Blisko ludziKasjer pyta o kod pocztowy? Zastanów się, zanim go podasz

Kasjer pyta o kod pocztowy? Zastanów się, zanim go podasz

Zdarzyło ci się kiedyś, że podczas płatności poproszono cię przy kasie o podanie kodu pocztowego? To obecnie dość powszechne zjawisko, jednak mało kto wie, po co w ogóle sklepy to robią. Czy podawanie tego typu danych jest bezpieczne? Rozwiewamy wątpliwości.

Pytają klientów o kod pocztowy. Po co sklepom takie informacje?
Pytają klientów o kod pocztowy. Po co sklepom takie informacje?
Źródło zdjęć: © Getty Images | Hispanolistic

29.08.2022 | aktual.: 29.08.2022 21:49

Często podczas zakupów w supermarketach czy popularnych sklepach odzieżowych dochodzi do sytuacji, gdy osoba obsługująca kasę pyta klientów o kod pocztowy. Podajemy go zazwyczaj bez namysłu i odruchowo, nie podejrzewając, że to może być w jakikolwiek sposób naruszeniem naszej prywatności. I w zasadzie nie jest. Lecz może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji. O co chodzi? 

Zastanów się, zanim podasz w sklepie kod pocztowy

Kod pocztowy przybliża oczywiście miejsce zamieszkania. Ta informacja w połączeniu z imieniem i nazwiskiem, które sprzedawca może zauważyć, gdy płacimy kartą, staje się dla nas ryzykowna.

"Użytkownik przechwytuje imię i nazwisko klienta z karty kredytowej i prosi go o kod pocztowy podczas transakcji. GeoCapture porównuje zebrane informacje z odpowiednią bazą danych i na tej podstawie ustala adres danej osoby" – wyjaśnił dziennikarz "Forbesa" Adam Tanner. 

Właśnie dlatego należy być szczególnie ostrożnym i lepiej nie podawać w sklepie kodu pocztowego, chyba że płatności dokonujemy gotówką. Wtedy raczej nie trzeba mieć żadnych obaw. Natomiast odmówić przekazania tej informacji można bez żadnych konsekwencji i bez podawania konkretnego powodu. Z kolei kasjerzy i kasjerki mają pełne prawo o to zapytać, gdyż, jak się okazuje, kod pocztowy nie należy do grupy prawnie chronionych danych osobowych. 

Po co w sklepach pytają o kod pocztowy?

Pozostaje jeszcze jedna kwestia? Po co sklepom takie informacje? Odpowiedź jest prosta. Zbierają te dane, by ulepszyć działania reklamowe oraz sprzedażowe. Dzięki temu wiedzą, w których miastach jest duże skupisko ich klientów i tam rozwieszają banery reklamowe, rozsyłają ulotki czy otwierają nowe placówki w ramach sieci. 

Zapraszamy na grupę FB - #Wszechmocne. To tu będziemy informować na bieżąco o terminach webinarów, wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (136)