Blisko ludziWizerunek kandydatów na prezydenta w kampanii wyborczej. "Ludzie oczekują białej koszuli"

Wizerunek kandydatów na prezydenta w kampanii wyborczej. "Ludzie oczekują białej koszuli"

Wizerunek kandydatów na prezydenta w kampanii wyborczej. "Ludzie oczekują białej koszuli"
Źródło zdjęć: © Getty Images
Patrycja Ceglińska-Włodarczyk

23.06.2020 12:45, aktual.: 24.06.2020 12:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Po tym, jak Aleksander Kwaśniewski wygrał wybory, sugerowano, że to niebieskie koszule pomogły mu zdobyć zaufanie Polaków. Dzisiaj okazuje się, że podczas kampanii dominuje biel. Urszula Kamińska, psycholog ubioru i stylistka, analizuje kampanijny wizerunek kandydatów na prezydenta Polski.

Kiedy w 2000 r. Aleksander Kwaśniewski po raz drugi wygrał wybory prezydenckie, w mediach rozpisywano się o jego słynnych niebieskich koszulach. Żartobliwie mówiono, że to one pomogły mu zdobyć fotel prezydenta. Podczas kampanii polityk korzystał z pomocy francuskiego specjalisty od marketingu politycznego Jacques'a Séguéli.

I rzeczywiście podczas ważnych wystąpień czy spotkań z Polakami Aleksander Kwaśniewski pojawiał się w błękitnych koszulach, które podkreślały jego opaleniznę. Według specjalistów od psychologii ubioru kolor niebieski sprawia, że czujemy się znacznie bezpieczniej i pewniej.

Jak dzisiaj prezentują się wizerunki kandydatów na prezydentów? Przeanalizowaliśmy kilka z nich.

Andrzej Duda – wizerunek

Według Urszuli Kamińskiej, która zajmuje się psychologią ubioru i pracuje jako stylistka, wizerunek obecnego prezydenta jest bardzo spójny od lat.

– To, jak ubiera się Andrzej Duda, jest odzwierciedleniem tego, kim jest, a także jego drogi politycznej. Kiedy zaczął piastować wyższe stanowiska, zaczął nosić białe koszule, a przestał wkładać błękitne. W błękicie mężczyźni wyglądają bardzo ciepło i przyjaźnie. Natomiast kolor biały jest wyrazem najwyższej elegancji i czystości myśli, tego, co ma się do przekazania. To jest bardzo świadomy ruch – mówi w rozmowie z WP Kobieta.

Andrzej Duda praktycznie przez całą kampanię prezydencką stawia na koszule w kolorze bieli.

– Kiedy chce być bliżej ludzi, zdejmuje krawat i podwija rękawy. Kiedy jest na spotkaniach formalnych, zawsze jest w krawacie. To jedyne, co się zmienia w jego wyglądzie.

Urszula Kamińska podkreśla, że polityk unika wzorów. Raczej wybiera gładkie garnitury i koszule.

– Andrzej Duda bardzo dba o to, aby wyglądać poważnie. To są świadome zabiegi. Ubiór ma wyrażać jego osobowość, zanim coś powie. Taki wygląd sprawia, że ludzie mają poczucie, że są przez niego szanowani. Prezydent wybiera głównie garnitury czarne i niebieskie. To zależy od rangi wydarzenia.

Psycholog ubioru zwraca też uwagę na fakt, że Andrzej Duda często stawia na polskie marki, co ma podkreślić jego wiarygodność.

Obraz
© PAP | PAP/Łukasz Gšgulski

Rafał Trzaskowski – wizerunek

Urszula Kamińska zwraca uwagę na to, że wizerunek Rafała Trzaskowskiego znacznie różni się od tego, który prezentuje Andrzej Duda.

