Co Porsche robi z faceta?
16.06.2011 15:20, aktual.: 16.06.2011 15:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Szpanowanie pieniędzmi, np. zakup sportowego samochodu, ułatwia mężczyznom nawiązanie niezobowiązującego romansu, ale nie czyni ich w oczach kobiet dobrymi kandydatami na męża - informują naukowcy na łamach "Journal of Personality and Social Psychology".
Szpanowanie pieniędzmi, np. zakup sportowego samochodu, ułatwia mężczyznom nawiązanie niezobowiązującego romansu, ale nie czyni ich w oczach kobiet dobrymi kandydatami na męża - informują naukowcy na łamach "Journal of Personality and Social Psychology".
- Przedmioty robiące wrażenie, na przykład Porsche, pełnią w przypadku niektórych mężczyzn taką samą funkcję, jaką u samców pawi pełnią okazałe, błyszczące pióra - stwierdziła po serii badań niemal tysiąca osób Jill Sundie, specjalistka w dziedzinie marketingu z University of Texas - San Antonio. Pawie popisują się ogonami przed potencjalnymi partnerkami, natomiast mężczyźni czarują dziewczyny luksusowymi gadżetami, licząc na podryw.
- Mężczyźni są jak pawie. Chodzi o tych, którzy zasiadają za kierownicami sportowych aut w jaskrawych barwach - dodaje współautor badania, Vladas Griskevicius z University of Minnesota.
Naukowcy twierdzą, że mężczyźni decydujący się na zakup szpanerskich, luksusowych produktów - jak choćby Porsche - są uważani przez kobiety za bardziej godnych pożądania, niż kiedy kupują przedmiot nie uznawany za luksusowy, na przykład Hondę Civic.
Taką strategię wyznają jednak nie wszyscy panowie, tylko ci, których interesuje przelotny romans - zwracają uwagę badacze.
Jednocześnie stwierdzają, że kobiety są świadome zasad tej gry: facetów w Porsche chcą na randkę, ale nie dostrzegają w nich kandydatów na męża. Widząc, że jakiś mężczyzna szpanuje pieniędzmi wnioskują, że jest on zainteresowany wyłącznie seksem. - Kiedy kobiety oceniały kandydata do długoletniego związku, posiadacz sportowego auta nie miał przewagi nad właścicielem tańszego samochodu - tłumaczy inny uczestnik badań, psycholog z Rice University, Daniel Beal. - Ludziom może się zdawać, że posiadanie szpanerskich gadżetów czyni ich bardziej atrakcyjnymi jako potencjalny partner w związku. A jednak, sugerując się tą zasadą, wielu mężczyzn może wysyłać kobietom niewłaściwy przekaz - dodaje.
Naukowcy zauważają też, że kobiety chcące zwrócić na siebie uwagę mężczyzn - aby nawiązać romans - nie zachowują się w podobny sposób. - Pewnie, i one wydają mnóstwo pieniędzy na drogie przedmioty - przyznaje Sundie. - Ale nastawienie na romans nie powoduje, że panie kupują szpanerskie gadżety tak samo, jak niektórzy mężczyźni.
Skrajne formy imponowania płci przeciwnej w taki sposób kojarzą się najczęściej z kulturą Zachodu. Tymczasem naukowcy obserwują je na całym świecie, dziś i dawniej.(PAP)