Warsztat samochodowy bez tajemnic

Warsztat samochodowy to dla wielu kobiet miejsce pełne sekretów, których bez absolutnej konieczności nie potrzebują rozwikłać. Jednak początkowa niepewność może zostać bardzo szybko zastąpiona przez wzajemne zaufanie. Wysokiej klasy mechanik, który szybko zdiagnozuje i naprawi usterkę w naszym samochodzie, może zbudować w nas mocne przeświadczenie, że migająca czerwona kontrolka nie oznacza końca świata.

Warsztat samochodowy bez tajemnic
Źródło zdjęć: © 123RF.COM

Warsztatowe abecadło przydatne dla każdej zmotoryzowanej kobiety

Jednocześnie, pomimo posiadania w komórce numeru do fachowca, który wybawi nas z każdej motoryzacyjnej opresji, warto również mieć pewien zestaw umiejętności minimalizujących liczbę przypadków zmuszających nas do wizyty w warsztacie. Znajomość podstawowych napraw, które damy radę w większości wykonać samodzielnie, może być niezwykle przydatna podczas wielu niespodziewanych zdarzeń, które mogą nas spotkać na drodze.

„Wystarczy, że w środku nocy złapiemy gumę, a na domiar złego padnie nam komórka. Brak umiejętności zmiany opony sprawi, że będziemy musieli zmierzyć się z wieloma niezbyt przyjemnymi konsekwencjami, wśród których najłagodniejsze to kilka zmarnowanych godzin oraz konieczność łapania stopa na najbliższą stację benzynową. Z tego powodu warto umieć dokonać choćby podstawowych napraw w swoim samochodzie, aby potencjalnie nieprzyjemne dla nas sytuacje skończyły się jedynie na kilku nieparlamentarnych słowach i drobnym opóźnieniu w podróży” – komentuje Aneta Todorczuk-Perchuć, ceniona aktorka oraz prezes fundacji „Mamy dzieci”.

Umiejętność wymiany opony lub naładowania akumulatora, jak również znajomość zasad rządzących warsztatem samochodowym, może wybawić nas nie tylko z niejednej drogowej opresji, ale również pozytywnie wpłynie na nasz ogólny poziom bezpieczeństwa.

„Z każdym rokiem obserwujemy rosnące grono kobiet, które wolą osobiście przyjechać do naszego serwisu i dowiedzieć się o stanie swojego samochodu niż zlecać to zadanie swoim partnerom. Z mojego doświadczenia wynika, że Panie są bardzo wymagającymi klientami, interesują się, jakie dokładnie naprawy przeprowadzamy w ich autach. Tym większe jest nasze zadowolenie, gdy widzimy, że klientki do nas wracają oraz polecają nasz serwis swoim znajomym” – powiedział Marcin Paleński, właściciel Premio SB CarWash w Piasecznie.

Warsztatowe abecadło Premio

• Wymiana opony

Niezbędny sprzęt:
1. Koło zapasowe lub koło dojazdowe, tzw. „dojazdówka”
2. Klucz do kół
3. Lewarek
4. Trójkąt ostrzegawczy
5. Kamizelka odblaskowa

