Zdrowe opalanie – jak Polacy korzystają z kosmetyków z ochroną przeciwsłoneczną?

Plażowanie – obok pieszych wędrówek – pozostaje ulubioną formą spędzania czasu podczas letniego urlopu przez Polaków. Mimo to wciąż sporo osób nie stosuje żadnej ochrony przed promieniowaniem słonecznym. Dlaczego dość niechętnie sięgamy po produkty z filtrem? Odpowiedzi poszukało Allegro.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Jak wynika z przeprowadzonego w ostatnich dniach czerwca badania Pollster, w tym roku ponad połowa dorosłych Polaków (52 proc.) planuje wakacyjny wyjazd. Średnio nasze urlopy mają trwać ok. 11 dni. Największy odsetek (38 proc.) planuje odpoczywać od 8 do 14 dni, a niemal co trzeci rodak (29 proc.) do 7 dni. Co dziesiąty Polak spędzi na urlopie od 15 do 21 dni, a zaledwie 4 proc. ankietowanych zadeklarowało, że wyjedzie na dłużej niż trzy tygodnie.

Zdecydowana większość badanych będzie odpoczywała w Polsce – 72 proc. Do innych państw Europy uda się 37 proc. osób, a poza Stary Kontynent – 7 proc. Wśród krajowych kierunków zdecydowanie najpopularniejsze jest wybrzeże morza Bałtyckiego (48 proc. wskazań respondentów). Na kolejnych miejscach znalazły się Mazury (12 proc.) oraz Bieszczady i Tatry (po 9 proc.). Jeśli chodzi o Europę, to króluje Grecja, gdzie urlop zamierza spędzić 20 proc. rodaków, a także Chorwacja (17 proc.) oraz Włochy (16 proc.). Z kolei najpopularniejszym pozaeuropejskim kierunkiem jest Tajlandia (12 proc.).

Dlaczego nie chronimy ciała przed słońcem?

Większość osób przed urlopem robi specjalne wakacyjne zakupy. Według badania zleconego przez platformę Allegro tak postępuje 2/3 Polaków. Co kupujemy? Szorty, kosmetyki oraz stroje kąpielowe. Wybory te nie powinny dziwić, bo plażowanie – obok pieszych wędrówek – jest naszą ulubioną formą spędzania wolnego czasu latem. Jednak mimo ogromnej popularności wylegiwania się na piasku wciąż wielu Polaków nie stosuje żadnej ochrony przed promieniowaniem UV. Z każdym rokiem liczba "niezabezpieczonych" plażowiczów wprawdzie maleje, ale wciąż blisko połowa mężczyzn (48 proc.) i niemal jedna trzecia kobiet (27 proc.) nie sięga po produkty z filtrami.

Dlaczego rezygnujemy z korzystania z ochrony przeciwsłonecznej? Jak pokazuje badanie zrealizowane przez agencję badawczą Danae dla Allegro, większość mężczyzn uważa, że jej nie potrzebuje (54 proc.), nie chce z niej korzystać bądź nie lubi uczucia, jakie te produkty pozostawiają na skórze (30 proc.). W przypadku kobiet, które zadeklarowały, że nie korzystają z produktów z filtrami, najliczniejsza grupa jako powód wskazuje nie tylko brak potrzeby (39 proc.), ale też cenę takich kosmetyków (26 proc.).

Przejdźmy jednak do osób, które kupują produkty z fotoprotekcją. Na Allegro wzrost sprzedaży w tym segmencie widać już na początku kwietnia. Klienci platformy najchętniej sięgają po produkty z wysoką ochroną – wśród dermokosmetyków produkty z SPF 50 są wybierane 10 razy częściej niż drugie najpopularniejsze z SPF 30. Konsumenci coraz częściej szukają już nie tylko produktów z ochroną UVA i UVB, ale również tych z protekcją przeciw światłu niebieskiemu HEV czy podczerwieni IR.

Jak pokazują wyniki badania Allegro, głównym motywatorem do stosowania kosmetyków z ochroną przeciwsłoneczną jest zabezpieczenie przed promieniowaniem UV (82 proc.), opóźnienie procesów starzenia się skóry (55 proc.), a także obawa przed przebarwieniami (42 proc.).

