Blisko ludziMetody szybkiego uczenia się

Metody szybkiego uczenia się

Jak lepiej
zapamiętywać? Jak ćwiczyć pamięć i jak pod wpływem stresu nie zapominać wyuczonych wcześniej informacji? Jak uczyć się pod
presją czasu?

Metody szybkiego uczenia się
Źródło zdjęć: © JupiterImages/EAST NEWS

Dzień dobry. Chciałabym zapytać jakie poleciłaby Pani metody skutecznego uczenia się? Jak lepiej zapamiętywać? Jak ćwiczyć pamięć i jak pod wpływem stresu nie zapominać wyuczonych wcześniej informacji? Jak uczyć się pod presją czasu?

Jedni szybciej uczą się, gdy po cichu przeczytają materiał i zobaczą na ilustracjach, w słownikach i encyklopediach to, czego mają się nauczyć, innym łatwiej „wchodzi do głowy” to, co głośno przeczytają i usłyszą, a jeszcze innym najłatwiej uczyć się, gdy same ilustrują materiał, wypisują rzeczy ważne, wycinają, rysują... W pierwszej grupie znajdą się wzrokowcy, w drugiej słuchowcy, a trzeciej ci, dla których dotyk jest najważniejszy podczas uczenia (typ manualny). Najczęściej wykorzystujemy wszystkie zmysły, jednak w różnym stopniu. Większość jest więc typem „mieszanym”, ze skłonnością do częstszego wykorzystywania wzroku, słuchu bądź dotyku.

Psycholog radzi:

1) Oceń, który ze zmysłów aktywniej uczestniczy w twoim uczeniu się. Kilka prostych prób z uczeniem się (choćby nauka wiersza na pamięć) pokaże, z których metod (słuchowych, wzrokowych czy dotykowych) będziesz korzystała najczęściej.

2) Jeśli masz duże kłopoty z koncentracją, nie jesteś w stanie się skupić, nawet na prostym zadaniu, na krótki czas, wyeliminuj wszystkie „zakłócacze”, pracuj w krótkich odcinkach czasowych, często sprawdzaj efekty....

3) Ucz się „od ogółu do szczegółu”. Na początku zapoznaj się z treścią całości, a dopiero potem skup się na szczegółach.

4) Najlepiej pamiętamy początek i koniec z tego, czego się uczymy. Najgorzej zapamiętujemy wiadomości ze środka. Większego skupienia i więcej powtórzeń będzie więc wymagało uczenie się tego, co zawarte jest w środkowej części materiału.

5) Najwięcej zapominamy bezpośrednio po uczeniu. Ważne jest więc, by nie odkładać „na później” powtarzania. Pierwsza powtórka najlepiej, aby odbyła się mniej więcej godzinę po uczeniu się i trwała około 5 minut (dłużej, gdy materiał będzie obszerniejszy). Jeśli chcemy, by materiał pozostał w pamięci trwałej, najlepiej jest powtórzyć go po dwudziestu czterech godzinach, a potem raz jeszcze po siedmiu dniach. Uczenie się więc bezpośrednio przed klasówką, publicznym występem czy egzaminem jest niekorzystne dla zapamiętywania. Garść porad dla wszystkich uczących się:

- początek nauki jest zawsze ciężki (niech na początku będzie rozgrzewka – łatwe zadanie do wykonania),

- jeśli pokonasz trudny początek, może liczyć na szybki postęp w przyswajaniu wiadomości (to czas na ważne i trudne zadania),

- w trakcie uczenia się może pojawić się pozorny zastój i poczucie, że nie czynisz postępów, gdy jednak przełamiesz zastój, pojawią się znów postępy w przyswajaniu wiadomości.

Co najbardziej przeszkadza w nauce:

- hałas, zamieszanie (włączony telewizor i magnetofon, telefon, hałas uliczny,

- rozmowy),

- nagłe wydarzenia o burzliwym przebiegu: awantury, kłótnie, wielka radość, strach,

- zmęczenie, oczekiwanie na coś,

- podobieństwo treści, które mają być przyswojone (warto unikać uczenia się kolejno podobnych rzeczy),

- zakłócenia w zapamiętywaniu: jeśli tuż przed klasówką, egzaminem czy publicznym wystąpieniem uczysz się rzeczy nowych, możesz zapomnieć te, które dobrze już znałaś; najlepiej więc uczyć się nowych rzeczy z pewnym wyprzedzeniem przed spodziewaną klasówką czy egzaminem.

Jak pokonywać stres związany z obawą, że zapomnę:

- wiara w sukces pomaga przechowywać w pamięci zapamiętane wiadomości, myślenie o porażce utrudnia to przechowywanie;

- odpoczynek po nauce i relaks przed egzaminem pomagają pokonać stres związany z lękiem, że wszystko zapomnę;

- pozytywne afirmacje służą przechowywaniu w pamięci zapamiętanych treści;

- nauka do ostatniej chwili (egzamin) nie sprzyja pamiętaniu tego, na czym najbardziej nam zależy.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)