Wymiana opony krok po kroku:
1. Zaparkuj samochód na wyprostowanych kołach, na twardym, równym podłożu (najlepiej na parkingu lub ubitym poboczu drogi). Wrzuć pierwszy bieg, zaciągnij hamulec ręczny, włącz światła awaryjne i wysiądź z samochodu. Zablokuj koła, np. cegłą lub gałęzią, aby auto się nie stoczyło.
2. Wystaw trójkąt ostrzegawczy. Na autostradzie lub drodze ekspresowej musi się on znaleźć w odległości przynajmniej 100 metrów od pojazdu. Poza obszarem zabudowanym wymagany dystans wynosi 30-50 metrów. Natomiast w obszarze zabudowanym wystarczy zachować odstęp 1 metra od samochodu.
3. Wyjmij z bagażnika koło zapasowe lub dojazdowe, klucz w kształcie litery „L” oraz lewarek.
4. Poluzuj śruby mocujące koło za pomocą klucza.
5. Umocuj lewarek w miejscu do tego przeznaczonym. Najprawdopodobniej będzie to styk progu ze słupkiem, czyli punkt położony w pobliżu wewnętrznego końca nadkola. Następnie podnieś auto na wysokość, która w swobodny sposób umożliwi zmianę koła. Przy wymianie dokonywanej na nierównym lub mniej stabilnym podłożu warto pod lewarek podłożyć element stabilizujący np. drewnianą deseczkę.
6. Odkręć śruby, zdemontuj koło, zastępując je zapasowym. Przykręć śruby – najpierw ręcznie, następnie przy pomocy klucza metodą na krzyż (po przykręceniu śruby, kolejna znajduje się po przekątnej).
7. Opuść samochód z lewarka, a następnie jeszcze raz mocno dokręć śruby.

Ważne!
Nie zaleca się jazdy na kole zapasowym lub dojazdowym przez dłuższy czas. Z tego powodu udaj się niezwłocznie do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, w którym naprawisz podstawowe koło, a mechanik dokręci śruby profesjonalnym kluczem dynamometrycznym. Dodatkowo podczas wizyty w zakładzie warto również wyważyć koło, co zapobiegnie „ściąganiu na bok” podczas jazdy oraz wibracjom na kierownicy.

• Naładowanie rozładowanego akumulatora przy pomocy tzw. kabli rozruchowych

1. Zaparkuj „auto pomocnicze” obok tego z rozładowanym akumulatorem na tyle blisko, aby długość kabli była wystarczająca na podłączenie odpowiednich elementów.
2. Upewnij się, że silniki w obu pojazdach są wyłączone.
3. Podnieś maski samochodów. W nowszych modelach samochodów należy zdjąć plastikową pokrywę akumulatora. W tych starszych akumulator jest odkryty.
4. Jeden zacisk, tzw. „klemę” czerwonego kabla przypnij do bieguna dodatniego (+) naładowanego akumulatora, natomiast drugi do bieguna dodatniego w rozładowanym akumulatorze. Uważaj, by drugą „klemą” nie wywołać zwarcia i nie dotknąć do żadnego metalowego elementu.
5. Zacisk czarnego kabla przypnij najpierw do bieguna ujemnego (-) w naładowanym akumulatorze, natomiast drugi do niemalowanego, metalowego elementu samochodu. Może to być np. blok silnika. Lepiej nie ryzykować i nie przypinać drugiej „klemy” do nienaładowanego akumulatora. Może to skutkować jego niewielkim wybuchem, ochlapaniem żrącą substancją lub nawet jego trwałym uszkodzeniem.
6. Upewnij się, że nie pomyliłaś podpięcia kabli.
7. Uruchom silnik w samochodzie ze sprawnym akumulatorem i spróbuj uruchomić drugie auto.
8. Gdy drugi silnik się nie uruchomi, należy odczekać i spróbować ponownie.
9. Jeśli silnik w końcu „zaskoczy”, nie należy go wyłączać, a także pamiętać, żeby odłączać kable w kolejności odwrotnej do ich przypinania. Najpierw należy odpiąć czarny zacisk z metalowego elementu silnika, następnie zacisk z ujemnego bieguna akumulatora. Analogicznie należy postąpić z czerwonym przewodem. Najpierw należy odpiąć go ze świeżo naładowanego akumulatora, następnie z akumulatora, z którego „pożyczony” był prąd.
10. W celu podładowania akumulatora, należy pojeździć trochę autem i nie wyłączać od razu silnika.

Ważne!
Warto wozić ze sobą w bagażniku kable rozruchowe. Jeśli nie przydadzą się nam, mogą pomóc innemu kierowcy. Należy pamiętać, że do samochodów osobowych wykorzystuje się inne przewody niż do samochodów ciężarowych. W autach osobowych i dostawczych zamontowane są instalacje o napięciu 12V. Natomiast ciężarówki wyposażone są w instalacje o napięciu 24V.