– U Rafała Trzaskowskiego wyraźnie widać, że im wyższe stanowisko piastuje, tym bardziej zmienia się jego wizerunek. Staje się coraz bardziej poprawny. Kiedyś miał mocniejszy zarost, bardziej zwichrowane włosy, nosił kolorowe koszule, dżinsy… Był takim facetem z sąsiedztwa. Dzisiaj włosy nadal są lekko zmierzwione, cały czas pozostało to zawadiackie spojrzenie, nadal pozostaje pewna swoboda w noszeniu krawatów. Ale koszule są już białe, nie kolorowe, a garnitury o wiele lepiej skrojone.

Rafał Trzaskowski lubuje się w białych i błękitnych koszulach. Kamińska zauważa że kandydat na prezydenta przestał zakładać podkoszulki, co sprawia, że skłania się ku bardziej eleganckiemu wizerunkowi.

– Jego kampanijny wizerunek jest bardziej uporządkowany od tego, który prezentował wcześniej. Ma bardzo starannie przycięty zarost, ujednoliconą garderobę. To wszystko ma być teraz tłem do jego wyrazistej osobowości.

Obraz
© GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett | SOPA Images

Szymon Hołownia – wizerunek

Jeszcze kilka miesięcy temu Szymon Hołownia znany był głównie z prowadzenia show w komercyjnej stacji. Dzisiaj ubiega się o fotel prezydenta. Urszula Kamińska nie ma wątpliwości, że podczas kampanii jego styl znacznie się zmienił.

– Tutaj nastąpiła duża zmiana. Uważam, że ma świetnych doradców, ponieważ jego wizerunek ewoluował od stylu luzaka do szarmanckiego eleganta. Elegancja, którą teraz prezentuje, jest lekko ekstrawagancka, ale świetnie pasuje do jego wyglądu i charakteru.

Szymon Hołownia, podobnie jak inni kandydaci, też decyduje się na białe koszule czy klasyczne garnitury. Jednak podczas niektórych wystąpień miał na sobie marynarki w kratę.

– To, że nosi marynarki w kratkę, w trochę niekonwencjonalny sposób wspaniale do niego pasuje. Prawdopodobnie chce podkreślić wiarygodność tego, co mówi. Nie chce być kimś, kim nie jest.

Polityk uwielbia też wzorzyste i wyraziste krawaty, które często dobiera do swoich klasycznych stylizacji.

– Wzory na koszulach, na krawatach, na garniturach to są elementy, których kandydaci raczej unikają. To są rozpraszacze. Kiedy patrzymy na kandydata, który ma jakieś wzorki, to skupiamy się bardziej na jego stroju niż na tym, co mówi. Jeśli wybiera czerwony krawat to widać, że przyszedł walczyć. Ale to też może oznaczać, że wcale tego nie potrafi, ale ten kolor ma sprawić, że będziemy myśleli odwrotnie.

Robert Biedroń – wizerunek

– Robert Biedroń jest bardzo spójny. Jego styl jest potwierdzeniem tego, kim on jest. I to w najlepszym tego słowa znaczeniu. Jeśli chodzi o wybory prezydenckie, można powiedzieć, że jego wizerunek jest kompletny – podkreśla Urszula Kamińska.

Zdaniem stylistki wizerunek Roberta Biedronia w czasie kampanii nie odbiega od tego, jak prezentował się wcześniej. To sprawia, że podświadomie może być bardziej wiarygodny.

– Jest dokładnie tym, kim mówi, że jest. To typ eleganckiego mężczyzny. Raczej unika ekstrawagancji. Nawet jeśli zakłada muchę, to raczej to nie jest ekstrawagancja, a staromodna elegancja. Wybiera też białe koszule, błękitne, klasyczne garnitury. To klasyka najwyższej jakości, która nigdy nie wychodzi z mody.

Krzysztof Bosak – wizerunek

– To jest mężczyzna-zagadka. Z jednej strony jest bardzo dobrze ubrany. Wie, jak bawić się modą, jak łączyć ze sobą różne części garderoby. Stara się, żeby to wszystko było szlachetne, ale też nowoczesne. Z drugiej strony sprawia wrażenie, że nie pokazuje swoim strojem wszystkiego, tego, jaki jest naprawdę. Pojawia się dużo znaków zapytania.

