Zdrowe opalanie – jak Polacy korzystają z kosmetyków z ochroną przeciwsłoneczną?

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

08.07.2024 13:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Plażowanie – obok pieszych wędrówek – pozostaje ulubioną formą spędzania czasu podczas letniego urlopu przez Polaków. Mimo to wciąż sporo osób nie stosuje żadnej ochrony przed promieniowaniem słonecznym. Dlaczego dość niechętnie sięgamy po produkty z filtrem? Odpowiedzi poszukało Allegro.

Jak wynika z przeprowadzonego w ostatnich dniach czerwca badania Pollster, w tym roku ponad połowa dorosłych Polaków (52 proc.) planuje wakacyjny wyjazd. Średnio nasze urlopy mają trwać ok. 11 dni. Największy odsetek (38 proc.) planuje odpoczywać od 8 do 14 dni, a niemal co trzeci rodak (29 proc.) do 7 dni. Co dziesiąty Polak spędzi na urlopie od 15 do 21 dni, a zaledwie 4 proc. ankietowanych zadeklarowało, że wyjedzie na dłużej niż trzy tygodnie.

Zdecydowana większość badanych będzie odpoczywała w Polsce – 72 proc. Do innych państw Europy uda się 37 proc. osób, a poza Stary Kontynent – 7 proc. Wśród krajowych kierunków zdecydowanie najpopularniejsze jest wybrzeże morza Bałtyckiego (48 proc. wskazań respondentów). Na kolejnych miejscach znalazły się Mazury (12 proc.) oraz Bieszczady i Tatry (po 9 proc.). Jeśli chodzi o Europę, to króluje Grecja, gdzie urlop zamierza spędzić 20 proc. rodaków, a także Chorwacja (17 proc.) oraz Włochy (16 proc.). Z kolei najpopularniejszym pozaeuropejskim kierunkiem jest Tajlandia (12 proc.).

Dlaczego nie chronimy ciała przed słońcem?

Większość osób przed urlopem robi specjalne wakacyjne zakupy. Według badania zleconego przez platformę Allegro tak postępuje 2/3 Polaków. Co kupujemy? Szorty, kosmetyki oraz stroje kąpielowe. Wybory te nie powinny dziwić, bo plażowanie – obok pieszych wędrówek – jest naszą ulubioną formą spędzania wolnego czasu latem. Jednak mimo ogromnej popularności wylegiwania się na piasku wciąż wielu Polaków nie stosuje żadnej ochrony przed promieniowaniem UV. Z każdym rokiem liczba "niezabezpieczonych" plażowiczów wprawdzie maleje, ale wciąż blisko połowa mężczyzn (48 proc.) i niemal jedna trzecia kobiet (27 proc.) nie sięga po produkty z filtrami.

Dlaczego rezygnujemy z korzystania z ochrony przeciwsłonecznej? Jak pokazuje badanie zrealizowane przez agencję badawczą Danae dla Allegro, większość mężczyzn uważa, że jej nie potrzebuje (54 proc.), nie chce z niej korzystać bądź nie lubi uczucia, jakie te produkty pozostawiają na skórze (30 proc.). W przypadku kobiet, które zadeklarowały, że nie korzystają z produktów z filtrami, najliczniejsza grupa jako powód wskazuje nie tylko brak potrzeby (39 proc.), ale też cenę takich kosmetyków (26 proc.).

Przejdźmy jednak do osób, które kupują produkty z fotoprotekcją. Na Allegro wzrost sprzedaży w tym segmencie widać już na początku kwietnia. Klienci platformy najchętniej sięgają po produkty z wysoką ochroną – wśród dermokosmetyków produkty z SPF 50 są wybierane 10 razy częściej niż drugie najpopularniejsze z SPF 30. Konsumenci coraz częściej szukają już nie tylko produktów z ochroną UVA i UVB, ale również tych z protekcją przeciw światłu niebieskiemu HEV czy podczerwieni IR.

Jak pokazują wyniki badania Allegro, głównym motywatorem do stosowania kosmetyków z ochroną przeciwsłoneczną jest zabezpieczenie przed promieniowaniem UV (82 proc.), opóźnienie procesów starzenia się skóry (55 proc.), a także obawa przed przebarwieniami (42 proc.).

© Adobe Stock

Szeroki wybór kosmetyków na Allegro

- Choć niewątpliwie rośnie świadomość związana z tym, jak ważne jest korzystanie z produktów z fotoprotekcją, wciąż dużo jest do zrobienia w zakresie edukacji na ten temat. Spośród badanych, którzy deklarują, że korzystają z produktów z SPF, niemal połowa robi to tylko w sezonie wiosenno-letnim, tj. 46 proc. w przypadku produktów do twarzy i 49 proc. w przypadku tych do ciała. Co więcej, niemal drugie tyle korzysta z produktów z SPF do ciała tylko "gdy sobie o nich przypomni". Dlatego też tak ważne jest, by dzielić się wiedzą, jak odpowiedzialnie spędzać czas na słońcu – podkreśla Anna Sztupecka-Podawca, manager kategorii Zdrowie w Allegro.

Jakie produkty z fotoprotekcją najchętniej wybierają użytkownicy jednej z największych w Europie platform zakupowych? Podczas tegorocznych wakacji wśród najpopularniejszych marek są Holika Holika, CeraVe i La Roche-Posay. Bestsellerem na Allegro jest obecnie wodoodporny krem-żel koreańskiej marki Holika Holika z SPF 50 PA++++. Wśród polskich producentów kosmetyków przodują produkty takich marek jak: Bielenda, Bielenda Professional, Bandi, Ziaja i Dermika.

- Producenci w kwestii innowacyjności nie zawodzą. Popularność fotoprotekcji jeszcze kilka lat temu skupiała się na produktach do pielęgnacji twarzy i ciała, głównie w kremach z filtrem przeciwsłonecznym UVA/UVB. Dziś, kiedy świadomość konsumencka jest coraz większa, klienci szukają oznaczeń SPF w balsamach do ust, podkładach, kremach BB, korektorach, pudrach. To trend, który przyszedł do nas z Korei i zainspirował zarówno polskie marki, jak i globalne koncerny do poszerzenia asortymentu o makijaż z filtrami – zaznacza Dagmara Gołek, Junior Manager kategorii Uroda w Allegro.

Dane platformy wskazują, że średnia wartość koszyka w przypadku produktów przeciwsłonecznych wynosi dziś ok. 64 zł. Na przestrzeni ostatnich lat wydatki Polek i Polaków na kosmetyki, które zabieramy na plażę, wzrosły o ok. 10 zł. Kupując produkty z filtrem, najchętniej wybieramy te w formule kremu (najlepiej transparentnego), popularne są jednak także mgiełki i spraye.

Czego zatem dziś oczekują polscy konsumenci od kosmetyków "na słońce"?

- Najwyższej możliwej ochrony, o najszerszym spektrum działania, dużych pojemności, transparentnej i wodoodpornej formuły nie pozostawiającej śladu na skórze – przyznaje ekspertka.

Produkty przeciwsłoneczne znajdziecie na Allegro.