Zmienili bieg historii, choć nigdy nie istnieli
Co łączy mężczyznę z reklam papierosów Marlboro, Hamleta i Świętego Mikołaja? To, że będąc postaciami fikcyjnymi, wywarli realny i przemożny wpływ na ludzkość i świat - piszą autorzy leksykonu "101 najbardziej wpływowych osób, które nigdy nie istniały".
20.10.2006 | aktual.: 20.10.2006 12:18
Co łączy mężczyznę z reklam papierosów Marlboro, Hamleta i Świętego Mikołaja? To, że będąc postaciami fikcyjnymi, wywarli realny i przemożny wpływ na ludzkość i świat - piszą autorzy leksykonu "101 najbardziej wpływowych osób, które nigdy nie istniały", wydanego w USA. Książkę opisał portal internetowy BBC News.
Autorzy ułożyli listę postaci znanych z mitów, literatury i reklam, jakie według nich najsilniej wpłynęły na ludzkie zachowania, a niekiedy nawet zmieniły bieg historii. Marlboro Man zajmuje na niej pierwsze miejsce - zdaniem autorów, przyczynił się do śmierci milionów palaczy, zmarłych na raka płuc.
Wielki Brat z powieści George'a Orwella "Rok 1984" zajmuje w tym rankingu drugie miejsce, a król Artur, uważany niekiedy za postać historyczną, zamyka pierwszą trójkę.
Święty Mikołaj (Santa Klaus) w ostatnim kwartale każdego roku przejmuje wpływ nad gospodarką, za co autorzy przyznali mu czwarte miejsce na liście.
Na dalszych miejscach uplasowali się m.in. Hamlet, Frankenstein, Romeo i Julia, a także lalka Barbie, która zdaniem autorów, narzuciła nam nieosiągalny standard urody.