Kamińska podkreśla, że strój Krzysztof Bosaka i jego niekonwencjonalne wybory to sygnał, że ma odwagę, aby eksperymentować, próbować nowych rzeczy.

Obraz
© East News

Władysław Kosiniak-Kamysz - wizerunek

Władysław Kosiniak-Kamysz uwielbia klasyczne rozwiązania. Urszula Kamińska podkreśla, że polityk nie eksperymentuje z ubiorem. - Jego styl jest oparty na klasyce. Widać konserwatywne podejście do mody męskiej i w tym czuje się najlepiej. Zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W jego stylizacjach nie ma miejsca na jakąkolwiek ekstrawagancję. Stylistka zauważa, że kandydat na prezydenta ma wyczucie stylu i prezentuje się świetnie.

- Władysław Kosiniak-Kamysz zna zasady poprawnego ubioru. I to widać. Nie można się przyczepić do jego stylu. Ubiór jest dla niego odzwierciedleniem poprawności, klasyki i elegancji. On lubuje się w granacie, czerni i bieli. Czasem pojawi się jakiś beż, ale nie dlatego, żeby wprowadzić do stylizacji coś nowego tylko po to, aby nadać lekkości ubiorowi. Uważam, że ma bardzo dobry, spójny styl, który pasuje do jego osobowości – dodaje.

Obraz
© East News

Który z kandydatów prezentuje się najlepiej?

Każdy kandydat na prezydenta prezentuje inny styl, spójny z jego osobowością. Jednak Urszula Kamińska nie ma wątpliwości, kto podczas kampanii wypada najlepiej, jeśli chodzi o prezentację.

– Moim zdaniem pan Robert Biedroń i pan Andrzej Duda są najbardziej spójni, jeśli chodzi o wygląd, to, jacy są, jak wyglądają i jak budują wizerunek nie tylko na potrzeby kampanii, ale na przestrzeni lat. W tym sensie są dla mnie najbardziej wiarygodni. Ich wygląd jest czysty jak łza, dlatego ich poglądy możemy traktować poważniej. Ma to dla nas znacznie.

– Szymon Hołownia diametralnie zmienił swój wizerunek na potrzeby kampanii, dlatego dla niektórych może być mało wiarygodnym kandydatem. Natomiast pan Trzaskowski poprzez noszenie się w sposób klasyczny prezentuje typowy wizerunek prezesa korporacji. Najbardziej klasyczny sposób ubrania się paradoksalnie sprawia, że możemy pomyśleć o nim jako o człowieku z konserwatywnymi poglądami. Tymczasem on mówi coś zupełnie innego – wyjaśnia ekspertka.

Urszula Kamińska podkreśla, że gdyby opierać się tylko na prezencji kandydatów na prezydentów podczas kampanii, to ciężko byłoby stwierdzić, który wygląda najlepiej. Każdy z nich pracuje ze świetnymi doradcami i mają stylizacje dobrane do swoich osobowości. Są mocno przemyślane. A czy pamiętne niebieskie koszule rzeczywiście mogą pomóc w wygraniu wyborów?

– Teraz trochę się zmieniło. Błękitna koszula jest wyrazem ciepła. Patrzymy na kogoś i czujemy się bezpiecznie. Natomiast trzeba spełnić pewien warunek: błękitna koszula najlepiej wygląda na mężczyźnie, który jest lekko opalony. Aleksander Kwaśniewski był mocno opalony. A my, Polacy lubimy Włochów, Hiszpanów, ich styl nam się podoba. To był ukłon w tę stronę. Wydaje mi się, że to jest zagrywka, która odsuwa prezydenta od tego klasycznego, polskiego wyglądu. Teraz polityka weszła na inny poziom. Oczywiście budowanie wizerunku jest ważne i różne zabiegi są w cenie. Natomiast teraz liczy się czystość i przejrzystość myśli. Można powiedzieć, że biała koszula jest tym, czego ludzie oczekują.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (276)
Zobacz także