Kto umieszcza najwięcej zdjęć na portalach społecznościowych?
Naukowcy coraz bardziej interesują się naszym zachowaniem w Internecie. Ostatnio pod lupę wzięto portale społecznościowe. Dlaczego niektórzy umieszczają na swoim profilu tylko parę fotografii, podczas gdy inne osoby dodają setki zdjęć (często w podobnych pozach) i tysiące komentarzy?
10.03.2011 12:26
Naukowcy coraz bardziej interesują się naszym zachowaniem w Internecie. Ostatnio pod lupę wzięto portale społecznościowe. Dlaczego niektórzy umieszczają na swoim profilu tylko parę fotografii, podczas gdy inne osoby dodają setki zdjęć (często w podobnych pozach) i tysiące komentarzy? Uczeni stwierdzili, że to drugie zachowanie jest typowe dla kobiet, które mają obsesję na punkcie swojego wyglądu.
Profile na portalach społecznościowych wyglądają bardzo różnie. Wiele osób jest zdania, że to, jak się tam prezentujemy, jest pewnym odzwierciedleniem naszych głębokich marzeń. I tak osoba, która zawsze chciała demonstrować swoje bogactwo, umieszcza zdjęcia z wczasów z Tunezji, a klasowy odludek dodaje do profilu paręset znajomych.
Na pewno każdy z nas zna także osobę, która dodaje do swojego konta internetowego setki zdjęć, przeważnie w takich samych lub podobnych pozach. Codziennie lub prawie codziennie zamieszcza nową fotografię i czeka na pochlebne komentarze. Zapewne tą osobą jest kobieta, prawda?
Ostatnio tym tematem zajęło się środowisko naukowe. Badania przeprowadził dr Michael Stefanone z Uniwersytetu w Buffalo. Młody naukowiec specjalizuje się w nowej dziedzinie, psychologii społecznej Internetu. Badacz wyszedł w swoich rozważaniach od założenia, być może mało zaskakującego, iż kobiety są bardziej skoncentrowane na swoim wyglądzie niż mężczyźni. – Panie są uwarunkowane kulturowo do tego, żeby zwracać większą uwagę na swój wizerunek – stwierdza Stefanone.
Stefanone wraz ze współpracownikami przygotował specjalny kwestionariusz dla użytkowników portali społecznościowych. W badaniu uczestniczyło 311 ochotników. Chętni byli oceniani pod kątem samooceny oraz tego, jak gospodarują swoim kontem na Facebooku. Naukowcy zwracali specjalną uwagę na to, ile czasu badani poświęcają na zarządzanie swoim profilem, ile zdjęć zamieścili i jak wielu znajomych dodawali.
- Badani, których samoocena opierała się głównie na opinii innych, udostępniali więcej swoich zdjęć. Tak działo się również wtedy, kiedy osoby budowały poczucie własnej wartości na swoim wyglądzie – twierdzi dr Stefanone. Z drugiej strony, ludzie, którzy za największe wartości uznają rodzinę oraz moralność, spędzają ogólnie mniej czasu w sieci.
Do grupy osób z niską samooceną zaliczają się głównie kobiety. Z badań jasno wynika, iż to one najczęściej umieszczają setki zdjęć na swoich profilach w Internecie i rozwijają sieć kontaktów.
Dr Stefanone jest wstrząśnięty wynikami badań. – Chociaż dane zgadzają się z powszechnie panującymi stereotypami, i tak rozczarowuje mnie, że w roku 2011 wciąż tyle młodych kobiet buduje swoją samoocenę na wyglądzie. Wynika z tego, iż umieszczają swoje zdjęcia na Facebooku jako formę reklamy.
Badacze winią za taki stan głównie kulturę masową. Zwykle w mediach mężczyzna jest przedstawiany jako ktoś wyróżniający się głównie osobowością i inteligencją. Kobieta często ma po prostu dobrze wyglądać. Czy kiedyś wyzbędziemy się tych stereotypów?
(sr)