Jak sprzątają internauci na całym świecie? (1 fala badania - 2016)

Firma Kärcher zleciła badania, które miały na celu pokazać jak do kwestii sprzątania podchodzą ludzie z różnych zakątków świata. Realizacją panelowego badania internetowego zajęła się firma YouGov. Badanie zostało zrealizowane w październiku 2016 roku na próbie 9439 respondentów powyżej 18 roku życia. W badaniu udział wzięli internauci z sześciu krajów: Niemiec (2103), Wielkiej Brytanii (2157), Francji (1001), USA (2111), Argentyny (1001) i Japonii (1056). Pytano m.in. o kwestie związane z ilością czasu przeznaczanego na sprzątanie, używanych środków czyszczących, ulubionych i najmniej lubianych zadań, pomocy, na jaką podczas sprzątania mogą liczyć respondenci etc.

Jak sprzątają internauci na całym świecie? (1 fala badania - 2016)
Źródło zdjęć: © Karcher
Kärcher

31.07.2017 | aktual.: 18.09.2017 15:55

Okazuje się, że dla wszystkich ważna jest czystość i porządek w domu. Ponad 80% respondentów we wszystkich krajach odpowiedziało, że ważne jest dla nich by było czysto a najwięcej w Argentynie 94%. Wśród wszystkich objętych badaniem krajów i respondentów, utrzymanie czystości było bardziej ważne dla osób w wieku powyżej 55 lat niż dla innych grup wiekowych.

Biorąc pod uwagę używane w badanych krajach sprzęty, najczęściej wskazywano na środki chemiczne oraz elektryczne urządzenia czyszczące.

A jak wygląda podział obowiązków i czas poświęcany na sprzątanie? 45% kobiet i tylko 25% mężczyzn spędza sprzątając więcej niż trzy godziny tygodniowo czyli łącznie średnio 35% dla wszystkich krajów ale warto dopisać , że dla wszystkich krajów średnio 61% respondentów sprząta ale poświęca na te czynności mniej niż 3 godziny.

Na ile ważne jest respondentów czyste wnętrze i ile czasu poświęcają na sprzątanie?

Niemcy i Japończycy sprzątają krócej

Niemieccy internauci, wbrew stereotypom, nie okazali się aż tak pedantyczni jak głosi obiegowa opinia. Aż jedna trzecia z nich nie podchodzi zbyt skrupulatnie do kwestii sprzątania. Internauci z Japonii uważają sprzątanie za wyjątkowo uciążliwe zajęcie, a Argentyńczycy używają najwięcej środków chemicznych ze wszystkich badanych krajów.

Posiadanie czystego domu okazało się ważne dla internautów z wszystkich sześciu badanych krajów. Ponad 80 % badanych w każdym z krajów wskazało taką odpowiedz. Argentyńczycy niemal jednogłośnie stwierdzili, że czysty dom to dla nich priorytet – aż 94% wskazań. Jednak jeśli chodzi o ilość czasu spędzanego na sprzątaniu to wyniki poszczególnych krajów różnią się między sobą znacząco. 87% Japończyków i 67% Niemców sprząta krócej niż trzy godziny w tygodniu (uwzględniając 7% Japończyków i 4% Niemców, którzy w ogóle nie sprzątają). Natomiast w USA, Wielkiej Brytanii i Francji mniej niż trzy godziny tygodniowo sprząta niewiele ponad połowa pytanych internautów. Około 40% internautów w tych krajach potrzebuje co najmniej trzy godziny lub więcej tygodniowo na utrzymanie porządku a w Argentynie, która przoduje, było to aż 57%. Te wyniki jasno wskazują, że to właśnie Argentyńczycy wypadają bezkonkurencyjnie jeśli chodzi o wysiłek wkładany w utrzymanie czystości w swoich domach. 10 % z nich potrzebuje aż 10 godzin tygodniowo by zadbać o idealną czystość w swoim domu. A jedynie 40% z nich sprząta mniej niż trzy godziny tygodniowo.

Francuzi chętnie biorą się za porządki

Tylko 35% Francuzów uważa sprzątanie za zło konieczne, podczas gdy w innych krajach podobnego zdania jest przeciętnie dużo więcej bo aż 68% badanych. W Japonii, gdzie sprząta się najkrócej pogląd ten podziela aż 80 % ankietowanych internautów.

Dwie trzecie Argentyńczyków i połowa Francuzów nie ma problemu ze sprzątaniem. Większość ankietowanych mieszkańców Francji sięga również po odkurzacz czy inne urządzenie czyszczące nawet jeśli brud jeszcze nie jest widoczny. Aż 56% z nich sprząta regularnie niezależnie od tego czy już się nabrudziło, czy też nie. Tylko około 40% Brytyjczyków, Niemców czy Amerykanów robi podobnie. I wbrew znanemu stereotypowi jedna trzecia Niemców nie przykłada szczególnej wagi do sprzątania. Inne kraje odnotowały mniejszy odsetek osób, które postępują podobnie.

Obraz
© Karcher

Domowe sposoby królują w Niemczech

Niemieccy internauci używają elektrycznych urządzeń czyszczących (82%) oraz domowych środków czyszczących, takich jak sok z cytryny czy proszek do pieczenia, (43%) częściej niż inne narodowości, podczas gdy Argentyńczycy korzystają z chemicznych detergentów najczęściej spośród badanych krajów (86%). W innych krajach z takiej pomocy korzysta się rzadziej. W USA korzysta się z elektrycznych urządzeń takich jak odkurzacze czy parownice zdecydowanie rzadziej, używa ich tylko 66% osób. Chemiczne detergenty cieszą się najmniejszą popularnością w Japonii. Używa ich tylko 51% pytanych internautów.

Z dzieleniem się obowiązkami nie jest najlepiej we wszystkich badanych krajach - z wyjątkiem Argentyny, mianowicie mniej niż połowa internautów otrzymała jakąkolwiek pomoc od członków rodziny czy partnerów w porządkach. Najbardziej osamotnieni w kwestii utrzymania czystości są mieszkańcy Francji, tylko 23% z nich dzieli swoje obowiązki domowe z rodziną. W większości krajów mniej niż 10% osób zatrudnia osobę, która pomaga utrzymać dom w czystości. Wyjątkiem znów jest tu Argentyna, gdzie z takiej pomocy korzysta aż 20% osób.

Obowiązki domowe nie cieszą Niemców

Ankietowani w Niemczech wyrazili się jasno – nie specjalnie lubią oni prace domowe. Najmniej lubianą czynnością okazało się mycie okien (52%). Również mycie łazienki nie cieszyło się popularnością (38%) a wśród mężczyzn 41%. Mniej kobiet wskazało, że męczy je sprzątanie łazienki (34%). Na ostatnim miejscu podium pod względem nielubianych prac domowych znalazło się mopowanie podłogi (30%). 16% za uciążliwe uznało odkurzanie a 11% stwierdziło, że nie ma takich prac domowych, których szczególnie nie lubi.

Podane informacje pochodzą z przeprowadzonego przez YouGov Niemcy badania internetowego, w którym udział wzięło 9 439 osób. Badanie przeprowadzono w szczęściu krajach: Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, USA, Japonii i Argentynie.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Wybrane dla Ciebie