Kobiety projektują samochody BMW
Dla Moniki Zych i Sandy McGill praca jako projektantek samochodów dla koncernu BMW rozpoczęła się od zabawy resorakami Matchbox, którymi jako małe dziewczynki jeździły po salonie w rodzinnym domu.
Dla Moniki Zych i Sandy McGill praca jako projektantek samochodów dla koncernu BMW rozpoczęła się od zabawy resorakami Matchbox, którymi jako małe dziewczynki jeździły po salonie w rodzinnym domu.
McGill jest główną projektantką w BMW Group DesignworksUSA, a Zych pracuje w tej samej firmie jako dyrektorka studia projektowego, opracowała również interfejs użytkownika w BMW serii 1.
Helen Emsley – szefowa zespołu projektantów wnętrza Corvetty model 2014, a od niedawna również dyrektorka wykonawcza działu projektowania, spędzała w dzieciństwie popołudnia w miejscowym muzeum kolei, szkicując legendy projektowania, m.in. Latającego Szkota.
Kimberly Wu, która pracowała dla Hondy, a której ojciec i dziadek również pracowali w branży projektowania i inżynierii, żartuje: „w naszych żyłach płynie benzyna”.
John Krsteski – wykładowca projektowania samochodów w jednej z uczelni w Pasadenie, uważa, że coraz więcej kobiet jest zainteresowanych tym przedmiotem. -Wśród studentów mojego przedmiotu początkowo jedna kobieta przypadała na piętnastu mężczyzn, obecnie na każdym roku mamy dwie, trzy panie – mówi w rozmowie z "The New York Yimes"
Kobiety w branży projektowania samochodów nadal są kierowane przede wszystkim do projektowania wnętrz, a nie zewnętrznych linii, które reprezentują markę przez dekady. - Jest kilka kobiet w branży, ale zasadnicza robota – zewnętrzne elementy, nadwozie – nadal są projektowane niemal w całości przez mężczyzn – mówi na łamach "NYT", Tara Weingarten, dziennikarka motoryzacyjna i założycielka vroomgirls.com, portalu dla fanek motoryzacji. – Nie znam żadnej kobiety, która mogłaby się poszczycić takim stanowiskiem. Kierownictwo wyższego szczebla w tej branży to również mężczyźni.
Zmienione BMW Z4, którego premiera miała miejsce w 2008 i nadal jest w produkcji, jest rzadkością w branży, gdyż model ten zaprojektowały dwie kobiety. Autorką wnętrza jest Nadya Arnaout, a linii nadwozia – Juliane Blasi. Zespół złożony z pań zaprojektował również w całości model koncepcyjny Volvo YCC ze specjalnie dostosowanymi siedzeniami i bagażnikiem, aby jeszcze lepiej dostosować auto do potrzeb kobiet.
Weingarten cytuje statystyki Instytutu Badań nad Transportem Uniwersytetu Michigan, które potwierdzają, że obecnie prawo jazdy posiada więcej kobiet niż mężczyzn. Dziennikarka działu motoryzacyjnego w Newsweeku od 15 lat, Weingarten dorastała w samochodowej kulturze Los Angeles. - Kobiety mają znaczny wpływ na decyzje dotyczące zakupu samochodu, zwłaszcza w przypadku pojazdów rodzinnych – uważa. Podkreśla jednak, że tworzenie auta zaprojektowanego wyłącznie dla kobiet to przegrana sprawa. Dodge wypuścił w 1955 roku model o nazwie La Femme. - Był komiczny – mówi Weingarten. – Kobiety kompletnie na to nie poszły.
Panie oczekują od swoich pojazdów niezawodności, ale także miejsca, żeby położyć tam torebkę czy laptopa – i co do tego projektanci są zgodni. Toyota, którą Weingarten chwali za projektowanie z troską również o kobiety, dodała „dużą powierzchnię” w swoim modelu Highlandera z 2014 roku właśnie w tym celu.
Na podstawie www.nytimes.com/Caitlin Kelly/(gabi), kobieta.wp.pl