Kłótnia, kompromis czy wycofanie? Czy Polacy potrafią się dogadać?
Zbliża nas sport, a różnią poglądy polityczne – wynika z badania SW Research zrealizowanego na zlecenie Grupy Żywiec, w ramach kampanii Worlds Together. Według 41% respondentów jako naród nie jesteśmy otwarci na inne punkty widzenia, ale 34% szuka kompromisu podczas trudnych rozmów.
16.12.2024 14:36
O czym rozmawiamy "przy piwie"?
Kiedy spotykamy się ze znajomymi na przysłowiowe piwo, najczęściej nasze rozmowy zajmują tematy życia codziennego jak dom, praca, rodzina – uważa tak 54,3% pytanych. Blisko 40% Polaków dyskutuje o wydarzeniach w kraju i na świecie, a 31% z nas rozmawia o polityce.
Łączy nas sport i pomaganie, a różni polityka
Najbardziej zbliża nas kibicowanie sportowcom oraz uczestnictwo w akcjach charytatywnych – obydwa te aspekty wskazało po 37% badanych. Pomoc w zbiórkach publicznych zajęła trzecie miejsce (35%). Ważnym momentem integrującym nasze społeczeństwo są także święta lokalne oraz uroczystości upamiętniające wydarzenia narodowe. Bliskość z innymi Polakami odczuwa w takich chwilach ponad 27% ankietowanych.
Mimo punktów wspólnych, rozmowy często dzielą Polaków. 48% z nas najczęściej konfliktują tematy polityczne. Co piąty respondent wśród tematów, które nas różnią wskazuje kwestie społeczne (jak mniejszości czy równość wobec prawa).
Czy potrafimy się dogadać?
41% badanych uważa, że Polacy nie są otwarci na opinie innych. Do różnicy zdań dochodzi najczęściej podczas spotkań towarzyskich (33%), oraz w przestrzeni mediów społecznościowych (18,3%). W trudnych sytuacjach rozmówcy starają się jednak unikać eskalacji. 39% respondentów woli wysłuchać drugiej strony bez komentarza, 38% zmienia temat, a 32% próbuje rozładować napięcie za pomocą żartu. Jedna trzecia badanych, czyli 34%, stawia na szukanie kompromisu.
Na pytanie, co może pomóc społeczeństwu w byciu bardziej otwartym, najczęściej (39%) wskazywane były równolegle: edukacja w zakresie empatii oraz przeciwdziałanie dyskryminacji. Na uwagę zasługuje również potrzeba zmiany narracji mediów, którą wskazało aż 35% respondentów.
Worlds Together – czyli, jak zbliżać ludzi z różnych światów
Wyniki badań pokazują, że mamy potencjał, by łączyć siły w ważnych chwilach, ale edukacja i dialog pozostają kluczowe dla budowania bardziej otwartego społeczeństwa. "Dlatego w ramach prowadzonej przez nas kampanii Worlds Together połączyliśmy siły z Fundacją Nowej Wspólnoty, której misją jest przeciwdziałanie polaryzacji w Polsce. Zorganizowaliśmy serię otwartych Treningów Dobrej Rozmowy, podczas których uczestnicy uczyli się w jaki sposób rozmawiać z szacunkiem do innych, mimo różnić w poglądach. Treningi przeszło także ponad 100 naszych pracowników z różnych działów i lokalizacji. Spotkania te pomagają budować porozumienie, wspólnotę i współpracę tak niezbędną do rozwoju społeczeństwa. Czasami wystarczy na chwilę zmienić punkt widzenia, żeby nam wszystkim żyło się lepiej" – dodaje Magdalena Brzezińska, dyrektorka ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.
O badaniu
Badanie zrealizowane zostało w dniach 26/11 – 27/11/2024, na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.
Cel badania: poznanie nawyków i opinii w zakresie rozmów w gronie bliskich oraz otwartości w społeczeństwie.
Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.
Próba badawcza: 1002 ankiety.
Źródło informacji: Grupa Żywiec