© Adobe Stock

Szeroki wybór kosmetyków na Allegro

- Choć niewątpliwie rośnie świadomość związana z tym, jak ważne jest korzystanie z produktów z fotoprotekcją, wciąż dużo jest do zrobienia w zakresie edukacji na ten temat. Spośród badanych, którzy deklarują, że korzystają z produktów z SPF, niemal połowa robi to tylko w sezonie wiosenno-letnim, tj. 46 proc. w przypadku produktów do twarzy i 49 proc. w przypadku tych do ciała. Co więcej, niemal drugie tyle korzysta z produktów z SPF do ciała tylko "gdy sobie o nich przypomni". Dlatego też tak ważne jest, by dzielić się wiedzą, jak odpowiedzialnie spędzać czas na słońcu – podkreśla Anna Sztupecka-Podawca, manager kategorii Zdrowie w Allegro.

Jakie produkty z fotoprotekcją najchętniej wybierają użytkownicy jednej z największych w Europie platform zakupowych? Podczas tegorocznych wakacji wśród najpopularniejszych marek są Holika Holika, CeraVe i La Roche-Posay. Bestsellerem na Allegro jest obecnie wodoodporny krem-żel koreańskiej marki Holika Holika z SPF 50 PA++++. Wśród polskich producentów kosmetyków przodują produkty takich marek jak: Bielenda, Bielenda Professional, Bandi, Ziaja i Dermika.

- Producenci w kwestii innowacyjności nie zawodzą. Popularność fotoprotekcji jeszcze kilka lat temu skupiała się na produktach do pielęgnacji twarzy i ciała, głównie w kremach z filtrem przeciwsłonecznym UVA/UVB. Dziś, kiedy świadomość konsumencka jest coraz większa, klienci szukają oznaczeń SPF w balsamach do ust, podkładach, kremach BB, korektorach, pudrach. To trend, który przyszedł do nas z Korei i zainspirował zarówno polskie marki, jak i globalne koncerny do poszerzenia asortymentu o makijaż z filtrami – zaznacza Dagmara Gołek, Junior Manager kategorii Uroda w Allegro.

Pewni w sieci: Sprawdzam!

Dane platformy wskazują, że średnia wartość koszyka w przypadku produktów przeciwsłonecznych wynosi dziś ok. 64 zł. Na przestrzeni ostatnich lat wydatki Polek i Polaków na kosmetyki, które zabieramy na plażę, wzrosły o ok. 10 zł. Kupując produkty z filtrem, najchętniej wybieramy te w formule kremu (najlepiej transparentnego), popularne są jednak także mgiełki i spraye.

Czego zatem dziś oczekują polscy konsumenci od kosmetyków "na słońce"?

- Najwyższej możliwej ochrony, o najszerszym spektrum działania, dużych pojemności, transparentnej i wodoodpornej formuły nie pozostawiającej śladu na skórze – przyznaje ekspertka.

Produkty przeciwsłoneczne znajdziecie na Allegro.

Płatna współpraca z Allegro

Wybrane dla Ciebie

Jej miłości były burzliwe. Pierwszy ślub wzięła na złość matce
Jej miłości były burzliwe. Pierwszy ślub wzięła na złość matce
Kiedy najlepiej myć głowę? Pora ma ogromne znaczenie
Kiedy najlepiej myć głowę? Pora ma ogromne znaczenie
Wskakuje na kolana? Oto co chce ci "powiedzieć" kot
Wskakuje na kolana? Oto co chce ci "powiedzieć" kot
Zamiast wypić, wlej do storczyka. Wystrzeli nowymi kwiatami
Zamiast wypić, wlej do storczyka. Wystrzeli nowymi kwiatami
Po kawie biegniesz do WC? Lekarz wyjaśnił, co to oznacza
Po kawie biegniesz do WC? Lekarz wyjaśnił, co to oznacza
"Nigdy nie siadam tyłem". Policjantka radzi Polakom
"Nigdy nie siadam tyłem". Policjantka radzi Polakom
Posadź w ogrodzie. Ślimaki nienawidzą tej rośliny
Posadź w ogrodzie. Ślimaki nienawidzą tej rośliny
Wrzuć dwie kulki do kopca. Żaden kret tego nie wytrzyma
Wrzuć dwie kulki do kopca. Żaden kret tego nie wytrzyma
To nie jest szczur. Działaj od razu, gdy zauważysz w ogrodzie
To nie jest szczur. Działaj od razu, gdy zauważysz w ogrodzie
Nie ma dzieci. Już wie, do kogo trafi jej majątek po śmierci
Nie ma dzieci. Już wie, do kogo trafi jej majątek po śmierci
Ma żonę starszą o 23 lata. Tak mówi o dużej różnicy wieku
Ma żonę starszą o 23 lata. Tak mówi o dużej różnicy wieku
Włożyła wiązane bikini. Sznureczki "zrobiły robotę"
Włożyła wiązane bikini. Sznureczki "zrobiły robotę"