Blisko ludziZaplanować karierę

Zaplanować karierę

Wiele osób liczy na łut szczęścia, jeśli chodzi o pracę. Myślą, że może kiedyś zostaną docenieni. Nie zdają sobie sprawy, że drogę zawodową można zaplanować. Żeby mieć satysfakcję z pracy warto wziąć pod uwagę kilka rad specjalistów.
Jak powiedział Seneka: "Jeśli ktoś nie wie, do którego portu płynie - żaden wiatr nie jest dobry".

Zaplanować karierę
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Wiele osób liczy na łut szczęścia, jeśli chodzi o pracę. Myślą, że może kiedyś zostaną docenieni. Nie zdają sobie sprawy, że drogę zawodową można zaplanować. Żeby mieć satysfakcję z pracy warto wziąć pod uwagę kilka rad specjalistów. Jak powiedział Seneka: "Jeśli ktoś nie wie, do którego portu płynie - żaden wiatr nie jest dobry".

Planowanie własnej kariery jest potrzebne przede wszystkim, żeby odpowiedzieć sobie na pytania: jakie mam predyspozycje, co chcę robić w życiu, co dawałoby mi nie tylko pieniądze, ale też satysfakcję. Dlatego planowanie drogi zawodowej najlepiej zacząć już w szkole średniej, podejmując decyzję, jakie studia wybierzemy.

Często jednak młodzi ludzie jeszcze nie wiedzą, czego chcą, idą na kierunki modne albo takie, które obiecują możliwość dobrych zarobków. A potem wykonują pracę, która nie niesie im radości. Pracują, żeby zarabiać pieniądze i jak najszybciej opuścić mury firmy. Najlepsza praca to taka, którą wykonujemy z pasją. Co jednak, jeśli już podjęliśmy zły wybór studiów i zawodu? Na zmiany nigdy nie jest za późno.

Kariera krok po kroku:

Zastanów się, co Cię interesuje. Wiele osób już na etapie wyboru studiów popełnia błąd, nie kierując się zainteresowaniami. Czy prawnik, który nienawidzi swojej pracy, może być dobrym specjalistą? Ważne jest, żeby lubić to, co się robi, wtedy w naturalny sposób jesteśmy kreatywni. Pomyśl jaka czynność sprawia Ci przyjemność, może np. gotowanie. Zastanów się, czy nie założyć restauracji, zamiast siedzieć w biurze.

Określ jaka jesteś i co umiesz. Stwórz swój profil kompetencji. Wypisz mocne strony, możliwości, ale też ograniczenia i wartości, które są dla Ciebie ważne. Na kartce papieru napisz, jaką masz wiedzę i umiejętności, doświadczenie zawodowe. Zastanów się, jakie stanowisko byłoby dla Ciebie najlepsze.

Wypisz też cechy charakteru, które mogą Ci pomagać, ale też przeszkadzać w pracy, np. jeśli jesteś indywidualistą i nie lubisz pracować w dużych grupach, poszukaj sobie samodzielnego stanowiska, jeśli natomiast świetnie współpracuje Ci się z innymi, jesteś towarzyski, to samotność może Ci uwierać i lepiej sprawdzisz się w zespole. To pozwoli Ci zobaczyć, w jakim kierunku powinnaś pójść. Ułatwi to też pisanie CV.

Zastanów się, czego oczekujesz od swojej pracy. Naszkicuj plan swojej kariery. Określ cele. To nie znaczy, że wszystko co do joty spełni Ci się, bo to zależy od wielu czynników. Pozwoli Ci to jednak określić dokąd zmierzasz, jakie trudności musisz pokonać i ułatwi podejmowanie decyzji.

Odpowiedz sobie na pytania: jakie branże mnie interesują, jakie dają mi możliwość rozwoju, jakie stanowiska mnie interesują i czy pozwolą mi osiągnąć mój cel. A także zastanów się, jakie warunki finansowe będą dla Ciebie satysfakcjonujące. Pomyśl jak widzisz siebie za 5, 10 i 20 lat. Odpowiedź na te pytania jest kluczowym elementem planowania kariery zawodowej. Wybierając pracodawcę zwróć uwagę na możliwość rozwoju, możliwość awansu i podnoszenia swoich kwalifikacji.

Korzystaj z nadarzających się okazji. Warto uświadomić sobie, co chcemy w życiu robić, jakie mamy predyspozycje, marzenia i oczekiwania. Planowanie kariery jest potrzebne, żeby nie błądzić po omacku na rynku pracy. Do osiągnięcia sukcesu potrzebna jest jeszcze jednak odrobina elastyczności. Wtedy zamiast sztywno trzymać się planu, zauważymy pojawiające się na horyzoncie nowe możliwości na rozwój, awans, czy większe zarobki. Wszystkiego nie da się zaplanować, chociaż oczywiście nie znaczy to, że nie należy robić żadnych planów, warto je jednak czasami modyfikować.

Rozwijaj się. Korzystaj z kursów, ucz się języków. Zacznij nowy kierunek studiów, albo wybierz się na te podyplomowe. Nie tylko rozwijasz zainteresowania, w ten sposób możesz odkryć nowe możliwości zawodowe. Zastanów się, które z umiejętności powinnaś udoskonalić, aby znaleźć wymarzoną pracę.

Wybierz się do doradcy zawodowego. Kiedy stajemy przed dylematem zmiany pracy, czujemy, że się wypalamy, przestajemy się rozwijać i mieć z niej satysfakcję, dokonanie zmian nie jest łatwe. Dlatego warto wybrać się do doradcy zawodowego, który pomoże nam odpowiedzieć na pytanie: jak pokierować dalszą drogą zawodową.

Źródło artykułu:WP Kobieta

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)