ModaAlexander McQueen - nowa biografia króla couture

Alexander McQueen - nowa biografia króla couture

Weronika Płocha
02.09.2015 09:40, aktualizacja: 02.09.2015 11:13

Na półki księgarń trafiła najnowsza biografia Alexandra McQueena autorstwa Andrew Wilsona. Nosi dość znaczący podtytuł „Blood Beneath the Skin”, który pisarz zaczerpnął z jednej z wypowiedzi projektanta o zajrzeniu w głąb piękna.

Na półki księgarń trafiła najnowsza biografia Alexandra McQueena autorstwa Andrew Wilsona. Nosi dość znaczący podtytuł „Blood Beneath the Skin”, który pisarz zaczerpnął z jednej z wypowiedzi projektanta o zajrzeniu w głąb piękna.

„Interesowałem się McQueenem od dłuższego czasu, ale nigdy wcześniej nie pisałem o projektantach mody. Raczej skupiłem się na postaciach literatury np. Sylvii Plath. Bardzo dużo ludzi uważa, że Alexander był fascynujący pod względem osobowości i emocji, które za nim stały. Chciałem zbadać jak reagują na tę postać zwykli ludzie.” – mówi o swoim literackim dziele Wilson.

Co znajdziemy w tej opowieści o jednym z największych i najbardziej pogubionych kreatorów wszechczasów? Dociekliwy czytelnik będzie mógł zaspokoić swoją ciekawość na wielu płaszczyznach, bowiem Wilson zabierze go w podróż „od kołyski, aż po grób”. Dowiemy się o relacji McQueena z rodziną, jego dorastaniu wśród pięciorga rodzeństwa i niesłychanemu przywiązaniu do matki. Sięgając wstecz, będziemy mogli doszukać się przyczyn niezwykłej wrażliwości „Lee”, która doprowadziła go do samobójczej śmierci w wieku zaledwie czterdziestu lat.

O jego projektanckiej karierze zadecydował w dużej mierze przypadek – bardzo młodo został wyrzucony ze szkoły i w poszukiwaniu jakiejkolwiek pracy trafił na słynną ulicę krawców Savile Row. Zaczynał w zakładzie krawieckim Anderson and Shephard, a skończył z własną marką, znaną z doskonałej jakości couture, któremu nigdy nie można było odmówić baśniowości.

W momencie, w którym odebrał sobie życie, jego marka i on sam jako jej dyrektor kreatywny byli warci około 25 milionów dolarów.

Całą wiedzę na temat najbardziej intymnych szczegółów życia kreatora, autor „Blood Beneath the Skin” czerpał z rozmów z siostrą Lee, Janet. Kilka lat przed śmiercią powiedział jej nawet, że życzyłby sobie, aby ktoś kiedyś napisał jego biografię.

Wilson zaczął więc przeprowadzać wywiady z osobami z bliskiego otoczenia McQueena i uzbierał ich… niemalże sto. Dla większości osób zafascynowanych twórczością brytyjskiej gwiazdy couture będzie to nie lada gratka. Zwłaszcza, że liczba jego sympatyków jest zdecydowanie imponująca – wystarczy spojrzeć na statystyki odwiedzin wystawy „Savage Beauty” w Nowym Jorku i Londynie. Kolejki do wejścia ciągnęły się w nieskończoność… „On żył niesłychanie intensywnie, można powiedzieć ekstremalnie. Potrafił stworzyć całą kolekcję w dwa dni. Myślę, że nie do końca wyobrażał sobie swoją starość i bał się jej. Pod koniec życia, tak jakby doskonale to przemyślał, zaczął nawet żegnać się ze swoimi przyjaciółmi.” – zdradza Wilson.

To będzie zdecydowanie jedna z ciekawszych lektur tej jesieni!

Weronika Płocha
Filolożka fińska, absolwentka londyńskiego Central Saint Martins, dziennikarka i umysł mocno kreatywny, raczej mało ścisły. Moda to jeden z głównych obszarów jej zainteresowań - zarówno naukowo jak i zawodowo. Ma na swoim koncie prowadzenie portali modowych, współpracę z polską projektantką Justyną Chrabelską i projekty lifestyle'owe dla agencji reklamowych oraz dużych marek.

Źródło artykułu:Fashion Post
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także