ycipk-2ch2wp

Ile godzin snu potrzebujemy? Oto 10 faktów i mitów o spaniu

Nie trzeba spać osiem godzin, aby następnego dnia być rześkim i wypoczętym. To tylko jedna z porad, których w internecie jest mnóstwo. Ekspert do snu apeluje, abyśmy nie wierzyli we wszystko co przeczytamy. - To wszystko zależy od naszego organizmu - mówi doktor.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Ile godzin przesypiacie w ciągu doby?
Ile godzin przesypiacie w ciągu doby? (Shutterstock.com)
ycipk-2ch2wp

Z mitami na temat snu postanowił rozprawić się dr Neil Stanley. Na łamach "Independent" wypunktował, co powinniśmy wziąć do serca, a w co nie należy wierzyć.

*Należy spać osiem godzin *
- Spanie możemy porównać do wzrostu. Mam na myśli, że to nie zależy od nas, bo każdy jest inny. To ile urośniemy, czy ile snu potrzebujemy zapisane jest w naszychgenach – stwierdza Stanley, obalając ośmiogodzinną potrzebę snu. – Potrzebna ilość snu to taka, która pozwala ci być czujnym i skupionym pod koniec dnia – uważa.

*Najważniejsze to uspokoić umysł *

ycipk-2ch2wp

- Aby zasnąć potrzebujesz trzech rzeczy: sypialni sprzyjającej zasypianiu, zrelaksowanego ciała i co najważniejsze, spokojnego umysłu – mówi doktor, zgadzając się ze stwierdzeniem, że należy się wyciszyć. Bo nie można iść spać będąc rozkojarzonym. Dokor dodaje, że nie ma magicznego sposobu, aby zasnąć. – Musisz znaleźć to, co na ciebie działa. Może to być ciepła kąpiel, herbata rumiankowa, aromaterapia czy słuchanie Pink Floyd.

*Kawa przed snem *

Podobno picie kawy przed snem nie pozwala nam zasnąć. Fanów kawy uspokajamy, bo na szczęście jest to mit. – Niektóre osoby są wrażliwe na kofeinę i one nie powinny pić kawy przed snem, ale nie ma na to zasady. Należy słuchać swojego organizmu – mówi Stanley.

Zobacz wideo: "Dlaczego nie warto spać na niewygodnym materacu?"

ycipk-2ch2wp

Ćwiczenia na koniec dnia

To ćwiczyć czy nie ćwiczyć? Chodakowską na dobranoc muszę przecież zrobić. I choć wymówka z późniejszym niezaśnięciem jest na prawdę dobra, to niestety, albo stety nieprawdziwa. – Ważne jest, aby po treningu się uspokoić zanim pójdzie się do łóżka – zaleca doktor.

*Im jesteśmy starsi, tym mniej śpimy *

ycipk-2ch2wp

Organizm starszych osób inaczej funkcjonuje. Z wiekiem zmienia się ich potrzeba snu. Starsze osoby budzą się w nocy, a po przebudzeniu nie mają siły, aby zasnąć. Zatem jest to mit, że starsze osoby potrzebują mniej snu.

*Nastolatkowie więcej śpią niż dorośli *

Gdy twoje dziecko wraca ze szkoły do domu i chce iść spać, nie powinieneś się dziwić. Zdaniem eksperta "nastolatkowie potrzebują więcej snu, ponieważ przechodzą okres dojrzewania". Sen jest ważny podczas zmian fizycznych i emocjonalnych. – Co więcej nastolatkowie powinni chodzić spać później niż dorośli, ponieważ mają inny rytm dobowy – przekonuje doktor.

*Podczas choroby musimy spać *

ycipk-2ch2wp

„Jesteś chory? Marsz do łóżka” – klasyk każdej mamy jak najbardziej jest prawdziwy. Nie powinniśmy chodzić z chorobą po mieście i zarażać innych. – Jeśli decydujemy się na chodzenie do pracy podczas choroby, to nie tylko zarazimy kolegów, ale i nasze ciało będzie potrzebowało więcej czasu, aby się zregenerować – zaleca doktor. I apeluje, aby zimą, gdy jesteśmy bardziej narażeni na grypę iść do łóżka, owinąć się w ciepły koc i napić się gorącej herbaty z miodem i imbirem. A także wziąć leki.

Sen zawsze możesz nadrobić

- Jeśli miałeś złą noc w tygodniu, to następnego dnia możesz ją nadrobić - mówi doktor. Dodaje jednak, że może się to zdarzyć raz na jakiś czas, a nie codziennie. - Nieregularnego snu nie można nadrobić w weekend - mówi doktor. Zatem jest to mit, że sen zawsze nadrobimy.

*Pozycja spania mówi kim jesteś *

ycipk-2ch2wp

Nie ma znaczenia ile razy w ciągu nocy przekręcamy się na drugi bok. Możemy to robić 12, 20, a nawet i więcej razy. – Jeśli śpisz w parze, to również nie mówi to niczego o sile twojego związku – stwierdza doktor.

*Unikanie niebieskiego światła pozwoli mi zasnąć *

I choć lubimy sprawdzać wiadomości przed pójściem spać, to nie wpływa to dobrze na nasz organizm. – Światło emitowane z telefonów, tabletów itp. zakłóca nasz sen i sprawia, że kolejnego dnia jesteśmy senni – mówi dr Stanley. Dodaje, że czytanie e-booków także nie jest wskazanie. Urządzenia powinniśmy odłożyć 30 minut przed pójściem spać.

Polub WP Kobieta
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-2ch2wp

ycipk-2ch2wp
ycipk-2ch2wp