Inteligencja emocjonalna w biznesie
Inteligencja emocjonalna w biznesie XXI wieku jest istotną cechą udanych relacji zawodowych oraz jest wyznacznikiem sukcesu zawodowego. Biznes XXI wieku to biznes głównie, oparty na relacjach z innymi ludźmi: z pracownikami, klientami, kontrahentami, współpracownikami, przełożonymi itd. A od udanych relacji z innymi zależy nasz sukces zawodowy.
18.02.2009 | aktual.: 25.05.2010 21:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Inteligencja emocjonalna w biznesie XXI wieku jest istotną cechą udanych relacji zawodowych oraz jest wyznacznikiem sukcesu zawodowego. Biznes XXI wieku to biznes głównie, oparty na relacjach z innymi ludźmi: z pracownikami, klientami, kontrahentami, współpracownikami, przełożonymi itd. A od udanych relacji z innymi zależy nasz sukces zawodowy.
Inteligencja emocjonalna (EQ) jest to wiele bardziej pomocna niż popularne niegdyś IQ. EQ skutecznie pomaga budować relacje oparte na zrozumieniu i zainteresowaniu potrzebami innych ludzi. Jest szczególnie istotna w kontaktach z klientami, a także z przełożonymi i podwładnymi. Inteligencja emocjonalna, to także umiejętność do rozpoznawania i rozumienia emocji u innych ludzi. Potocznie można powiedzieć, że osoby z wysokim ilorazem EQ mają umiejętność dostrzegania w zachowaniu innych ludzi, to czego inni nie dostrzegają. Jest to zdolność, która polega na wyczuwaniu emocji u innych.
I tak np. handlowiec o wysokim EQ, szybko odczyta (nawet przez telefon) zdenerwowanie klienta, który ma nawał pracy i zaproponuje rozmowę w dogodniejszym dla klienta terminie. Tak więc zdolność do rozpoznawania i rozumienia emocji u innych ludzi, umożliwia zrozumienie zachowań innych i trafne odczytywanie ich intencji np.: dostrzeżenie że, ktoś jest skrępowany, zdenerwowany, chętny do kupna, niepewny itd. Za pomocą EQ potrafimy odróżnić szczere i nieszczere intencje, a także wyobrazić sobie, jakie uczucia wywołują u innych nasze zachowania.
To właśnie, dzięki inteligencji emocjonalnej, wiemy z kim warto będzie współpracować, komu możemy zaufać, kto okaże się cennym klientem oraz wiemy, kogo powinniśmy unikać i z kim nie należy współpracować. Osoby, które są obdarzone inteligencją emocjonalną w naturalny sposób, potrafią wyczuć się w potrzeby drugiej osoby oraz odpowiednio na nie zareagować. Inteligencja emocjonalna potrzebna jest w każdym zawodzie, a szczególnie w takich, w których mamy bezpośredni kontakt z ludźmi. Trudno bowiem, wyobrazić sobie skutecznego sprzedawcę, doradcę klienta czy dilera w salonie samochodowym, którzy mieliby niski poziom inteligencji emocjonalnej.
POLECAMY:
* WYWIERANIE WPŁYWU*
Osoby, które mają wysoki iloraz EQ, potrafią przewidzieć, z kim uda im się „ubić dobry interes” albo kto będzie dla nich dobrym pracownikiem, a kto nie będzie. EQ potrzebna jest też ludziom, którzy pracują w grupach, zarządzająca zespołami i kierująca pracą zespołową. I tak, sprawny szef, powinien posiadać wysokie EQ, bo to pomoże mu w łatwiejszym zarządzaniu ludźmi oraz jeśli wystąpią konflikty to będzie umiał nimi kierować, tak, by nie doprowadzić do ich zaognienia. Osoby mające wysoką EQ lepiej też radzą sobie z własnymi emocjami. Są ich świadome, wiedzą skąd się one biorą i potrafią je kontrolować. I tak szef, który posiada wysokie EQ, nie wyładowuje na pracownikach swojej złości, tylko najpierw ją analizuje, daje sobie czas, by ochłonąć i rozmawia z pracownikami, kiedy „ochłonie”. Kontrolowanie emocji i świadome nimi sterowanie, w zależności od sytuacji i miejsca, pomaga w tworzeniu udanych relacji z innymi. Umiejętność wyciszania emocji pozwala na ich kontrolowanie i nie uleganie emocjonalnemu
zachowaniu na polu zawodowym.
Ludzie z wysokim poziomem EQ posiadają także, zdolność do rozumienia swoich stanów emocjonalnych i umieją świadomie wpływać na własny nastrój emocjonalny. Pozwala im to na skuteczną pracę, pomimo złego nastroju. To ludzie, którzy wiedzą, że np.: dzisiaj mają gorszy dzień i są bardziej drażliwi, ale mimo to potrafią nad tym zapanować i starają się pracować, tak by innym, nie zakłócać atmosfery w pracy. Potrafią też dodać sobie otuchy, kiedy spotykają ich niepowodzenia i działają w myśl zasady- „Kiedy sprawy idą źle, staram się myśleć o dobrych stronach życia”.
Podsumowując można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że inteligencja emocjonalna w głównej mierze, decyduje o sukcesie zawodowym, zarobkach i udanej karierze w XXI wieku, ponieważ pozwała budować relacje oparte na zrozumieniu i poszanowaniu innych ludzi. Niektórzy z nas, są już od urodzenia wyczuleni na stosunki międzyludzkie, inni mogą się tego nauczyć. Na szczęście, inteligencja emocjonalna, nie jest nam dana raz na zawsze. Można ją rozwijać na różnych kursach, konsultacjach lub samemu, dzięki odpowiednim podręcznikom zawierającym ciekawe ćwiczenia. Ale warto też wiedzieć, że tak jak można wyćwiczyć inteligencję emocjonalną, tak samo można ją stracić, odcinając się od emocji.
POLECAMY:
* WYWIERANIE WPŁYWU*