• Naładowanie rozładowanego akumulatora za pomocą prostownika

W jaki sposób naładować akumulator prostownikiem?

1. Odłącz akumulator od instalacji auta i wyjmij go z samochodu.
2. Wyczyść akumulator, jeśli jest zabrudzony.
3. Połącz zacisk prostownika (+) z zaciskiem (+) akumulatora, natomiast zacisk
(-) prostownika połącz z zaciskiem (-) akumulatora.
4. Ustaw na prostowniku odpowiednie napięcie – najlepiej na poziomie 15,5-16,5 V. Napięcie 14-14,5 V również będzie odpowiednie, ale sprawi, że ładowanie potrwa dłużej.
5. Co kilka godzin sprawdzaj poziom naładowania akumulatora. Samo ładowanie trwa około 10 godzin.
6. Pod żadnym pozorem nie zbliżaj się do ładującego się akumulatora z przedmiotem mogącym wywołać iskrę np. zapalonym papierosem. W trakcie ładowania z akumulatora wydziela się wodór, który może wybuchnąć.

Ważne!
1. Aby zwiększyć żywotność akumulatora, nie dopuszczaj do jego całkowitego rozładowania, niedoładowania i przeładowania.
2. Naładowanie akumulatora przed zimą znacząco zminimalizuje ryzyko problemów z uruchamianiem auta.
3. Często problemy związane z rozładowywaniem się akumulatora mogą mieć związek z wadliwą instalacją auta.
4. W starszych akumulatorach należy najpierw odkręcić korki, aby nie zbierały się pod nimi gazy, które mogą spowodować wybuch baterii.

• Sprawdzenie poziomu oleju silnikowego

Olej silnikowy spełnia bardzo ważną rolę w codziennej eksploatacji samochodu. Przede wszystkim zapewnia płynną pracę silnika, wydłużając jego żywotność, ale także zapobiega tarciu oraz zbyt szybkiemu zużywaniu elementów metalowych. W silnikach używa się olejów mineralnych, półsyntetycznych i syntetycznych, których nie należy mieszać. Każdy producent w instrukcji zapisuje stosowany rodzaj oleju. Sprawdzenie jego poziomu jest niezwykle istotne i zajmuje kilka minut. Ten czas może zapobiec poważniejszym problemom z autem.

Sprawdzanie poziomu oleju silnikowego:

1. Postaw samochód na twardym, równym podłożu. Wyłącz silnik i odczekaj kilka minut (dokładny czas powinien być zapisany w instrukcji obsługi auta).
2. Wyjmij wskaźnik poziomu oleju i wytrzyj go dokładnie czystą szmatką lub chusteczką.
3. Umieść wskaźnik dokładnie w tym samym miejscu. Zapobiegnie to zafałszowaniu wyniku pomiaru.
4. Ponownie wyjmij wskaźnik i na podstawie śladu, który zostawił olej, odczytaj wynik pomiaru. Wartość poziomu oleju powinna się mieścić pomiędzy oznaczeniami „minimum” i „maksimum”.
5. Aby mieć pewność, że w aucie jest odpowiedni poziom oleju, warto powtórzyć jego pomiar.
6. Gdy poziom oleju znajduje się poniżej oznaczenia „minimum”, należy go dolewać małymi porcjami, pamiętając każdorazowo, żeby przed każdym następnym pomiarem odczekać najpierw kilka minut.

Ważne!
Warto wozić w samochodzie małą buteleczkę z odpowiednim olejem silnikowym. Poziom oleju należy sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu, a bezwzględnie przed wyruszeniem w daleką podróż. Producenci zalecają najczęściej, aby wymieniać olej co roku lub po przejechaniu od 10 do 30 tysięcy kilometrów.

• Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego

Sprawny układ hamulcowy to jeden z kluczowych elementów pojazdu, wpływający na nasze bezpieczeństwo na drodze. Za jego skuteczność, poza takimi elementami jak klocki lub tarcze hamulcowe, odpowiada również płyn hamulcowy.

