Kobiety coraz silniejsze na rynku pracy. Opublikowano raport, który to potwierdza
Na zlecenie BIGRAM i ThinkTank oraz we współpracy m.in. z Grupą Essilor – lidera w branży optycznej, powstał raport, który analizuje coraz silniejszą pozycję kobiet na rynku pracy. "Jeśli ktokolwiek myślał, że zarządzanie kryzysem jest domeną mężczyzn, powinien spojrzeć na to, jak kobiety w biznesie radzą sobie w obliczu pandemii" - twierdzi Justyna Skrzypek, jedna ze współinicjatorek raportu.
31.01.2022 | aktual.: 03.02.2022 09:53
Kobiety coraz pewniej radzą sobie na rynku pracy. Świetnie wykształcone, ambitne i pracowite zostawiają mężczyzn w tyle. Dotyczy to także stanowisk kierowniczych. We współpracy m.in. z Grupą Essilor powstał raport, w którym przeanalizowano, które czynniki wpływają na osiąganie przez kobiety sukcesów w biznesie. Wyniki nie pozostawiają złudzeń - Polki mają wielki apetyt na karierę i wiedzą, jak do niej dążyć.
Jakim cechom kobiety zawdzięczają sukces?
Zdaniem ankietowanych, o rosnącej sile kobiet w biznesie świadczą przede wszystkim ich wysokie kwalifikacje (94 proc.), odwaga do otwarcia własnego biznesu (81 proc.) oraz przemiany społeczne i walka ze stereotypami (72 proc.). Za najistotniejsze czynniki decydujące o osiąganiu sukcesów biznesowych przez kobiety ankietowani uznali: doświadczenie (76 proc.), umiejętność adaptacji do zmian (68 proc.) oraz wykształcenie (62 proc.). Za równie ważne kwestie ankietowani uznali proaktywne zdobywanie nowych kompetencji (56 proc.) oraz umiejętność do podejmowania ryzyka (56 proc.).
"Jeśli ktokolwiek myślał, że zarządzanie kryzysem jest domeną mężczyzn, powinien spojrzeć na to, jak kobiety radzą sobie w obliczu pandemii. Jak pokazują wyniki badań, idzie im doskonale. Szkolą się, rozwijają, poszerzają horyzonty, odkrywają swoje silne strony. Czas zaoszczędzony na dojazdy do pracy wykorzystują na szkolenia online i poszukiwanie innych możliwości zawodowych. Prawie połowa objętych badaniem kobiet w ostatnich dwóch latach rozwinęła swoje kompetencje w posługiwaniu się mediami społecznościowymi, a niemal dwie piąte w obszarze cyfrowym. To fantastyczny wynik, który pokazuje, że kobiety idą z duchem czasów i aktywnie odpowiadają na wymogi i dynamikę rynku" - komentuje raport Justyna Skrzypek.
"Jest dobrze, ale może być lepiej"
Zdecydowana większość respondentów (71 proc.) jako czynnik utrudniający awans kobiet wskazała stereotypy i społeczne przyzwyczajenie do tego, że to mężczyźni zajmują wysokie stanowiska w hierarchii zawodowej. "Życzę wszystkim kobietom, by nie bały się sięgać po swoje marzenia. By nigdy nie dały sobie wmówić, że nie są w stanie czegoś zrobić czy osiągnąć, bo są kobietami. Byśmy my – kobiety w biznesie – nie musiały analizować, jakie miejsce możemy w nim zająć, a to, że w nim jesteśmy było sprawą oczywistą. Kiedy patrzę na to, jak wiele w ciągu ostatnich lat osiągnęły kobiety w branży optycznej, czuję dumę. I tej dumy z własnych dokonań życzę każdej z nas" - podsumowuje Justyna Skrzypek.
Podobnego zdania jest prezes Grupy Essilor, Adam Mamok: "Siła kobiet w biznesie i na rynku pracy rośnie! I widzę to nie tylko w wynikach badań, ale przede wszystkim w swoim codziennym otoczeniu biznesowym. Kobiety są świetnie merytorycznie przygotowane do pracy. Często są nawet lepiej wykształcone, dbają o podnoszenie kwalifikacji, potrafią elastycznie dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości".
Zapraszamy na grupę FB - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!