Blisko ludziMetody szybkiego uczenia się

Metody szybkiego uczenia się

Metody szybkiego uczenia się
Źródło zdjęć: © JupiterImages/EAST NEWS
25.04.2007 11:07, aktualizacja: 31.05.2010 21:37

Jak lepiej
zapamiętywać? Jak ćwiczyć pamięć i jak pod wpływem stresu nie zapominać wyuczonych wcześniej informacji? Jak uczyć się pod
presją czasu?

Dzień dobry. Chciałabym zapytać jakie poleciłaby Pani metody skutecznego uczenia się? Jak lepiej zapamiętywać? Jak ćwiczyć pamięć i jak pod wpływem stresu nie zapominać wyuczonych wcześniej informacji? Jak uczyć się pod presją czasu?

Jedni szybciej uczą się, gdy po cichu przeczytają materiał i zobaczą na ilustracjach, w słownikach i encyklopediach to, czego mają się nauczyć, innym łatwiej „wchodzi do głowy” to, co głośno przeczytają i usłyszą, a jeszcze innym najłatwiej uczyć się, gdy same ilustrują materiał, wypisują rzeczy ważne, wycinają, rysują... W pierwszej grupie znajdą się wzrokowcy, w drugiej słuchowcy, a trzeciej ci, dla których dotyk jest najważniejszy podczas uczenia (typ manualny). Najczęściej wykorzystujemy wszystkie zmysły, jednak w różnym stopniu. Większość jest więc typem „mieszanym”, ze skłonnością do częstszego wykorzystywania wzroku, słuchu bądź dotyku.

Psycholog radzi:

1) Oceń, który ze zmysłów aktywniej uczestniczy w twoim uczeniu się. Kilka prostych prób z uczeniem się (choćby nauka wiersza na pamięć) pokaże, z których metod (słuchowych, wzrokowych czy dotykowych) będziesz korzystała najczęściej.

2) Jeśli masz duże kłopoty z koncentracją, nie jesteś w stanie się skupić, nawet na prostym zadaniu, na krótki czas, wyeliminuj wszystkie „zakłócacze”, pracuj w krótkich odcinkach czasowych, często sprawdzaj efekty....

3) Ucz się „od ogółu do szczegółu”. Na początku zapoznaj się z treścią całości, a dopiero potem skup się na szczegółach.

4) Najlepiej pamiętamy początek i koniec z tego, czego się uczymy. Najgorzej zapamiętujemy wiadomości ze środka. Większego skupienia i więcej powtórzeń będzie więc wymagało uczenie się tego, co zawarte jest w środkowej części materiału.

5) Najwięcej zapominamy bezpośrednio po uczeniu. Ważne jest więc, by nie odkładać „na później” powtarzania. Pierwsza powtórka najlepiej, aby odbyła się mniej więcej godzinę po uczeniu się i trwała około 5 minut (dłużej, gdy materiał będzie obszerniejszy). Jeśli chcemy, by materiał pozostał w pamięci trwałej, najlepiej jest powtórzyć go po dwudziestu czterech godzinach, a potem raz jeszcze po siedmiu dniach. Uczenie się więc bezpośrednio przed klasówką, publicznym występem czy egzaminem jest niekorzystne dla zapamiętywania. Garść porad dla wszystkich uczących się:

- początek nauki jest zawsze ciężki (niech na początku będzie rozgrzewka – łatwe zadanie do wykonania),

- jeśli pokonasz trudny początek, może liczyć na szybki postęp w przyswajaniu wiadomości (to czas na ważne i trudne zadania),

- w trakcie uczenia się może pojawić się pozorny zastój i poczucie, że nie czynisz postępów, gdy jednak przełamiesz zastój, pojawią się znów postępy w przyswajaniu wiadomości.

Co najbardziej przeszkadza w nauce:

- hałas, zamieszanie (włączony telewizor i magnetofon, telefon, hałas uliczny,

- rozmowy),

- nagłe wydarzenia o burzliwym przebiegu: awantury, kłótnie, wielka radość, strach,

- zmęczenie, oczekiwanie na coś,

- podobieństwo treści, które mają być przyswojone (warto unikać uczenia się kolejno podobnych rzeczy),

- zakłócenia w zapamiętywaniu: jeśli tuż przed klasówką, egzaminem czy publicznym wystąpieniem uczysz się rzeczy nowych, możesz zapomnieć te, które dobrze już znałaś; najlepiej więc uczyć się nowych rzeczy z pewnym wyprzedzeniem przed spodziewaną klasówką czy egzaminem.

Jak pokonywać stres związany z obawą, że zapomnę:

- wiara w sukces pomaga przechowywać w pamięci zapamiętane wiadomości, myślenie o porażce utrudnia to przechowywanie;

- odpoczynek po nauce i relaks przed egzaminem pomagają pokonać stres związany z lękiem, że wszystko zapomnę;

- pozytywne afirmacje służą przechowywaniu w pamięci zapamiętanych treści;

- nauka do ostatniej chwili (egzamin) nie sprzyja pamiętaniu tego, na czym najbardziej nam zależy.