Jak sprawdzić poziom płynu hamulcowego i co ile go wymieniać?

1. Zbiornik z płynem hamulcowym (z napisem „brake fluid”) znajduje się pod maską samochodu.
2. Jeśli poziom płynu hamulcowego znajduje się poniżej „minimum” lub zbliża się do tej granicy, należy uzupełnić go, aby znalazł się na wysokości znacznika „maksimum”.
3. Ważne, aby dolewać ten sam płyn, który znajduje się w zbiorniku. Jeśli nim nie dysponujemy, zaleca się opróżnienie zbiornika i napełnienie go jednolitym płynem, rekomendowanym przez producenta.
4. Większość producentów zaleca wymianę płynu hamulcowego średnio co dwa lata.

Ważne!
Płyn hamulcowy ma tendencję do higroskopijności, czyli absorbowania wilgoci z powietrza. Wiązanie cząsteczek wody znacząco obniża skuteczność hamowania. Dzieje się tak, ponieważ woda zaczyna odparowywać i tworzą się pęcherzyki, a cały układ może się zapowietrzyć.

• Sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego

Odpowiedni poziom płynu chłodniczego jest równie ważny dla pracy silnika, co olej silnikowy. Utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika ma wpływ na jego żywotność oraz zapobiega jego przegrzewaniu.

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

1. Do kontroli poziomu płynu chłodniczego służy zbiorniczek z napisem „engine coolant”.
2. Gdy poziom płynu znajduje się poniżej „minimum”, wskazane jest dolanie cieczy.
3. Dopuszczalne jest dolanie innego płynu, jednak nie jest to rozwiązanie optymalne. Korzystniejsze jest uzupełnienie zbiorniczka zwykłą wodą.
4. Nie należy odkręcać korka od zbiornika z płynem chłodniczym, gdy silnik jest rozgrzany, ponieważ ciesz może wytrysnąć i nas poparzyć.

Ważne!
Po dolaniu do zbiornika wody, przed zimą należy zbadać krzepliwość płynu chłodzącego. Jeśli jest zbyt duża, należy wymienić cały płyn na nowy.

• Uzupełnienie płynu do spryskiwaczy

Nie licząc paliwa, płyn do spryskiwaczy jest prawdopodobnie najczęściej uzupełnianą cieczą w naszym pojeździe. Ma bezpośrednie przełożenie na poprawę komfortu jazdy oraz wzrost poziomu bezpieczeństwa.

Jak sprawdzać i kiedy wymieniać płyn do spryskiwaczy?

1. Zbiornik do kontroli poziomu płynu do spryskiwaczy znajduje się pod maską samochodu. Na wierzchu znajduje się symbol szyby samochodowej i kropel wody.
2. Jeśli poziom płynu do spryskiwaczy znajduje się poniżej „minimum” lub zbliża się do tej granicy, należy uzupełnić go, aby znalazł się na wysokości znacznika „maksimum”.
3. Newralgicznym momentem uzupełniania płynu do spryskiwaczy jest przełom jesieni i zimy. Należy zadbać, żeby w tym czasie wymienić płyn na zimowy, który nie będzie zamarzał w zbiorniku.

Materiał powstał z okazji obchodzonego w tym roku jubileuszu 10-lecia obecności sieci Premio na polskim rynku.

Sieć Premio w Polsce jest częścią europejskiej grupy, która rozpoczęła swoją działalność w 1972 r., po przejęciu przez Goodyeara niemieckiej sieci Kempten. Oficjalnie marka Premio zadebiutowała w Niemczech w 1996 roku jako Premio Reifen-Service i wkrótce stała się najbardziej prestiżową siecią na niemieckim rynku. Jakość oferowanych przez korporację usług docenili też kierowcy na Węgrzech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Dzięki dużej dbałości o jakość świadczonych usług sieć zdobyła mocną pozycję na rynku i jest zaliczana do grona największych i najbardziej liczących się sieci serwisów samochodowych w Unii Europejskiej.

Źródło artykułu:Informacja prasowa

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)