwo. – To cała nowa filozofia - powiadają. Z swoich obserwacji projektanci wyciągają wnioski i prognozują. Jakie trendy bedą ewoluować i do czego dążą w 2008 roku?

Specjaliści z Grupy TJF z Londynu zajmującej się przewidywaniem trendów w modzie i sztuce jubilerskiej, prognozują, że pojawią się cztery zasadnicze nurty. Nazwano je: współczesne ikony, kultura recyklingu, biofilozofia i ewolucja oraz post-wirtualność. Okazuje się, że sztuką jest nie tylko projektowanie biżuterii, ale także mówienie i nazywanie tego, co „autor chciał nam przez to powiedzieć”. Bajki do noszenia

W projektach biżuterii nadal widoczna będzie inspiracja przeszłością. W tendencjach przewija się dążność do poznawania siebie - wyjaśnia Paolo Novembri z Magazynu TJF. - To poszukiwanie tożsamości będzie jednocześnie poszukiwaniem nowych ikon, nowych bohaterów. Stąd, jego zdaniem, designerzy skierują się ku mitologii czy Bizancjum. Inspiracją mogą stać się także bardziej współczesne postaci jak Ghandi, Nietsche czy Picasso.

Te poszukiwania to odpowiedź na utratę punktów odniesienia w zmieniającym się świecie - wyjaśnia włoski specjalista. - Boimy się przyszłości, a nowi bohaterowie mają nas inspirować. Projektanci będą sięgać więc do przeszłości. Stąd pojawią się motywy średniowieczne, mitologiczne i antyczne. Inspiracją staną się także postaci ze świata bajek. Nie chodzi jednak o kopiowanie. To historia i narracja o własnej tradycji i przeszłości - wyjaśnia zawiłości Novembri. Dlatego należy spodziewać się talizmanów z przeszłości, motywów koronkowych, długich łańcuchów, kolorowych kamieni, stylizowanych liter i ażurowych wzorów z diamentowymi akcentami. Nowe życie starych przedmiotów

Nurt kultury recyklingu pojawił się już dwa lata temu. Tym razem najważniejsza jest tendencja bycia „fair” wobec natury, której źródłem jest antyglobalizacja. Teraz akcent przeniesie się na wykorzystywanie starych, istniejących przedmiotów w nowym kontekście - mówi Novembri.

Pojawi się wieloetniczny świat, a także wszystkie kolory. Powrócą ponownie lata 60. To jak historia twojego życia. Staje się niemal jak pop-art. Tendencją będzie noszenie razem różnych elementów - co tylko masz w domu - doradza Novembri. Charakterystyczna będzie biżuteria wieloelementowa i wielokolorowa, wyglądająca czasem jak niemal przypadkowe połączenia – coś w rodzaju patchworku. Piękno zewnętrzne i wewnętrzne

Nurt ewolucji biofilozoficznej wywodzi się z kolei ze świadomości bycia uczciwym wobec siebie i innych. Chodzi o osiągnięcie równowagi w życiu oraz o stałe doskonalenie się poprzez podróże duchowe - wyjaśnia Novembri. Jego zdaniem, ewolucja powiązana z długim życiem wymaga holistycznego podejścia do świata. Aby nie czuć pustki w duszy - mówi. Dlatego prostota i funkcjonalność staje się pięknem.

Odzwierciedleniem wewnętrznego spokoju w biżuterii mają więc stać się motywy organiczne i architektoniczne oraz dość abstrakcyjne i nieregularne formy z akcentami kultur azjatyckich. Widoczne będą także motywy wodne. Szczególnie charakterystyczny efekt mokrej powierzchni - zauważa Novembri. W kolorystyce dominować zaś mają jasne barwy oraz czerwony i zielony, a także czerń i biel. Neo Dada

Inspiracje sięgać będą także do mniej odległej przeszłości. Nurt, nazywany przez włoskich stylistów jako post-wirtualność czerpie z lat 20. i 30. To bardzo wyrafinowane nawiązanie do postmodernizmu. Estetyka Nowej Dady to reakcja na społeczność skomputeryzowaną i przesączoną mediami - wyjaśnia genezę nurtu Novembri.

Jego zdaniem właśnie rok 2008 będzie poszukiwaniem nowych intelektualnych przesłań. Konsument potrzebuje nowych przekazów. Dziś, podobnie jak wówczas, najważniejszy był sposób przekazu, a nie sam przekaz - przekonuje. Stąd powrót formy jaką jest kolaż, ciemne barwy, ergonomiczne, opływowe kształty oraz fascynacje światem maszyn. Przedmioty użytkowe także stają się biżuterią – np. pendrive czy klucze mogą stać się talizmanem.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Komentarze (0)